Cirkus i Ödåkra
Tiden går fort och det är fullt upp i verksamheterna. Det börjar dra ihop sig till att förbereda inför nästa läsårs språkaktion och vi är mitt i årets samtidigt. Hugo – vilken cirkus har varit en succé och vill man gå på cirkus är det bara besöka vilken avdelning som helst här i området.
Vi ska göra ett litet nedslag hos några avdelningar och visa hur vi jobbar just nu.
Hugo följer med barnen hem
På avdelning Eken på Sagoträdets förskola får krokodilen Hugo följa med barnen hem. Hugo och en påse med en bok och en iPad följer med och tanken är att vårdnadshavarna ska läsa för barnen. När påsen och Hugo kommer tillbaka får barnet berätta och visa bilder hur besöket var. Ett sånt här samarbete stärker relationerna mellan förskolan och familjerna samt ger en inblick i vad och varför vi jobbar på ett visst sätt.
Skriva cirkus
Barnens intresse för bokstäver och skrivande är stort och på Snöbollsgatans Stora Ängen. där de dekorerar en tom vägg tillsammans. Barnen har tillsammans kommit på cirkusord som de sedan har fått lägga med bokstäver och skriva på datorn. Att skriva på olika sätt gör att barnen får tid att fundera över bokstäver, ljud och ordets uppbyggnad flera gånger. Dessutom är det ibland lättare att skriva på datorn än att forma bokstäver för hand med penna. Fortsättningen på arbetet blir att välja ut bilder som passar till orden.
Matteuppdrag
När avdelningen Solen från Vintergatans förskola var i skogen kom Ugglan och hälsade på och gav ett matematikuppdrag till barnen. Barnen delades in i tre grupper och fick varsin tärning samt uppdragskort. Varje siffra på tärningen var ett nytt uppdrag. Barnen får uppleva med både kropp och knopp!
Nästa gång Solen var i skogen fick de ett specifikt uppdrag av Ugglan, nämligen att hitta en pinne som var lika lång som sig själv. De hjälpte varandra och samarbetade tills de hittade passande pinnar. Pinnarna, som nu är längdordnade, pryder en vägg inne på Solen.
Green screen
På Sagoträdets Almen har barnen utforskat green screen tillsammans. Det började med att de själva stod framför kameran och testade olika funktioner. Sen testade de att göra det i lite mindre skala, nämligen i en grön plastlåda. Där skådespelade de med olika små figurer, delvis plastdjur och delvis karaktärerna från boken. Efter det tillfället upptäckte de mycket grönt runt omkring på avdelningen och började fundera kring om green screen-appen fungerade på allt som var grönt. “Bara att testa!” uppmuntrade pedagogerna.
Green screen är ett spännande verktyg som utmanar barnen i bland annat berättande, skapande och källkritik. Hur kunde vi hamna mitt i djungeln utan att resa jättelångt? Hur kan en elefant vara mindre än mig? Kan vi verkligen klia en dinosaurie under hakan? Många frågor dyker upp när man utforskar tillsammans.
Språkaktionen 2019/2020
Förskolorna har fått i uppdrag att nominera en bok som de vill ha som grund för nästa läsårs språkaktion. Det blir fem böcker som vår sagokommitté ska koka ner till tre värdiga kandidater som vi sen ska rösta fram till en bok på vår planeringsdag i maj. Mer om det i nästa inlägg.
/Språkutvecklarna
Kontakt:
Catarina af Ekenstam Mayr
IKT-pedagog på förskolorna i Ödåkra
catarina.mayr@helsingborg.se
Läs fler inlägg i denna blogg: Ett rikt språk på ett lustfyllt sätt