Kan du genomskåda?

Du behöver bara fem ord – granska, fråga, analysera, skapa och samtala – för att greppa din omvärld och ta del av din samtid.

Mer om filmkunnighet – en del av MIK

För dig som vill ha fler bra resurser för att undervisa om filmkunnighet eller vill lära dig mer för egen del, bjuder jag idag på bra material från Filmpedagogerna Folkets Bio.

MIK – vad är det?

Skolans uppdrag är bland annat att ge eleverna möjlighet att utveckla ett kritiskt tänkande. Här kan du ta del av flera tips på hur du kan lyfta våra demokratiska rättigheter och skyldigheter i klassrummet.

Upptäckarglädje präglade #HbgHack

Programmeringsdagen #HbgHack på Pedagogiskt center lockade 300 elever och ett 30-tal lärare och volontärer. Många var nybörjare och entusiasmen var stor när de lyckades programmera spel, lego och blinkande hjärtan.

Möjligheter i fokus under #HbgHack

Under #HbgHack den 13/2 får pedagoger och elever tillsammans chans att lära sig mer om programmeringens möjligheter. Från stadens håll hoppas man att många pedagoger kommer som inte har några förkunskaper för att våga prova, misslyckas – och prova igen.

Digital satsning i förskolorna i Ödåkra

I Ödåkra trollar förskolebarnen bort sig med green screen, programmerar robotar, gör animerad film och fotograferar. Satsningen på digitala hjälpmedel har gett många spännande möjligheter i det pedagogiska arbetet.

Lär eleverna genomskåda falska nyheter

Har ni sett Statens medieråds senaste lärresurs? – Propaganda och bilders makt. Falska nyheter, vinklade budskap och propaganda blir allt vanligare. Ofta byggs trovärdigheten upp med hjälp av bild och film. Nu finns ett nytt skolmaterial för att stärka barn och unga som möter falska nyheter, vinklade budskap och propaganda. Med en mobil i varje […]

Mycket aktivitet i området

Nu verkar de flesta i området ha kommit igång med sina olika filmprojekt. Det produceras manus, byggs rekvisita och filmas överallt omkring på avdelningarna. Cattis, vår IKT-pedagog, bokas för fullt och håller filmskolor, handleder och inspirerar. 

Kollegialt lärande och siktet framåt

På hösten har vi alltid reflektionsveckor där vi ger varandra mer tid till att sitta ner och reflektera och analysera verksamheten. Vi i språkgruppen bjöd in en representant från varje avdelning i området för att sitta ner och dela erfarenheter kring språkaktionen, vi delade in pedagogerna i två grupper – 1-3 år och 3-5 år. […]

Diskutera sociala medier och beteenden på nätet med #hashtag

Den nya programserien #hashtag hade premiär i våras på SVTPlay. Åtta korta avsnitt om skitsnackets konsekvenser och baksidan med sociala medier. Nu äntligen finns alla 8 avsnitt i mediakatalogen. Serien har delvis inspirerats av Instagramupploppet i Göteborg 2012. Om #hashtag (från svt.se): Hashtag handlar om vänskap, utanförskap, svek och viljan att bli sedd. Om beteenden på […]