“Den som är väldigt stark måste också vara väldigt snäll”

Porträttbild av två kvinnor. Modersmålslärare Heidi och Martina Porträttbild av två kvinnor. Modersmålslärare Heidi och Martina Porträttbild av två kvinnor. Modersmålslärare Heidi och Martina Porträttbild av två kvinnor. Modersmålslärare Heidi och Martina Porträttbild av två kvinnor. Modersmålslärare Heidi och Martina Porträttbild av två kvinnor. Modersmålslärare Heidi och Martina
Heidi Wolter och Martina Mihalic, modersmålslärare i Helsingborgs stad.

På modersmålsenheten i Helsingborg insåg vi att vi behövde ett arbetssätt som passar våra  heterogena undervisningsgrupper, som är spridda på olika skolor i stan. Vi har sett att vårt arbetssätt som vi kallar för temaarbete fungerar utmärkt i våra heterogena grupper. Hoppas du också vill testa!

När vi undervisar elever från förskoleklass till gymnasiet i åldersblandade grupper blir det ännu viktigare att säkerställa att alla får anpassat innehåll och utmaningar. Det är ett konkret tips till alla lärare från de som undervisar i språkämnen till de som leder större temaarbeten – för att göra komplexa texter mer tillgängliga och upplevelsebaserade.

Nyttan är tydlig: eleverna får möjlighet till en djupare förståelse för innehållet samtidigt som vi stimulerar regelbunden läsning och språkutveckling i sin helhet.

Astrid Lindgren som den gemensamma nämnaren

Denna termin valde vi Astrid Lindgren av flera skäl som är viktiga i en mångkulturell kontext. För det första har hennes verk stor inflytande för många barn och vuxna runt om i världen. För det andra är hennes böcker översatta till hundratals språk, vilket ger oss en gemensam utgångspunkt och ofta möjlighet att hämta stöd i elevernas modersmål. Ett minst lika stort mervärde är den kollegiala nyttan.

Vi på modersmålsenheten arbetar ofta spritt över hela kommunen och tillhör inte alltid de ordinarie arbetslagen på skolorna. Temaarbetet med Astrid Lindgren har varit ett fantastiskt tillfälle för oss modersmålslärare att samarbeta över gränserna och tillsammans utveckla material och pedagogiska strategier, trots vårt spridda arbete.

Dessutom fyller Pippi Långstrump 80 år, vilket är värt att firas!

Temaarbete: Att undervisa om språk i språket

Vår temaplanering utgår från den teoretiska grunden att vi ska undervisa om språk i språket. Detta innebär att vi undviker enskilda, isolerade stenciler och istället ser till att språket alltid presenteras i ett meningsfullt sammanhang. Detta baseras på Jim Cummins språkmodell där läsning ses som ett verktyg för att utveckla både vardagsspråk och det mer komplexa skolspråket. Genom att integrera olika texttyper får eleverna praktisk erfarenhet av hur språk fungerar i varierande situationer och texten i sig blir ett redskap för kunskapsinhämtning.

Konkret lektionsförslag: Lärandeaktiviteter före, under och efter läsningen

För att säkerställa en djupare förståelse och aktivt lärande använder vi lärandeaktiviteter som utmanar och stöttar eleverna i tre faser: före, under och efter läsningen. Följande ger vi exempel som vi modersmålslärare har använt i vår undervisning med olika av Lindgrens verk. Då valde vi att anpassa innehållet till våra aktuella elevgrupper.

1. Före läsningen: Aktivera förkunskaper och översättningsarbete

Innan vi dyker in i boken lägger vi grunden. En av aktiviteterna är att djupdyka i författaren Astrid Lindgren. I modersmålsundervisningen ser vi även till att aktivt arbeta med översättningsjämförelser. Vi valde i detta sammanhanget att låta eleverna inte bara utforska Astrids liv men kopplade även in barnboksförfattare från hemlandet, som eleverna fick utforska, översätta och presentera.

Ett annat tips är att låta eleverna träna på att översätta korta stycken eller centrala begrepp till sitt modersmål. Fokus ligger inte bara på deras språkliga resurser utan aktiverar även förmågan att synliggöra och reflektera över likheter och skillnader mellan språken, vilket är centralt i modersmålsämnet.

