Vad letar du efter?
Efter snart två år med matematiklyftet lyfter pedagoger modellen som en av de mest lyckade satsningarna. Det kollegiala värdet i utbytet…
Oj, så mycket kunskap det finns inom matematikdidaktik!
Syftet med projektet Puls+ på Rönnowska skolan är att förbättra elevernas inlärning och deras prestationer i matematik genom pulshöjande fysisk aktivitet.…
"Forskningen visar att elever som deltar aktivt i samtal som innebär att man använder mer situationsoberoende språk har en god…
I dag hade jag planerat för festligheter för att officiellt "inviga" mitt klassrum. Verksamheten pågår ju varje dag, men jag…
Catarina Linde pratar alltid mycket med sina elever och frågar ofta "Berätta hur du tänkte här". Hon fascineras av att få…
Det har aldrig varit enklare att skapa sitt eget pedagogiska material. Lagen om upphandling får mycket kritik och är absolut…
Susanne Jönsson om att börja arbeta med bråk redan i årskurs 1-3.
Vårterminen 2014 startade Landskrona stad upp Matematiklyftet för lärare i förskoleklass. Utbildningen har pågått under snart tre terminer och avslutas…
Vi lär oss använda matematikens uttrycksformer för att samtala om, argumentera och redogöra för frågeställningar, beräkningar och slutsatser.
Björn Sahlin upptäckte matematiken när han arbetade som fritidspedagog. Därifrån vidareutbildade han sig till matematiklärare och idag, 2015, arbetar han…
Den tredje strategin för bedömning för lärande handlar om att arbeta med nyanserad och framåtriktad respons. Lär dig mer om förutsättningar…