Hållbar nutid och framtid på förskolorna i Ängleholm

På förskolorna i Ängelholm har några fokus på Hållbart arbetssätt. På uppstartsdagar har pedagogerna haft olika aktiviteter med fokus på att få igång dialoger kring hur arbetet kan bedrivas ute i verksamheten. Som central pedagog har jag haft möjligheten att få ta del av detta arbete. I fredags var jag på förskolan Norregården och hade […]

Klimatresan för hållbar utveckling

Idag tipsas om programserier i URs extra satsning på program om miljö och hållbarhet. Båda serier som dagens inlägg handlar om passar från år 7 upp till gymnasiet och kopplar väl till styrdokumenten i många ämnen. Läs mer om det nedan. I Klimatresan får tittaren följa med fyra familjer på deras väg mot att drastiskt […]

Hur fungerar skogens ekosystem?

Just idag vill vi på Miljöverkstaden berätta mer om vårt skogsprogram för årskurs 4, Barnens skog, där vi planterar träd och lär oss hur allt liv i skogen hänger samman.

Globalt lärande om hållbar utveckling

Mitt namn är Karin Warlin och jag är förstelärare i Naturkunskap på Allvar Gullstrandgymnasiet, där jag varit verksam i 27 år. Hållbar Framtid Naturkunskap är i sig ett tvärvetenskapligt ämne – naturen är ju faktiskt inte uppdelad i Kemi, Biologi och Fysik utan det är ju vi människor, som ända från Aristoteles tid, bestämt oss […]

Ledarskap på olika nivåer med hjälp av processutvecklare

Förskolorna i Ödåkra och Kattarp genomsyras av ett ledarskap fördelat mellan både ledning och medarbetare. Här har arbetet med processutvecklare bidragit till ett klimat där medarbetarna är engagerade och positiva till utveckling.

Erfarenheter från pilotprojektet från jord till bord

Pilotprojektet Från jord till bord genomfördes under höstterminen 2015 och vårterminen 2016 i Helsingborg.

Reggio Emilia-inspirationens uttryck ser olika ut – här möts Södra nätverket för att lära av varandra

Den 3-4 juni genomfördes Södra nätverket för 110 pedagoger med intresse av hur Reggio Emilia-inspirationen kan ta sig uttryck. På initiativ av Reggio Emilia Institutet är temat för nätverket Hållbar Framtid och värd för nätverket var Västra Ramlösa förskolor i Helsingborg.

Återbruk som kreativ kraft – en föreläsning med Nina Odegard

Tisdagen den 24 maj kom Nina Odegard från Norge till Helsingborg för en inspirerande föreläsning om ”Återburk som kreativ kraft”. Nina Odegard är förskollärare och förskolechef och har varit projektledare för etableringen av ett kreativt återanvändningscenter i Norge. Hon disputerade i början av året kring forskning om estetiskt utforskande av återbruksmaterial. “Att arbeta med återbruk av spill och […]

Grön Flagg på Solrosens förskola

På Solrosens förskola handlar arbetet med Grön Flagg om helheten. Det handlar om ett hållbart tänk och livslångt lärande. Delaktighet och lärande genom lek och skapande där allt hänger ihop. Solrosen vill skapa ett hållbarhetstänk hos barnen i tidig ålder samtidigt som barnens nyfikenhet leder lärandet.

Dammhagskolan och Pegasus trädgård

Under höstterminen 2015 påbörjades planerna för ett samarbete mellan Dammhagskolan F – 3 och Staffan Björklund i Hög och Pegasus trädgård, Kävlinge kommun. Vi skulle använda oss av skapande arbete, teater/drama och ekologi för att inspirera elevernas språkutveckling, fantasi och lärande. Under vårterminen har samtliga 9 klasser (175 elever i årskurserna F – 3 samt […]

Från jord till bord: Odling på Hamiltons förskola

BePå Hamiltons förskola i Helsingborg arbetar förskolans kock tillsammans med sina pedagoger med odling och hållbar utveckling. Från jord till bord.