2. Under läsningen: Bygga Lindgrens världar med AI-stöd

Arbetet under läsningen fokuserar på att göra den komplexa texten tillgänglig för yngre elever och elever som befinner sig på olika nivåer i sin språkutveckling. Detta gör vi genom att skapa en kontinuerligt växande och anpassningsbar digital bilderbok med hjälp av AI-program Gemini som erbjuder verktyget Storybook. Bilderboken fungerar som ett detaljerat bildstöd och hjälper eleverna att visualisera handlingen.

AI-genererad illustration från Gemini Storybook: en person står vid kanten av en klippa med en ravin framför sig, på andra sidan syns en borg med torn och rök från skorstenen. Till höger finns kroatisk text som berättar om mod, rädsla och nyfikenhet.
Uppslag från berättelsebok som är AI-bearbetad med Gemini Storybook. Texten på kroatiska är anpassad till de elever som är på väg eller precis har knäckt läskoden.

Komplexa texter kan anpassas och göras tillgängliga i Gemini för eleverna som är på väg eller har precis knäckt läskoden för att sedan skapa bilderboken i Storybook.

Den stora nyttan med Storybook-metoden är att eleverna möts där de är. De yngre eleverna kunde använda ”bilderboken” som stöd vid återberättande och läsning. De äldre eleverna fick en viktig visuell kontext för att förstå handlingen i originaltexten. Det var den konkreta framgångsfaktorn vi såg inom återberättandet. Med det detaljerade bildstödet vågade eleverna berätta mer. Även de elever som annars var tysta kunde peka på bilderna och använda de centrala begreppen.

Med de yngre eleverna passar vi även på att beskriva en av Lindgrens karaktärer och jämföra med sig själv. Det fungerar utmärkt att jämföra kultur och uppväxt i samma andan. På så sätt tränar elevernas läsförståelse och att återberätta, men även att berätta om sig själv.

Arbetsblad om Emil: han är 5 år, gillar sin hatt, har blont hår och blå ögon, bor i Småland på gården Katthult, vill bli borgmästare och har en syster som heter Ida. Nederst syns en illustration av en gård med hus och djur.
Arbetsbladet ”Emil’in Dünyası” presenterar den fiktiva karaktären Emil i Lönneberga, med fakta om hans liv, på turkiska.
Två sidor med handskriven vietnamesisk text i ett anteckningsblock. Brevet är adresserat till Pippi Långstrump och innehåller personliga tankar, frågor och beskrivningar om Pippi och hennes värld.
En annan aktivitet under läsningen kan vara att skriva brev till en av Astrid Lindgrens figurer. Exemplet på vietnamesiska visar ett handskrivet brev där eleverna argumenterar om vad som är bra med att gå till skolan.

3. Efter läsningen: Utställningsbesök

Arbetet avslutas med en aktivitet efter läsningen som knyter ihop säcken och sätter deras arbete i ett större sammanhang. Eleverna besöker vår utställning som har skapats i samarbete med olika skolbiblioteket. Där kan de känna igen sig i textutdrag och se både sina egna och andra elevers arbete representerat.

Med tanke på skolbibliotek och skolverksamheter ser vi att våra temaarbete har dessutom stärkt oss som kollegium och gett oss naturliga ingångar till att bygga större sammanhang, till exempel vårt samarbete med skolbiblioteken.

Inför barnboksveckan, som sker vecka 46, har vi tillsammans med skolbibliotekarie Emelie på Slottsvångsskolan och Musikgrundskolan Synkopen i Helsingborg skapat en utställning. Denna inkluderar många olika elevarbete och våra olika arbetssätt med Astrid Lindgrens verk. På så sätt kan eleverna känna igen sig och se sitt eget språk som en viktig del av litteraturen och skolmiljön. Ni kommer upptäcka alla er språk i detta citat:

“Den som är väldigt stark måste också vara väldigt snäll.”


Gemini är Googles AI och Storybook är en interaktiv plattform där du ger AI:n (Gemini) prompter, och den hjälper dig att omedelbart generera text och bilder för att bygga en digital bok, sida för sida. Logga in med ditt google-konto för att prova Storybook.

// Heidi Wolter och Martina Mihalic, modersmålslärare i Helsingborgs stad.

Har du frågor?

Kontakta modersmålsenheten via pedagogisktcenter@helsingborg.se