Så kan du stötta elever med NPF i oroliga tider

Alla barn och elever behöver stöd och hjälp från föräldrar och pedagoger. I oroliga tider kan det vara särskilt viktigt för en del elever att få hjälp att förstå den nya och okända situationen som uppkommit. Här kommer sju strategier som är anpassade för barn och elever med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, NPF, i oroliga tider.

Reading & Writing Power

Under en heldag, den 3 mars, hade alla lärare i Ängelholms grundskolor förmånen att få lyssna till Adrienne Gear, en kraftfull föreläsare som talade på temat språk- läs- och skriv-undervisning. Adrienne arbetar som lärare, lärarutbildare och författare i Kanada och har bland annat skrivit de didaktiska böckerna Reading Power och Writing Power. Den första är […]

Kollegialt erfarenhetsutbyte i förskolan

Möjligheten att dela med sig och att få lära av varandra efterfrågas i personalgrupperna på förskolorna vilket har resulterat i att kollegialt lärande och erfarenhetsutbyte är ett prioriterat mål i många av verksamheterna. Följ med på en välanvänd kompetensutvecklingsdag i Bjuvs kommuns förskolor.

Udda sockor – Grej of the day (GOTD)

Onsdagen den 21 mars är det Internationella Downs Syndromdagen. Dagen som människor över hela Sverige uppmärksammar genom att rocka olika sockar på fötterna. Men vad är egentligen Downs syndrom?

Ett nytt kapitel

Till slut får man nog. Det räcker nu. Vi har nått vägs ände.

Del 3: Matematikprojekt i Minecraft

Det här är ett exempel på hur samverkansklassen på Maria Parkskolan arbetat med Minecraft i matematik.

Del 2: Samverkan som ett nätverk för elevens bästa

Samverkan i samverkansklass i Helsingborg står för den kontinuerliga kontakt pedagogerna har med föräldrar men också med BUP, HAB och socialtjänst, beroende på vilka kontakter eleverna har. Undervisningen och anpassningarna i skolan står pedagogerna för. Allt det gemensamma stödet fungerar som ett nätverk runt eleven för att på allra bästa sätt anpassa undervisningen efter elevens behov.

Del 1: Spel inkluderar och motiverar eleverna i samverkansklass

I samverkansklass på Maria Parkskolan har spel fungerat som ett alternativt sätt att motivera eleverna. Med hjälp av Minecraft har kollegiet bland annat lyckats inkludera en elev som de tidigare har haft svårt att få till en bra undervisning för.

Urban utveckling, särskilt stöd och mjuk inkludering ur systemteoretiskt perspektiv

Jag heter Mattias Svensson och anställdes i Landskrona 2014 för min ämneskombination, svenska/svenska som andraspråk/teater/estetisk kommunikation samt min specialpedagogiska kompetensen. Jag skulle utveckla särskilt stöd, vara en länk mellan EHT och den operativa delen i klassrummet. Den specialpedagogiska kompetensen har jag skaffat mig som lärare i särskolan under många år, med fortbildning och som process […]

Specialpedagogik för lärande

Vi heter Hannele Tornborg (specialpedagog åk 4-6) och Lotta Friberg (speciallärare åk f-3) och arbetar på Alléskolan som är en F-6 skola med ca 280 elever och ligger mitt i Landskrona. Vi är båda Förstelärare, Hannele i specialpedagogik och Lotta i matematik. Specialpedagogik för lärande Allas rätt till lärandeI utbildningen ska hänsyn tas till barns […]

Mitt utvecklingsarbete med skoldatateksambassadörer

Att kunna ta till sig information, att läsa och skriva är en rättighet och förmågor som skolan, men även samhället, ställer höga krav på. Det är nyckeln till studier, arbete och för möjligheterna att förverkliga sina ambitioner. Skolan har ett ansvar att anpassa undervisningen så att alla elever ges förutsättningar och möjlighet att utveckla dessa förmågor så långt det […]

Att se helheten och göra eleverna redo för resten av livet

På Elinebergs särskola utgår arbetet från elevens egen takt och med hjälp av de digitala verktygen ser pedagogerna att motivationen hos eleverna kan öka. För pedagogerna är tvålärarsystemet en trygghet och de tycker det är av stor vikt att de har roligt tillsammans. Camilla Persson, Anna Bergevi och Benny Jensen arbetar i högstadieklassen på Elinebergs särskola. – Det är fantastiskt […]

Elevhälsa på vetenskaplig grund med Utsikter

”Ett bra sätt att arbeta för en inkluderande miljö, ett sätt som inte innebär att alla är i samma rum eller precis får samma insats. Där man kan se om eleverna utvecklas likvärdigt och säkerställa att inte någon enda elev står stilla i sin utveckling eller utvecklas så långsamt att hen riskerar att få kunskapsluckor.”

Att hantera problemskapande beteenden i skolan

Med hjälp av den låg-affektiva pedagogiken går det att skapa en pedagogisk miljö med positiva förväntningar på elever som vi upplever har problemskapande beteenden. Elever i behov av särskilt stöd, behöver särskilt stöd. För att kunna arbeta med dessa elever på ett bra sätt krävs därför särskilda metoder.