Välj skolform
Välj tema
Välj kommun
Barn som håller upp papper med siffror framför ansiktet Barn som håller upp papper med siffror framför ansiktet Barn som håller upp papper med siffror framför ansiktet Barn som håller upp papper med siffror framför ansiktet Barn som håller upp papper med siffror framför ansiktet Barn som håller upp papper med siffror framför ansiktet

Charline Bou Obeid om den viktiga matematikundervisningen

15 mars, 2023

Vi ställde några frågor till Charline Bou Obeid om hennes favoritämne matematik. Charline tror att en av nycklarna till att hjälpa eleverna att nå sina mål är en rolig och händelserik matematikundervisning. Hennes största drivkraft i sitt arbete är att få se och höra elevernas glädje över att gå i skolan.

Porträtt Porträtt Porträtt Porträtt Porträtt Porträtt

Varierade arbetssätt en nyckel i den tidiga matematikinlärningen

7 mars, 2023

Om svårigheter med att utmana alla elever på deras nivå, om att hitta rätt aktiviteter och om vikten av en genomtänkt organisation. Två lärare reflekterar om och ger tips för att arbeta med den tidiga matematikinlärning.

Gruppbild tre kvinnor Gruppbild tre kvinnor Gruppbild tre kvinnor Gruppbild tre kvinnor Gruppbild tre kvinnor Gruppbild tre kvinnor

Kan en gemensam satsning på professionsutveckling öka måluppfyllelsen i ämnet matematik?

5 september, 2022

Matematik är det ämne i Helsingborgs stads skolor där störst andel elever inte uppnår målen för godkänt. Skol- och fritidsförvaltningen har som prioriterat mål i skolornas gemensamma verksamhetsplan att öka behörigheten till gymnasieskolans nationella program. Som ett led i detta har Alexandra Andersson, Cecilia Sörensson och Petra Gustafsson på Pedagogiskt center fått i uppdrag att driva den professionsutveckling i matematik för lärare som påbörjades hösten 2020 i Helsingborgs stad.

Går det att individualisera undervisningen i matematik med hjälp av blickspårning?

28 mars, 2022

En av de största utmaningarna inom skolan är att individualisera undervisningen för att möta alla elever på den nivå där de befinner sig. Osama Abbas är lärare på Elinebergsskolan och initiativtagare till ett projekt där han vill undersöka om blickspårningsteknik kan hjälpa till med att bättre förstå elevers informationshämtning. Testet genomförs i ämnet matematik.

Matte på ditt starkaste språk

11 januari, 2022

Vad behöver vi göra för att kunna införa ett arbetssätt där elever kan bli bedömda på sitt starkaste språk? Det är frågan som ligger till grund för initiativet Matte på ditt starkaste språk. Just nu utforskar Helsingborgs stads skolor den här frågan tillsammans med lärare, studiehandledare och elever i årskurs 6-9 på Högastensskolan.

När intention och beteende skiljer sig åt 

24 september, 2021

Det finns skillnader mellan lärares uttalade intentioner och hur de förverkligar dessa i interaktion med eleverna. Det visar Andreia Balans senaste studie: Relationen mellan lärares intentioner och deras respons till elever – En studie om återkoppling som stöd för matematisk resonemangsförmåga på mellanstadiet.

Kan förändrade tankebanor påverka elevers inställning till matematik?

18 maj, 2021

Ja, det ville i alla fall Fredericka Cordua och Sofie Persson undersöka. De brinner för matematiken och ser matematiken som mer än bara ett ämne. Men de ser att det är ett problem att matematik, så starkt, styrs av ett statiskt tankesätt.

Nyfiken på Maria Christensen – lärare i matematik och no

7 maj, 2021

Maria Christensen är lärare i matematik och no på Varagårdsskolan. Här svarar hon på vad som driver henne som lärare i matematik och på hur hon gör för att sprida att matematik är både viktigt och roligt.

Nyfiken på Magdalena Beben – mottagare av Vetenskapsakademins lärarpris

13 maj, 2020

Magdalena Beben arbetar på Tågaborgsskolan. Hon tror på varje elev och hon brinner verkligen för matematiken. Tidigare i år mottog hon Vetenskapsakademins lärarpris i matematik. ”För att hon med brinnande passion för matematik använder varierade- och elevaktiva arbetssätt för att engagera alla sina elever, samtidigt som hon skapar strukturer för matematikundervisning som hon delar med kollegor, även utanför sin egen skola”.

bilder på vägg bilder på vägg bilder på vägg bilder på vägg bilder på vägg bilder på vägg

Cirkus i Ödåkra

22 mars, 2019

Tiden går fort och det är fullt upp i verksamheterna. Det börjar dra ihop sig till att förbereda inför nästa läsårs språkaktion och vi är mitt i årets samtidigt. Hugo - vilken cirkus har varit en succé och vill man gå på cirkus är det bara besöka vilken avdelning som helst här i området.

Hitta språket och Hitta matematiken – redan i förskoleklassen

17 december, 2018

Nu har du som pedagog i förskoleklass stöd genom Skolverkets kartläggningsmaterialet Hitta språket och Hitta matematiken. Materialet kan hjälpa dig att få syn på elevernas kunnande så att du kan stötta och utmana varje elev på hens nivå.

Eleverna sprider kunskaperna vidare

21 november, 2018

Viveca Vidberg och hennes kollegor upptäcker att eleverna kan jättemycket mer än de själva. Då tänker de att eleverna får bli projektledare och på så sätt sprida sina kunskaper vidare.