Sök och filtrera

Välj skolform
Välj tema
Välj Ämne
Välj kommun
Porträttfoto av Anette och Eva Porträttfoto av Anette och Eva Porträttfoto av Anette och Eva Porträttfoto av Anette och Eva Porträttfoto av Anette och Eva Porträttfoto av Anette och Eva

Demokrati i vardagen för barns rättigheter och framtid

På Elinebergs förskolor i Helsingborg arbetar rektorer och pedagoger tillsammans för att skapa en miljö där barns rättigheter, delaktighet och lika värde genomsyrar hela verksamheten. Vi har träffat Anette Bergmasth, 2024 års vinnare av Childhoodpriset, och Eva Ringqvist som leder sina förskolor genom att koppla arbetet med värdegrunds- och demokratiuppdraget till barnkonventionen. Så här berättar de.

Ewa Nilsson Winqvist och Emma Antonsson. Ewa Nilsson Winqvist och Emma Antonsson. Ewa Nilsson Winqvist och Emma Antonsson. Ewa Nilsson Winqvist och Emma Antonsson. Ewa Nilsson Winqvist och Emma Antonsson. Ewa Nilsson Winqvist och Emma Antonsson.

Lärcentrum: En mötesplats för utbildning och utveckling av vuxenstuderande

Ewa Nilsson Winqvist, chef för gymnasie- och vuxenutbildning i Båstad och Emma Antonsson, Biträdande rektor på Akademi Båstad berättar om lärcentrum i Båstad.

illustration som symboliserar samarbete illustration som symboliserar samarbete illustration som symboliserar samarbete illustration som symboliserar samarbete illustration som symboliserar samarbete illustration som symboliserar samarbete

Har du hört talas om Engagemangsakuten? En bro mellan skola, samhälle och framtid

I en värld i ständig förändring behöver våra unga rustas med kunskap och verktyg för att skapa en hållbar framtid. Genom att samarbeta med arbetslivet kan skolan ge eleverna en mer verklighetsanknuten utbildning. Tillsammans kan vi rusta våra unga för att möta framtidens utmaningar och skapa en hållbar värld. Engagemangsakuten är ett verktyg som kan öppna dörrar för dina elever.

ibis fåglar som flyger ibis fåglar som flyger ibis fåglar som flyger ibis fåglar som flyger ibis fåglar som flyger ibis fåglar som flyger

IBIS - inkluderande beteendestöd i skolan

Genom ett systematiskt och kunskapsbaserat arbete, där trygghet och närvaro står i fokus, fortsätter Rebbelberga skola sin resa mot en mer inkluderande skolkultur. Med ett nybildat Ibis-team, gemensamma verktyg och reflektioner leder de vägen för att skapa en miljö där både elever och personal mår bra och utvecklas.

förskoleverksamhet pedagog och två barn i en lärmiljö förskoleverksamhet pedagog och två barn i en lärmiljö förskoleverksamhet pedagog och två barn i en lärmiljö förskoleverksamhet pedagog och två barn i en lärmiljö förskoleverksamhet pedagog och två barn i en lärmiljö förskoleverksamhet pedagog och två barn i en lärmiljö

Aktionsforskning för att ta reda på hur vi kan förbättra VFU-studenters lärande

Sju förskollärare och tre forskare har tillsammans utforskat hur kvaliteten i seminarier med VFU-studenter kan stärkas för att förbättra studenternas lärande och yrkeskunnande. Förskollärarna har spelat in seminarierna och valt specifika situationer att utforska tillsammans i forskningsgruppen. Gruppen träffades en gång i månaden. Samarbetet har lett till lärdomar som används för att förbättra ledarskapet av seminarierna och seminariernas kvalitet.

Tre personer sitter inne i ett bibliotek. Team värdegrund på Wieselgrensskolan. Tre personer sitter inne i ett bibliotek. Team värdegrund på Wieselgrensskolan. Tre personer sitter inne i ett bibliotek. Team värdegrund på Wieselgrensskolan. Tre personer sitter inne i ett bibliotek. Team värdegrund på Wieselgrensskolan. Tre personer sitter inne i ett bibliotek. Team värdegrund på Wieselgrensskolan. Tre personer sitter inne i ett bibliotek. Team värdegrund på Wieselgrensskolan.

