En lärplattform som både stöttar i vardagen och utvecklar dig som lärare

Vi behöver alla lära om och lära nytt ibland. Och det livslånga lärandet är betydelsefullt både för dig som individ men också för att organisationer ska klara av förändringar i samhället. I Helsingborg finns sen en tid lärplattformen Hbg Learns där all utbildning finns samlad på en plats. Jessica Clarenbeck är mycket positiv till upplägget.

Från lantbruk till klassrum

Johanna Lindblom arbetade tidigare inom lantbruk men valde att sadla om till lärare. I och med Helsingborg stads samarbete med ledarskapsutbildningen Teach for Sweden studerade Johanna under två års tid pedagogik samtidigt som hon arbetare som NO-lärare på Gläntanskolan i Helsingborg. 

Pedagogiskt center organiserar satsning på nya läroplaner

Över 1000 lärare i Helsingborgs stads skolor deltar i den viktiga implementeringen av nya läroplaner. Det är en satsning som spänner över alla Helsingborgs stads skolor och som organiseras av Pedagogiskt center.

Undervisning, lek och kommunikation knyts samman med lekresponsivt nätverk

I en textserie om hur ett uppdrag som samverksansdoktorand kan stötta alla delar av förskolans arbete mot en förskola på vetenskaplig grund riktar vi i denna text fokus mot hur vi tar stöd i ett nationellt nätverk för att utveckla och knyta samman vårt arbetet med undervisning, lek och kommunikation. I denna text beskriver Jenny […]

Implementering av Lgr22, är i startgroparna i Helsingborg

I november startar satsningen på att implementera de reviderade kursplanerna för grundskolan. Samtliga lärare på Helsingborgs stads grundskolor kommer att träffas i ämnesgrupper för att bekanta sig med revideringarna och utveckla sin bedömarskicklighet. Hör två lärare och en rektor reflektera.

Avslut och sammanfattning av ett konstigt år

Inget ont som inte har något gott med sig brukar man ju säga…. …och när vi tittar tillbaka på detta året och summerar vad vi har lärt oss av alla de utmaningar som vi ställs inför så kan vi se att det är just precis så. Vi ser att vi har tagit oss igenom detta […]

En modern restaurangutbildning med hydroponisk odling

Allt började men den där återkommande fikan gamla kollegor emellan där de två Gunillorna uppdaterade varandra om vad som hänt sedan sist. Gunilla Wallin, restauranglärare på Rönnowska skolan, träffade Gunilla Andersson, restauranglärare på Filborna särskola, som de gjort så många gånger förr. Men den här gången var det någonting som Gunilla A från Filborna ville […]

Kooperativt lärande i fritidsverksamheten – andra året

Under läsåret 2020/2021 har vi fördjupat kunskaperna kring kooperativt lärande i fritidsverksamheten i Bjuvs kommun. Tillsammans formar vi ett gemensamt synsätt och gemensamt språk.

Varför Nätverk för VFU-handledare?

Hur kan ett uppdrag som samverksansdoktorand stötta alla delar av förskolans arbete mot en förskola på vetenskaplig grund? I denna text beskriver Jenny Henriksson arbetet och utvecklingen med Billesholms förskolors Nätverk för VFU-handledare.

Vilka effekter ger det kollegiala lärandet?

Idag ägnar skolor hundratals timmar åt aktiviteter som går under benämningen kollegialt lärande, många gånger med tron att nya insatser i undervisningen ska leda till direkta effekter för eleverna. I själva verket tar vi sällan reda på om det verkligen blev så.

Vad ska Billesholms förskolor vara för plats? 

På Billesholms förskolor upptäckte vi ett gap, backade tillbaka och tog nya tag på vår utvecklingsresa. Målet är att alla ska vara med på samma tåg. Så häng med, Tag Plats, för nu kör vi.

Nyfiken på Tony Mufic – utbildningsdirektör

Tony Mufic är sedan ganska exakt tre år sedan utbildningsdirektör på skol- och fritidsförvaltningen i Helsingborg. En av hans medarbetare i förvaltningen ställde ett par nyfikna frågor till honom.

Kooperativt lärande i fritidsverksamheten – effekter efter ett läsår

Läsåret 2019/2020 med fokus på kooperativt lärande i fritidshemmet börjar lida mot sitt slut. Vad har vi gjort? Vilka effekter kan vi se? Vad tar vi med oss? Hur går vi vidare?

Från live, via distans, till live på distans

Så var vårens kompetensutvecklingsdagar för fritidshemmen kring kooperativt lärande färdigplanerad. I så god tid! Så skönt! Sen kom Covid-19… dags att börja om. Hur gör vi nu? Vi kan inte sammanföra fritidspersonal från flera olika enheter. Vi vägrar att ställa in. Dags att tänka nytt och genomföra en kompetensutvecklingsresa på många plan.

Nyfiken på Magdalena Beben – mottagare av Vetenskapsakademins lärarpris

Magdalena Beben arbetar på Tågaborgsskolan. Hon tror på varje elev och hon brinner verkligen för matematiken. Tidigare i år mottog hon Vetenskapsakademins lärarpris i matematik. ”För att hon med brinnande passion för matematik använder varierade- och elevaktiva arbetssätt för att engagera alla sina elever, samtidigt som hon skapar strukturer för matematikundervisning som hon delar med […]

Kooperativt lärande i fritidsverksamheten

Du står utanför en låst dörr och väntar, utan en aning om vad som ska hända där inne. När du kommer in finns uppmaningen: Välj en plats där du kan sitta tillsammans med tre andra personer. Det är en situation som många elever ställs inför, men hur otrygga blir vi vuxna när vi ställs inför […]

Elever och lärare om nätbaserad undervisning till följd av covid-19

Tiden går så fort att vi knappt hinner reflektera över det som sker. Ett fantastiskt arbete sker ute på förskolor och skolor – superhjältar som kavlar upp ärmarna, provar nytt, utmanas och med ett stort lösningsfokus! 

Kollegialt erfarenhetsutbyte i förskolan

Möjligheten att dela med sig och att få lära av varandra efterfrågas i personalgrupperna på förskolorna vilket har resulterat i att kollegialt lärande och erfarenhetsutbyte är ett prioriterat mål i många av verksamheterna. Följ med på en välanvänd kompetensutvecklingsdag i Bjuvs kommuns förskolor.

Med fokus på lärandegemenskap

Helen Timperley är ett välkänt namn för de flesta som arbetar inom skolan. Mest känd är kanske boken ”Det professionella lärandets inneboende kraft”. Många inom Helsingborgs stads skolor har läst både den och hennes andra böcker. Kanske var det då inte så förvånande att Olympiaskolans aula var fullsatt när professorn från Auckland University var på […]

Tips på hur lärare kan hålla sig à jour!

Kollegialt lärande – att dela med sig av och ta del av varandras kunskaper och erfarenheter –  är guld värt inom läraryrket. Här kommer några snabba tips på hur man som lärare kan hålla sig uppdaterad.