Konkretisering av decimaltal

Mitt namn är Maria Davidsson Friberg och jag arbetar på Västervångskolan i Landskrona. I grunden är jag ma/no-lärare för åk 1-7 men har vidareutbildat mig till speciallärare med inriktning mot matematikutveckling, jag är även förstelärare i matematik. I mitt uppdrag ger jag särskilt stöd åt elever, individanpassar material, handleder lärare och arbetar med ämnesutveckling och […]

Mentimeter – ett enkelt verktyg för snabb kunskapskontroll och bedömning

Jag heter Mats Svensson och undervisar på Allvar Gullstrandgymnasiet i Landskrona. Jag är behörig att undervisa i biologi, naturkunskap och diverse miljökurser. För stunden undervisar jag biologi, naturkunskap och marinbiologi. Jag har jobbat på skolan sedan 1999. Mentimeter I dag sker händelser ofta väldigt fort, på gott och ont. Eleverna är vana vid att resultat, […]

Globalt lärande om hållbar utveckling

Mitt namn är Karin Warlin och jag är förstelärare i Naturkunskap på Allvar Gullstrandgymnasiet, där jag varit verksam i 27 år. Hållbar Framtid Naturkunskap är i sig ett tvärvetenskapligt ämne – naturen är ju faktiskt inte uppdelad i Kemi, Biologi och Fysik utan det är ju vi människor, som ända från Aristoteles tid, bestämt oss […]

Doktorander i Lärande väcker intresse för vetenskap hos unga

Doktorander i Lärande (DiL) är inspirationsfyllda möten mellan barn eller elever och doktorander. Syftet är att stimulera och väcka nyfikenhet för forskning och kunskap.

Textsamtal

Mitt namn är Linda Narfeldt och jag är förstelärare i Landskrona Stad för SO-ämnena. Jag har arbetat som SO-lärare sedan min lärarexamen 2000, först på Förslövs skola i Båstad kommun och sedan 2011 på Glumslövs skola i årskurs 7-9. Detta läsår håller jag i ”Läslyftet” för arbetslag 7-9 där vi följer modulen ”Samtal om text”. […]

Specialpedagogik för lärande

Vi heter Hannele Tornborg (specialpedagog åk 4-6) och Lotta Friberg (speciallärare åk f-3) och arbetar på Alléskolan som är en F-6 skola med ca 280 elever och ligger mitt i Landskrona. Vi är båda Förstelärare, Hannele i specialpedagogik och Lotta i matematik. Specialpedagogik för lärande Allas rätt till lärandeI utbildningen ska hänsyn tas till barns […]

3D-skrivaren i skolan

Jag heter Maria Fornell Bengtsson och arbetar på Asmundtorps skola som lärare i matematik, NO och teknik för åk 7 – 9 samt är förstelärare i NO. Jag tog min examen som grundskollärare MaNO 4 – 9 1992 och arbetade de första tio åren som högstadielärare i Malmö. Till Landskrona Stad och Asmundtorp kom jag […]

Kooperativt Lärande

Mitt namn är Liz Fristedt och jag arbetar som klasslärare i åk 5 på Västervångskolan i Landskrona. Jag undervisar engelska, svenska och SO och är också förstelärare i Kooperativt Lärande (KL). Vad är Kooperativt Lärande? Jag vill börja med att ge er en kort inblick i vad KL är (eng. Cooperative Learning) innan jag bjuder […]

Nystart!

Hej allihopa! Det har varit tyst på denna blogg ett tag, men nu drar vi igång igen! Tanken är att vi varje vecka kommer publicera inlägg från förstelärare i Landskrona stad, där de delger oss konkreta undervisningstips eller diskuterar olika pedogogiska metoder som de med framgång använt i sin undervisning! Tanken med bloggen är alltså […]

Den efterlängtade sommaren är här och efter den kommer en spännande höst!

Nu börjar det bli dags för Pedagogsajten att ta sommarledigt. Därför vill jag och alla vi som arbetat med Pedagogsajten under året passa på att tacka alla er som bidragit med er tid, era berättelser och ert engagemang under läsåret. Det är fantastiskt att få träffa alla er pedagoger, era barn och elever, skolledare och att […]

Systematiskt kvalitetsarbete i förskola

Förskola i Familjen Helsingborg samlade under en eftermiddag förskolechefer från regionen för att ta del av tre olika föreläsningar med fokus på systematiskt kvalitetsarbete samt för att nätverka. De tre föreläsarna var Camilla Norrhede, förskolechef i Landskrona, Victoria Andersson, förskolechef i Helsingborg och Helena Olivestam Torold från Skolinspektionen. Du kan se alla tre föreläsningarna i […]

Kartläggning av barns kunskaper i matematik och systematiskt kvalitetsarbete

Som en del av Förskola i Familjen Helsingborg föreläser Camilla Norrhede om att arbeta med kartläggning av barns kunskaper i matematik kopplat till systematiskt kvalitetsarbete. Läs mer: Systematiskt kvalitetsarbete i förskola

Dammhagskolan och Pegasus trädgård

Under höstterminen 2015 påbörjades planerna för ett samarbete mellan Dammhagskolan F – 3 och Staffan Björklund i Hög och Pegasus trädgård, Kävlinge kommun. Vi skulle använda oss av skapande arbete, teater/drama och ekologi för att inspirera elevernas språkutveckling, fantasi och lärande. Under vårterminen har samtliga 9 klasser (175 elever i årskurserna F – 3 samt […]

Utbildningsforum för fritidspedagoger

För en tid sedan anordnades ett utbildningsforum för Landskrona stads fritidspedagoger. Tanken bakom detta är fritidspedagogerna själv tillsammans med samordnande rektor Peter Andersson. Att satsa på fritidspedagogerna är ett av stadens fokusområde under året samtidigt som fritidspedagogerna själv kände ett behov av att lära känna varandra och öka det kollegiala lärandet mellan enheterna. Dagen började […]

Internationell konferens kring Cooperative Learning

Den 1-3 oktober gick den Internationella konferensen i Cooperative Learning av stapeln i Odense, Danmark. Konferensen organiserades av International Assocation of the Study of Cooperation in Education (IASCE) med University College Lillebaelt i Odense som värd. 200 deltagare från 29 länder möttes under tre intensiva dagar för att deltaga i workshops, lyssna på presentationer av […]

Analysgrupper för databaserade beslut i skola och förskola

I samarbete med Kommunförbundet Skåne och Universitet i Twente i Holland har en skola i Landskrona och åtta skolor i Helsingborg nu inlett ett arbete med analysgrupper.

Matematiklyft i förskoleklass

Vårterminen 2014 startade Landskrona stad upp Matematiklyftet för lärare i förskoleklass. Utbildningen har pågått under snart tre terminer och avslutas till sommaren. Carina Magnusson som till vardags är förskollärare på Glumslövs skola är den som ansvarat för utbildningen av ett tjugotal pedagoger. De har tillsammans träffats var tredje vecka och har då arbetat med skolverkets […]

Barbafamiljen på besök

På Sandvångens förskola i Landskrona utgår alla förskolans fyra avdelningar från temat Barbapapa. Detta grundar sig i Utbildningsförvaltningens fokusområden: digitalisering, inkludering, matematik, naturvetenskap och teknik.