Vad letar du efter?
På Brunnsparksskolan använder pedagogerna olika metoder för att eleverna ska knäcka läskoden. Bland annat en bokhund.
För att skapa en röd tråd, ett likvärdigt lärande och för att utveckla det kollegiala lärandet har Västra Ramlösa skola…
Att kunna ta till sig information, att läsa och skriva är en rättighet och förmågor som skolan, men även samhället, ställer…
Vi människor är mera lika än olika, men det talade och skrivna språket kan skilja oss åt. Det tar lång…
Dalhemsskolan vill att nyanlända elever ska vara en del av helheten på skolan. Arbetet kräver tydlighet och struktur, men det…
Vi har nu passerat halvtid i Ifous-programmet och det är dags för oss på förvaltningsnivå tillsammans med deltagande rektorer att…
I det språkutvecklande arbetet har Drottninghögsskolan valt att använda genrepedagogik och cirkelmodellen som ett praktiskt stöd till pedagogerna. Genrepedagogiken innebär…
Catarina Linde pratar alltid mycket med sina elever och frågar ofta "Berätta hur du tänkte här". Hon fascineras av att få…
Mitt namn är Karin Nolin och jag är lärare på Högastensskolan i Helsingborg. Jag undervisar de äldre eleverna i So-ämnena…
Den 1-3 oktober gick den Internationella konferensen i Cooperative Learning av stapeln i Odense, Danmark. Konferensen organiserades av International Assocation…
The big 5 är idag ett välkänt begrepp för pedagoger. Det finns fem förmågor som man kan se genomsyrar läroplanen…
Modersmålsenheten på skol- och fritidsförvaltningen i Helsingborg har genomgått en utvecklingsresa, som har resulterat i ett helt nytt fokus på…