Nyfiken på Marina Ljungdahl Karlsson – utvecklingspedagog

Marina Ljungdahl Karlsson är förstelärare och utvecklingspedagog på Högastensskolan i Helsingborg. Här berättar hon om sitt uppdrag, hur en vanlig vecka kan se ut och vad hon tycker mest om med sitt arbete.

Kollegialt lärande i Bjuv – Framgångsrika metoder

En dag i mars fylldes Varagårdsskolans aula med ett högt sorl. Bjuvs kommuns alla F-9-lärare, från Varagårdsskolan, Brogårdaskolan, Jens Billeskolan och Ekeby skola, hade kommit för att ta del av framgångsrika metoder i klassrummet. Förmiddagen arrangerades av Bjuvs kommuns förstelärare och #videlar var ledordet.

Varför väljer rektorer bort lärare som processledare?

Processledare som stöd i det lokala utvecklingsarbetet har visat sig skapa tydliga utvecklingsprocesser med brett deltagande. Samtidigt väljer vissa rektorer och skolor bort att ha lärare i processledarfunktioner. Hur leds utvecklingen på de skolorna och hur resonerar rektorerna på dessa skolor om lärare som ledare av utveckling? Dessa frågor har jag och mina forskarkollegor undersökt […]

Att se hela eleven, hela dagen – om utvecklingsarbete på fritidshemmet

Fritidshemmet på Ringstorpsskolan har de senaste åren genomgått ett utvecklingsarbete. Något som är en styrka och som kännetecknar både skola och fritidshem tycker Marko Luttinen är en eftersträvan att se hela barnet, hela dagen. Det är intressedrivet och elevernas behov utifrån mognad och erfarenhet som styr.

Laborativ matte och matematikverkstad gör undervisningen mer konkret

Catarina Linde pratar alltid mycket med sina elever och frågar ofta ”Berätta hur du tänkte här”. Hon fascineras av att få barn att upptäcka matematiken och det roligaste i klassrummet tycker hon är de laborativa matteuppgifterna. – Matematik handlar om resonemang och förståelse i vardagen och det finns så mycket matematik som ingen riktigt tänker på. Matte kan […]

Kraften i att utgå från barns lek

Utgår jag ifrån barns perspektiv eller ett barnperspektiv i mitt arbete? Tänker jag att barnet är eller att barnet kan bli? Hur använder jag pedagogisk dokumentation så att det får effekt på lärandet hos barnen? Det är några av de frågor som Helsingborgs  förstelärare i förskolan ställer sig i sitt arbete. Nu har de samlat sina […]

Kraften i att utgå från barns lek

Under våren 2015 samlades de åtta förstelärarna i Helsingborg och deras förskolechefer i en processutbildning för att få tillstånd ett fördjupat kollegialt lärande i förskolorna. Den 1 juni presenterar de sitt arbete för sina kollegor på Sundspärlan i Helsingborg. I filmen får du ett smakprov på deras berättelser. Här kan du läsa artikel om satsningen: […]

Förstelärare i förskolan prioriteras i Helsingborg

Nu är det dags att synliggöra barn och pedagogers arbete på förskolorna. Med fokus på förstelärare i förskolan och med en tryckt skrift som utforskar världen genom barns ögon, vill Helsingborg visa på vikten av små barns lärprocesser.