Nyfiken på Marcus Åbinger – teknik i lärandet

Marcus Åbingers elever på Gantoftaskolan har byggt upp sin skolgård i Minecraft och visualiserat sina skolgårdsidéer, bland annat ett växthus med smart bevattningssystem. Några av eleverna har dessutom använt sig av Blender för att skapa 3D-objekt. Vi blev nyfikna och ville veta mer om tankarna kring arbetet.

Molekylernas rörelse blir rörelse i klassrum

NT-utvecklarna har denna vår haft många projekt igång i Båstad kommun, och nu var turen kommer till Västra Karups skola. Pedagogerna i år 1 och 2 önskade att få arbeta med innehåll kring vatten på ett ”nytt” sätt för pedagogerna.

”Det minsta vi kan göra är så mycket som möjligt”

Vi sitter på tåget mot Skåne och försöker samla tankarna efter ”Tekniken i skolan 2017″…

Kommungemensam konferens

I Båstads kommun har vi under några års tid haft ämneskonferenser med fokus på kollegialt lärande. Startskottet för dessa träffar blev det år då alla kommunens matematiklärare deltog matematiklyftet. Under denna fortbildningssatsning i kommunen lades grunden och strukturen för fortsatta träffar över stadiegränserna men inom samma ämnesområde.

Kan vi fånga vattnets energi?

I våras var vi tillbaka på Sandlyckeskolans f-klass och åk 1 i Torekov, där vi handledde pedagogerna i ett projekt kring vattnets energi.

Vad händer i Båstads grundskolor på NT-fronten?

NT-utvecklarna i Båstads kommun är inne på sitt femte läsår. Här är en första liten tillbakablick på senaste året…

Klimatresan för hållbar utveckling

Idag tipsas om programserier i URs extra satsning på program om miljö och hållbarhet. Båda serier som dagens inlägg handlar om passar från år 7 upp till gymnasiet och kopplar väl till styrdokumenten i många ämnen. Läs mer om det nedan. I Klimatresan får tittaren följa med fyra familjer på deras väg mot att drastiskt […]

CSI på gymnasiet – Följ med när eleverna löser fallet

Sofie Johansson och Marika Davidsson, förstelärare på Olympiaskolan i Helsingborg, har tillsammans kursen Naturvetenskaplig specialisering som bygger på tema CSI. Under kursen får eleverna själva lösa olika fall genom att söka och analysera bevis. Eleverna agerar både kriminaltekniker ute på brottsplatsen och i laboratoriet. De får skriva rapporter samt vara informatörer vid presskonferenser.