30 000 kemikalier

Vet du om att vi dagligen är omgivna av cirka 30 000 kemikalier? Många av dem är helt ofarliga för oss medan andra kan skada oss på olika sätt. De finns där runtomkring oss såväl i våra hem som i skolan och förskolan. Vad kan vi göra för att minska risken att påverkas negativt av […]

Digital yoga på gymnasiet

Under större delen av vårterminen genomförde gymnasieskolan all undervisning på distans. Detta medförde förstås nya utmaningar men också nya metoder. Ett exempel på det är digital yoga i hälsofrämjande och förebyggande syfte. Det har Tycho Braheskolan och Olympiaskolan i Helsingborg provat tillsammans med Elevhälsan och resultatet har varit mycket positivt. – Vi fortsätter gärna med […]

De digitala möjligheterna i förskolan utomhus

Låt mig presentera mig lite kort. Matilda Amilon, förskollärare och arbetar en hel del med digital kompetens på en relativt stor förskola utanför Helsingborgs centrum. Jag fick idén till att börja skriva här om digital kompetens riktat till förskolan utifrån det behov och funderingar som mina kollegor själva har.  Jag vill kunna delge och ha ett […]

Nyfiken på Tony Mufic – utbildningsdirektör

Tony Mufic är sedan ganska exakt tre år sedan utbildningsdirektör på skol- och fritidsförvaltningen i Helsingborg. En av hans medarbetare i förvaltningen ställde ett par nyfikna frågor till honom.

En resa med förhinder – internationellt samarbete i en föränderlig tid

Detta inlägg handlar om internationellt samarbete i en tid vi inte kunde förutspå, om en utbildningskonferens när det inte blev som det var tänkt utan blev som det blev. Det handlar om hinder och möjligheter och hur vi med teknikens hjälp får till stånd ett kunskapande och erfarenhetsutbyte trots allt.

Kooperativt lärande i fritidsverksamheten – effekter efter ett läsår

Läsåret 2019/2020 med fokus på kooperativt lärande i fritidshemmet börjar lida mot sitt slut. Vad har vi gjort? Vilka effekter kan vi se? Vad tar vi med oss? Hur går vi vidare?

Hon har forskat på lärares användning av digitala resurser i undervisningen

Eva Svensson var nyfiken på att undersöka vad det är som lärare gör när de är duktiga användare av digitala resurser. Hon blev överraskad över lärares uppfinningsrikedom och över hur enkla verktyg kan användas på väldigt varierande sätt.

Nyfiken på Marina Ljungdahl Karlsson – utvecklingspedagog

Marina Ljungdahl Karlsson är förstelärare och utvecklingspedagog på Högastensskolan i Helsingborg. Här berättar hon om sitt uppdrag, hur en vanlig vecka kan se ut och vad hon tycker mest om med sitt arbete.

Kreativum – Kreativt rum fyllt med teknik och digital kompetens

Ledningen på Gläntanskolan i Helsingborg hade under en längre tid funderat på hur de skulle tillgodose elevernas intresse för att testa ny teknik. Lösningen blev slutligen en satsning på det som kommit att kallas Kreativum, ett kreativt rum fullt av potential och möjligheter för både elever och lärare.

Så fungerar distansundervisning i köket och bageriet

Sedan den 18 mars har gymnasieskolan kört undervisning fullt på distans på grund av corona. Onsdag 29 april 2020 besöker vi Rönnowska skolan i Helsingborg. I köket och bageriet får vi följa med Peter Johansson, Ulrika Wenster och Patrik Olsson tillsammans med deras elever på två olika lektioner på distans.