Mediepedagogik och digital kompetens i förskolan

Simon Melin och Alexandra Ivö är förskollärare på två olika förskolor i Helsingborgs stads skolor. En sak som de har gemensamt är att de båda arbetar mycket med rörlig bild tillsammans med barnen. I det här avsnittet av podden Kvartsamtal svarar de bland annat på frågan om hur barn kan utveckla digital kompetens genom rörlig bild.

I det här samtalet med Ola Sandén ger Simon Melin, Råå förskola, och Alexandra Ivö, Tuvehagens förskola, massor av tips på hur de själva gör för att arbeta med rörlig bild i sina verksamheter.

De pratar bland annat om hur barnen i deras verksamhet får arbeta med att skapa film och hur enkelt det kan vara att använda green screen. De pratar också om att olika appar kan utveckla kompetenser både hos dig som pedagog och hos barnen, bara genom att du faktiskt använder dem tillsammans.

Var nyfiken och våga prova

– Våga låta barnen vara med. Var inte rädd. Många har förhållningssättet kring paddan att den tar vi fram ibland. Men låt den vara en del av verksamheten, låt de prova sig fram och släpp lite på tyglarna, säger Alexandra.

– Det handlar ju också om många andra kompetenser, som samarbete, kommunikation, lära av varandra, att de får vara kreativa i det digitala, säger Simon.

Alexandra och Simon pratar om QR-koder, ljudvågor, stop motion. Illusioner och effekter. Om att googla, redigera, green screena. Det är naturliga begrepp för dem, men också för barnen.

–  Det är viktigt att barnen får den kunskapen redan tidigt. De får en verklig förståelse för att det är mycket rörlig bild som används i vår värld, säger Simon

Både Simon och Alexandra lyfter att rörlig bild inte bara bör vara något som händer i den planerade pedagogiska verksamheten. Väldigt mycket av arbetet kommer från barnens lekar. Det kan till exempel vara att göra en film av det barnen leker, som en del i leken.

– Många kanske förväntar sig att någon ska visa precis vad man kan göra. Men det bästa är att testa. Var nyfiken. Prova dig fram tillsammans med barnen. Man får lov att misslyckas, säger Alexandra.

Genom att arbeta aktivt med rörlig bild blir barnen de som själva skapar. De blir mer än bara konsumenter och kan genom det få en djupare förståelse för olika saker.

– Vi pratade om källkritik och ett barn sa: “Om man ser det här på riktigt, då är det på riktigt, men om man ser det på film, då kan det vara riktigt men det kan också inte vara riktigt”, säger Simon.

Tips till den som vill arbeta med rörlig bild i förskolan

  1. Ha tillit till barnen
  2. Rannsaka ditt eget förhållningssätt – det är lättare att arbeta om du själv är positivt inställd
  3. Våga prova – det kan gå fel men det kan också gå rätt
  4. Börja med en sak och utvidga allt eftersom – det räcker långt med att lära sig en app till en början
  5. Ta in rörlig bild i den fria leken
  6. Ha ett syfte med alla appar ni laddar ner

Lyssna på poddens alla avsnitt på soundcloud.com

Läs mer om podden här


Josefine Hultén, kommunikatör
josefine.hulten@helsingborg.se

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *