När intention och beteende skiljer sig åt 

Det finns skillnader mellan lärares uttalade intentioner och hur de förverkligar dessa i interaktion med eleverna. Det visar Andreia Balans senaste studie: Relationen mellan lärares intentioner och deras respons till elever – En studie om återkoppling som stöd för matematisk resonemangsförmåga på mellanstadiet.

Kan förändrade tankebanor påverka elevers inställning till matematik?

Ja, det ville i alla fall Fredericka Cordua och Sofie Persson undersöka. De brinner för matematiken och ser matematiken som mer än bara ett ämne. Men de ser att det är ett problem att matematik, så starkt, styrs av ett statiskt tankesätt.

Nyfiken på Maria Christensen – lärare i matematik och no

Maria Christensen är lärare i matematik och no på Varagårdsskolan. Här svarar hon på vad som driver henne som lärare i matematik och på hur hon gör för att sprida att matematik är både viktigt och roligt.

Nyfiken på Magdalena Beben – mottagare av Vetenskapsakademins lärarpris

Magdalena Beben arbetar på Tågaborgsskolan. Hon tror på varje elev och hon brinner verkligen för matematiken. Tidigare i år mottog hon Vetenskapsakademins lärarpris i matematik. ”För att hon med brinnande passion för matematik använder varierade- och elevaktiva arbetssätt för att engagera alla sina elever, samtidigt som hon skapar strukturer för matematikundervisning som hon delar med […]

Cirkus i Ödåkra

Tiden går fort och det är fullt upp i verksamheterna. Det börjar dra ihop sig till att förbereda inför nästa läsårs språkaktion och vi är mitt i årets samtidigt. Hugo – vilken cirkus har varit en succé och vill man gå på cirkus är det bara besöka vilken avdelning som helst här i området.

Hitta språket och Hitta matematiken – redan i förskoleklassen

Nu har du som pedagog i förskoleklass stöd genom Skolverkets kartläggningsmaterialet Hitta språket och Hitta matematiken. Materialet kan hjälpa dig att få syn på elevernas kunnande så att du kan stötta och utmana varje elev på hens nivå.

Eleverna sprider kunskaperna vidare

Viveca Vidberg och hennes kollegor upptäcker att eleverna kan jättemycket mer än de själva. Då tänker de att eleverna får bli projektledare och på så sätt sprida sina kunskaper vidare.

Våga ta hjälp av eleverna

När man som pedagog arbetar med programmering tycker Louise Karlsson att det viktigaste är att våga. Våga prova sig fram och våga ta hjälp. Gärna av eleverna.

Lärarnas skolutvecklingskonferens

Är du nyfiken på att delta i Lärarnas Skolutvecklingskonferens 2019? Ett intressant och utvecklande tillfälle till att lära tillsammans med kollegor och en möjlighet  att bidra till att skapa beprövad erfarenhet.

Från vardagssnack till skolspråk – om språkutveckling i olika ämnen

I oktober startade serien Från vardagssnack till skolspråk. En serie från UR Skola om att arbeta språkutvecklande i sitt eget ämnet. I serien deltar bland annat Susanne Jönsson och hennes elever på Dalhemsskolan i Helsingborg.

Del 3: Matematikprojekt i Minecraft

Det här är ett exempel på hur samverkansklassen på Maria Parkskolan arbetat med Minecraft i matematik.

Problemlösning och språkutveckling i matematik

Mitt namn är Sandra Straumits och jag arbetar som lärare i matematik och svenska på Allvar Gullstrandgymnasiet i Landskrona. På olika sätt har jag genom åren försökt utveckla min undervisning, så att den ska bli intressant och lärorik för eleverna. Fokus har till största delen legat på matematikämnet, då många av de elever jag träffar […]

Språkutvecklande matematik

Jag heter Afraa Baqer och är utbildad matematik och NO-lärare för grundskolan. Idag arbetar jag som klass- och ämneslärare för årskurs fyra på Dammhagskolan. Jag brinner för matematikundervisning, och det är det som jag gör bäst. Under åren som jag har jobbat som matematiklärare har jag provat att kombinera matematik med olika arbetssätt och olika […]

Kalkyl – praktisk matematik

Nu har det kommit ett par avsnitt ytterligare i den sedan tidigare fantastiska matematikserien från UR – Kalkyl för år 7-9, Programmering och Vinklar. Programmering – Hur programmerar man ett datorspel, hur använder man programmeringsspråket Javascript och vad är egentligen if-satser? Toni-Prince Tvrtkovic och Amir Halim som utgör duon Språk för alla får i uppdrag att […]

Konkretisering av decimaltal

Mitt namn är Maria Davidsson Friberg och jag arbetar på Västervångskolan i Landskrona. I grunden är jag ma/no-lärare för åk 1-7 men har vidareutbildat mig till speciallärare med inriktning mot matematikutveckling, jag är även förstelärare i matematik. I mitt uppdrag ger jag särskilt stöd åt elever, individanpassar material, handleder lärare och arbetar med ämnesutveckling och […]

Ämnescamp hjälper eleverna att nå sina mål

För att hjälpa elever som riskerar att inte klara godkända betyg i ett ämne har Tågaborgsskolan satsat på något de kallar för Ämnescamp. Där får eleverna arbeta med det utvalda ämnet en hel vecka.

Programmera mera

  Programmera mera är den första programserien i en större satsning som UR gör kring programmering. I den första serien har man år 3 som målgrupp och väljer att främst lyfta det datalogiska tänkandet. Barn deltar i utmaningar som har med programmering att göra. Det handlar om logiskt tänkande, sortering, algoritmer och att uppmärksamma mönster […]

Programmering – svenska, matematik och teknik

Vi har börjat arbeta med programmering i årskurs 2 och 3. Eleverna har under hela läsåret fått spela olika spel och göra olika typer av färdighetsträning med hjälp av BlueBots. Detta kan du läsa mer om på  http://matematicum.moobis.se/category/teman/programmering/ Dessa spel och färdighetsövningar ligger nu till grund för att vi ska kunna prata om programmering och sätta […]

Det kollegiala värdet av matematiklyftet

Efter snart två år med matematiklyftet lyfter pedagoger modellen som en av de mest lyckade satsningarna. Det kollegiala värdet i utbytet mellan olika skolor, konstruktiv feedback och  nya perspektiv går inte att ta miste på. Kollegialt lärande ska enligt Skolverkets definition bland annat betona vägen fram för att lösa uppgifter, formulera problem och kritiskt granska inte bara […]

Kan man arbeta med samma problem många gånger?

Vi fick i uppgift inom matematiklyftet som vi skulle göra med eleverna. I problembanken i modulen problemlösning (åk1-3) finns följande problem: Tre kattmammor har kattungar samtidigt. Hur många kattungar kan varje kattmamma ha om det sammanlagt finns: a) 3 kattungar? b) 9 kattungar? c) 10 kattungar? d) Hitta på ett liknande problem. Lös det. Det […]