Vad letar du efter?
Att som så kallad karriärlärare (förstelärare eller lektor) driva kollegialt lärande på förskolor och skolor kan vara en framgångsfaktor men också en utmaning. Det nystartade nätverket ger stöd och stärker förstelärare och lektorer i sitt uppdrag. En samordningsgrupp kommer driva nätverket samt planera för en dialogkonferens varje termin. Jaana Nehez förklarar hur nätverket kommer fungera.
Marina Ljungdahl Karlsson är förstelärare och utvecklingspedagog på Högastensskolan i Helsingborg. Här berättar hon om sitt uppdrag, hur en vanlig vecka kan se ut och vad hon tycker mest om med sitt arbete.
En dag i mars fylldes Varagårdsskolans aula med ett högt sorl. Bjuvs kommuns alla F-9-lärare, från Varagårdsskolan, Brogårdaskolan, Jens Billeskolan och Ekeby skola, hade kommit för att ta del av framgångsrika metoder i klassrummet. Förmiddagen arrangerades av Bjuvs kommuns förstelärare och #videlar var ledordet.
Processledare som stöd i det lokala utvecklingsarbetet har visat sig skapa tydliga utvecklingsprocesser med brett deltagande. Samtidigt väljer vissa rektorer och skolor bort att ha lärare i processledarfunktioner. Hur leds utvecklingen på de skolorna och hur resonerar rektorerna på dessa skolor om lärare som ledare av utveckling? Dessa frågor har jag och mina forskarkollegor undersökt och de är också i fokus i detta blogginlägg.
Fritidshemmet på Ringstorpsskolan har de senaste åren genomgått ett utvecklingsarbete. Något som är en styrka och som kännetecknar både skola och fritidshem tycker Marko Luttinen är en eftersträvan att se hela barnet, hela dagen. Det är intressedrivet och elevernas behov utifrån mognad och erfarenhet som styr.
Catarina Linde pratar alltid mycket med sina elever och frågar ofta "Berätta hur du tänkte här". Hon fascineras av att få barn att upptäcka matematiken och det roligaste i klassrummet tycker hon är de laborativa matteuppgifterna.
Utgår jag ifrån barns perspektiv eller ett barnperspektiv i mitt arbete? Tänker jag att barnet är eller att barnet kan...
Nu är det dags att synliggöra barn och pedagogers arbete på förskolorna. Med fokus på förstelärare i förskolan och med en tryckt skrift som utforskar världen genom barns ögon, vill Helsingborg visa på vikten av små barns lärprocesser.