Cirkulär ekonomi i klassrummet – Elever utforskar återbruk och hållbarhet

En lärare

Att undervisa om cirkulär ekonomi kan vara en utmaning – det kräver förståelse för begrepp som globala resurser och medvetna konsumtionsval. Men med en engagerad lärare som Kenneth och ett klassrum fyllt av konkreta exempel har en grupp elever på Internationella skolan i Helsingborg verkligen fått lära sig om varför och hur vi behöver tänka om våra ekonomiska och miljömässiga vanor. Följ med in i klassrummet!

Vi fick titta in en stund i Kenneths klassrum och följa med på skolans klimatparad. Kenneths undervisning väcker frågor, engagemang och diskussioner som sträcker sig långt utanför skolans väggar.

Cirkulär ekonomi handlar om att använda resurser på ett hållbart sätt, så att material och produkter återanvänds och återvinns istället för att kastas bort efter några få användningar. I motsats till den linjära ekonomin, där produkter tillverkas, används och slängs, ser man i den cirkulär ekonomi till att minimera avfall och förlänga livslängden för produkter. Som en elev uttrycker det, ”Vi kan inte fortsätta att bara ta och ta, då har jorden inga resurser kvar.”

Kenneth Dickinson, lärare på International School of Helsingborg.
Kenneth Dickinson, lärare på International School of Helsingborg.

En modell för cirkulär ekonomi

Kenneth använder en modell för cirkulär ekonomi som går från de mest hållbara lösningarna i mitten till nödvändiga men mindre ideala alternativ ju längre ut från kärnan man kommer.

  • I kärnan av modellen finns återanvändningen, att få saker att fungera så länge som möjligt, utan att tappa värde.
  • Nästa nivå handlar om att reparera eller förändra saker så att de kan få nytt liv, som att använda en gammal tegelsten i ett nytt bygge eller göra ett konstverk av det som vi tidigare tyckte var avfall.
  • På tredje nivån handlar det om återvinning där produkten plockas isär och materialen används på nytt, som PET-flaskor som smälts ner till nytt material.

Bomull – Ett globalt perspektiv

Under lektionen diskuterar eleverna hur vissa resurser, som bomull, kräver mycket vatten att framställa. Exempelvis går det åt 2 700 liter vatten för att producera en enda t-shirt, en siffra som väcker funderingar kring klädindustrins miljöpåverkan. Klassen illustrerar också på tavlan hur människor runt om i världen konsumerar olika mycket resurser. Kenneth uppmuntrar till att diskutera våra konsumtionsvanor och resursanvändning.

”Det bor många människor i Indien men många i västvärlden använder mycket mer resurser än människor i Indien, vem har störst ansvar att ställa om?”

Att göra återbruk till en del av vardagen

För att konkretisera begreppet cirkulär ekonomi har klassen skapat en vägg fylld av exempel på återbruk och hållbara initiativ. Eleverna får chansen att dela sina egna exempel på återbruk, som att ärva kläder av syskon eller låna saker från ”piffelboxar” och cykelbibliotek i staden. Att hyra istället för att köpa är också ett populärt tema, med förslag på plattformar som Hygglo där man kan dela på resurser istället för att köpa nytt. Kenneth delar också personliga erfarenheter genom att visa sina egna återbrukade skor, som fått nytt liv med hjälp av en skomakare.

Kritisk reflektion kring hållbara val

Det är viktigt för Kenneth att eleverna inte bara accepterar hållbara initiativ okritiskt, utan också funderar över deras potentiella nackdelar. Eleverna nämner bland annat risken att det man vill hyra inte finns tillgängligt, eller att second-hand-kläder kan vara fläckiga. På så sätt uppmuntras de att tänka kritiskt och se för- och nackdelar med hållbara alternativ, något som Kenneth tycker är viktigt för att skapa långsiktigt hållbara förändringar.

Reflektion och undersökning av hållbara transporter

Klassen pratar om att kollektivtrafiken också är ett sätt att dela. När många människor åker buss tillsammans behövs mindre bränsle och mindre utrymme på vägarna för att transportera dem. Eleverna reflekterar över kollektivtrafikens fördelar, såsom minskade utsläpp, mindre trängsel och många gånger ett billigare sätt att transportera sig.

Eleverna har också genomfört en undersökning bland föräldrarna för att undersöka vilka faktorer som skulle kunna få dem att använda kollektivtrafik mer. Resultaten visar att vissa värderar oberoende och status kopplade till bilen, medan andra efterfrågar bättre infrastruktur med fler busshållplatser.

We want change!

Klimatparad – En demokratisk möjlighet att påverka

Efter diskussionerna avslutas undervisningen med att eleverna delas upp för att antingen delta i skolans klimatparad eller välja andra aktiviteter. Elever från skolans alla klasser ansluter till Kenneths elever och så slingrar sig paraden genom skolområdet. Det blir ett tillfälle för eleverna att uttrycka sitt engagemang för klimatet och miljön. Eleverna ropar ”We want change!” och sträcker upp sina plakat i luften.

Skolans kör tar vid när paraden stannar upp och tillsammans sjunger alla några sånger på temat att förändra tillsammans.

Kenneth förklarar att klimatparaden, som nu arrangeras för andra året, också är ett tillfälle för eleverna att reflektera över demokrati i praktiken. ”Vissa väljer att delta och andra gör det inte, det är precis så en demokrati fungerar,” avslutar han.

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
I believe it’s not too late
Together we can change the world
Lay the puzzle pieces out
Together we can 2change the world

Can’t do it by myself
So I’m asking for your help
Together we can change the world

Sail past where it’s been charted
Roll your sleeves up, let’s get started
Together we can change the world
Together we can change the world

With our hand and with our hearts
We can dare to make a start
Together we can change the world
What if we spoke with one voice,
Knowing that we have a choice?
Together we can change the world

Can’t do it by myself
So I’m asking for your help
Together we can change the world

Sail past where it’s been charted
Roll your sleeves up, let’s get started
Together we can change the world
Together we can change the world

Change your mind and change your life
Set aside the fear and strife
Together we can change the world
When we open up our eyes
Then we start to realize

Together we can change the world

Can’t do it by myself
So I’m asking for your help
Together we can change the world

Sail past where it’s been charted
Roll your sleeves up, let’s get started
Together we can change the world

Together we can change the world

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
I believe it’s not too late
Together we can change the world.


Text och foto: Emma Sjöberg, miljösamordnare, skol- och fritidsförvaltningen, Helsingborg.