Att skapa ett klimat där alla elever kan trivas

Helsingborgs stads skolor har sedan årsskiftet 22/23 ett nytt arbetssätt mot kränkande behandling och ett nytt gemensamt digitalt verktyg; DF Respons. Wieselgrensskolan i Helsingborg har under 2024 inlett ett projekt för att systematisera och stärka värdegrundsarbetet. Skolan har bland annat skapat ett nytt årshjul som tydliggör systematiken. Vid läsårsstarten ht-24 satte skolan igång det nya upplägget som bland annat innebär värdegrundstid på schemat, varje vecka för alla elever.

en grupp på cirka 15 personer står på en scen en grupp på cirka 15 personer står på en scen en grupp på cirka 15 personer står på en scen en grupp på cirka 15 personer står på en scen en grupp på cirka 15 personer står på en scen en grupp på cirka 15 personer står på en scen

Från analys till handling: Kommunalt nätverk stärker språk- och skolbiblioteksutveckling

Det kommunala nätverket för språk- och kunskapsutveckling i Båstad skapar förutsättningar för ökad kvalitet i undervisningen och likvärdighet i alla kommunala grundskolor.

Porträtt av Oskar bredvid laserskäraren Porträtt av Oskar bredvid laserskäraren Porträtt av Oskar bredvid laserskäraren Porträtt av Oskar bredvid laserskäraren Porträtt av Oskar bredvid laserskäraren Porträtt av Oskar bredvid laserskäraren

Påarps skola moderniserar slöjden med laserskärare

Oskar Sollevi arbetar på Påarps skola i den anpassade grundskolan. Tack vare ett innovationsstöd har skolan kunnat testa på att använda sig av en laserskärare i undervisningen. Idag använder Oskar laserskäraren i slöjden, men han ser många fördelar med att kunna använda den även i andra ämnen.

Två lärare i en idrottshall Två lärare i en idrottshall Två lärare i en idrottshall Två lärare i en idrottshall Två lärare i en idrottshall Två lärare i en idrottshall

Ringstorpsskolan: En skola i rörelse

På Ringstorpsskolan är rörelse inte bara en aktivitet, utan en självklarhet. Skolans ledning har prioriterat detta bland annat genom att anställa utbildade idrottslärare i alla årskurser och införa mobilförbud på rasterna, vilket uppmuntrar eleverna att vara aktiva och leka mer. Skolan deltar i olika rörelsesatsningar och de satsar på hälsa och välmående även utanför skoltiden.

En lärare En lärare En lärare En lärare En lärare En lärare

Cirkulär ekonomi i klassrummet – Elever utforskar återbruk och hållbarhet

Att undervisa om cirkulär ekonomi kan vara en utmaning – det kräver förståelse för begrepp som globala resurser och medvetna konsumtionsval. Men med en engagerad lärare som Kenneth och ett klassrum fyllt av konkreta exempel har en grupp elever på Internationella skolan i Helsingborg verkligen fått lära sig om varför och hur vi behöver tänka om våra ekonomiska och miljömässiga vanor. Följ med in i klassrummet!

en ungdom, en lärare och en grupp med yngre barn en ungdom, en lärare och en grupp med yngre barn en ungdom, en lärare och en grupp med yngre barn en ungdom, en lärare och en grupp med yngre barn en ungdom, en lärare och en grupp med yngre barn en ungdom, en lärare och en grupp med yngre barn

PRAO-mässan engagerar hela skolan

Maria Parkskolan i Helsingborg har framgångsrikt hittat ett nytt sätt att arbeta med PRAO och samverkan skola och arbetsliv (SSA). Så här har de gjort för att skapa sin egen PRAO-mässa där årskurs 9 visat upp sina praoplatser. För de extra ambitiösa eleverna väntar nu fler spännande möjligheter att utveckla sina entreprenöriella idéer.

porträtt porträtt porträtt porträtt porträtt porträtt

Så arbetar Ättekullaskolan med att fånga upp elevers frånvaro i tid

Johanna Björk är speciallärare i svenska och har jobbat de senaste 9 åren på Ättekullaskolan i Helsingborg. Hon har också rollen som närvaroombud på skolan. Som närvaroombud är hon länken mellan lärarna och elevhälsoteamet och fångar upp elever med hög frånvaro på skolan. I den här intervjun delar hon med sig av hur tidiga insatser och ett nära samarbete med kollegor, elever och vårdnadshavare kan förbättra elevernas närvaro i skolan.