Elever i olika länder möts – med Pippi som gemensam nämnare

Martina Mihalic läsprojekt har spridit sig ända till Kroatien. Hon började projektet med elever i Helsingborg och med hjälp av e-twinning har flera skolor kunnat vara med i projektet som handlar om Pippi Långstrump. Och Pippi är fortfarande på resande fot.

Martina Mihalic undervisar i modersmål och studiehandledning på kroatiska. Hennes elever är i blandade åldrar från förskoleklass upp till gymnasieelever. Totalt har hon 65 elever från åtta olika skolor i Helsingborg och hon tycker att arbetet som modersmålslärare är väldigt roligt.

– Jag är glad för utveckling och vi på modersmålsenheten är nästan alltid först med allt som händer i staden och det tycker jag är roligt. Till exempel e-twinning som jag hört om för några år sedan men började utforska först för ett år sedan.

Pippi Långstrump är mer än bara en bok

Det började med att Martina hade en idé om att arbeta kreativt med läsning. Hon ville arbeta med boken Pippi Långstrump och hon ville knyta an till skolor i Kroatien. Hon skrev om sin idé i olika pedagogiska grupper på sociala medier och fick svar från många olika håll.

– Jag har många nyanlända elever och det var många av dem som inte hade läst Pippi Långstrump. Och Pippi är inte bara en bok. Det är en bok som verkligen skildrar Sverige för den som är nyanländ. Pippi handlar om att barn har rätt att våga testa och att barn kan. Därför ville jag att vi skulle läsa just Pippi.

Martina har själv med två grupper i projektet. Det är elever från förskoleklass upp till årskurs 5. Martina och hennes elever i Helsingborg arbetade med projektet hela januari för att starta upp och komma igång innan Pippi började sin resa. En Pippidocka var med i alla elevernas skolor och eleverna började skriva och rita, titta på kroatisk film och arbeta med Pippi på olika sätt. Martinas två grupper är de enda i Sverige.

Pippi reser i Kroatien

I projektet reser Pippidockan runt och besöker elever i hela Kroatien och på listan inför kommande läsår finns 20 skolor nya skolor med. Planen var inte att det skulle bli riktigt så stort som det blev, men Martina tycker att det är fantastiskt att så många vill vara med. I början av nästa år hoppas hon på att Pippi har hunnit resa färdigt och kommit tillbaka hem till Helsingborg.

– I februari reste Pippi iväg och vi har följt henne sedan dess. Varje grupp träffas en gång i veckan och tittar tillsammans genom e-twinning på var Pippi är och vad hon gjort.

Genom projektet har Martinas grupper arbetat med en mängd olika områden. De har läst och samtalat om boken, om Pippi och om författare, sjungit sånger på kroatiska, utfört skrivövningar, ritat en egen logotyp till projektet, arbetat med hörförståelse, IKT och mycket mer.

Alla som är med i projektet har Pippidockan tillsammans med en dagbok hos sig i en vecka. I dagboken skriver och ritar lärare och elever allt som Pippi får vara med om, samtidigt som man också dokumenterar och visar det man gjort för alla i projektet via e-twinning. I e-twinning finns en karta där man kan följa vem som har Pippi just nu.

Pippi i tidningen, Rijeka.

Pippi på karnevalen i Rijeka.

Pippi träffar Kroatiens förbundskapten i fotboll.

Det är Martina som har sammanställt Pippis reseschema, men lärarna har själva fått önska vilka dagar Pippi kommer på besök. De flesta har velat kombinera det med olika evenemang som händer i närheten. Hittills har Pippi bland annat haft förmånen att få vara med på den stora karnevalen i Rijeka och hon har fått träffa den kroatiske förbundskaptenen.

Martina skickade till och med en fråga till den kroatiske Presidenten Kolinda Grabar-Kitarović, som spelade in sig själv på film och skickade till Martina. Innan hon läser berättar hon om Pippiboken och hon påminner föräldrar att läsa för sina barn och att det är viktigt att läsa. Se klippet med den kroatiske Presidenten här.

Möten mellan människor och platser

Utöver den stora dokumentationen har Martina skapat två anslagstavlor i e-twinnig, med hjälp av Padlet, där grupperna kan kommunicera. I den ena anslagstavlan kan alla skolor presentera sig själva och den andra är dedikerad till Fika.

– Fika är något som är väldigt viktigt för oss här i Sverige, därför startade vi den här anslagstavlan där alla kan visa och dela med sig av hur de gör när de fikar.

Martina tycker att vi överlag i skolan behöver samverka mer och att vi behöver möta varandra även utanför skolan och hon tycker att e-twinning hjälper henne med det. Förutom att eleverna har ett tydligt och intressant projektarbete där de lär sig om sitt modersmål så når de också verkliga mottagare tack vare e-twinning.

– När vi arbetar på det här sättet vet barnen att det är någon som faktiskt lyssnar på det de berättar. Någon som behöver förstå det vi här hos oss har att berätta. De vill lära sig att presentera. Det är riktiga människor som finns på andra sidan. Både föräldrar, andra elever och släkt. Det gör att de gör sitt allra bästa och de blir intresserade. De passar på att visa att de kan. De är involverade på riktigt och de vill och kan påverka det vi gör.

Martina tror att det går att använda och nyttja e-twinning till allt man gör i skolan som går att koppla till olika länder. Hon är övertygad om att det hjälper dig som lärare att involvera eleverna i lärandet. Om eleverna arbetar med andra världskriget kan du koppla dig till en lärare som är i Auswitch eller Berlin. Du kan hjälpa eleverna utveckla engelskan eller ett annat språk genom att koppla dig till en lärare och en klass i ett land där de talar det önskade språket. Att sätta igång ett arbete i e-twinnning krävde mycket jobb i början, men Martina tycker ändå att det i slutändan är en stor belöning och är en extra möjlighet för elevernas lärande.

– Just nu är Pippi till exempel i Osijek, i Kroatien. Jag som pedagog har också fått lära mig jättemycket. Jag har fått uppleva många nya saker genom de platser Pippi har besökt. Jag har lärt mig om hur jag kan arbeta digitalt på nya sätt, göra film med mera. Jag får så mycket tips och idéer från alla mina nya kollegor som jag aldrig hade träffat annars. Jag reser också. Jag lär mig. Du kan ju börja med att testa e-twinna med en kollega i Göteborg. Sedan när du känner dig säker är hela världen din!


Kontakt
Martina Mihalic, modersmålslärare, Helsingborg.
martina.mihalic@helsingborg.se