Barnens klimatlöfte – ett sätt för barn och unga att höja sina röster

Varför är det viktigt att barnen har ett klimatavtal? Tre röster svarar. En lärare, en barnrättsstrateg och en miljösamordnare.

Låg överensstämmelse i betygssättning kan påverka likvärdigheten

Hur ser överensstämmelsen i betygssättning ut när lärare använder sig av de två modellerna holistisk- och analytisk modell? Och vilka skillnader finns mellan modellerna i hur lärare motiverar sin betygssättning? Det har Andreia Balan och Anders Jönsson undersökt i sin senaste studie.

Nyfiken på Sofie Johansson och flerspråkiga lärmiljöer

Sofie Johansson deltog under läsåret 19/20 i ett utvecklingsarbete för integration på lika villkor. Under arbetet skapade hon strukturer för flerspråkiga lärmiljöer i sitt klassrum som uppskattades av både elever och studiehandledare.

Elever som får använda alla sina språk får fler verktyg i sitt lärande

I en studiehandledning på modersmålet sker skolarbetet växelvis på modersmål och på svenska, vilket utvecklar elevens kunskaper såväl i det aktuella ämnet som i svenska språket. Elever som får använda alla sina språk får fler verktyg i sitt lärande, når framgång i skolan och stärker sin identitet. Därför är en god studiehandledning av största vikt.

Fika, engagemang och framtidstro

Fler och fler ungdomar känner sig oroliga för klimatet, men att vara orolig för klimat och miljö behöver inte betyda att man saknar hopp. Det kan faktiskt vara tvärtom. På Nicolaiskolan fångas elevernas oro och vilja att förändra upp i skolans hållbarhetsråd.

7 funktioner att ha koll på i Google Meet för dig som lärare

Många skolor och många lärare har tillgång till Googles verktyg. Som pedagog kan du använda Meet för att kommunicera och spela in lektioner och genomgångar. För att kunna göra detta så bra som möjligt finns det en del saker som kan vara bra att ha koll på!

”Snacka om livet” med dina elever i högstadiet och uppåt

Medmänskliga samtal gör skillnad och alla människor har ett behov av att bli sedda, hörda och bekräftade. Samtal om existentiella frågor skapar möjligheter för ungdomar att utveckla strategier för att hantera livet. Snacka om livet, eller SOL, hjälper till att skapa förutsättningar för sådana samtal även i skolans värld.

Vilka effekter ger det kollegiala lärandet?

Idag ägnar skolor hundratals timmar åt aktiviteter som går under benämningen kollegialt lärande, många gånger med tron att nya insatser i undervisningen ska leda till direkta effekter för eleverna. I själva verket tar vi sällan reda på om det verkligen blev så.

Eldsjälar som brinner för att skapa likvärdiga möjligheter genom återbruksmaterial

Ett kreativt återbruk för alla barn i vår stad. Det är vi många som drömmer om. Och nu har vi lyckats ta ett par steg på vägen mot vårt gemensamma mål.

Jag, nuet, stegen och framtiden

“Jag vill kunna se mina barn i ögonen och säga att jag gjorde det jag kunde”.