Eleverna lär sig om framtida yrken med Future Tech Stars

I projektet Future Tech Star får elever på Drottninghögsskolan upptäcka och lära sig mer om olika yrken. Alltihop i det unika Prismahuset som ligger i den nya stadsdelen Oceanhamnen i centrala Helsingborg. Amanda Sträng tog initiativ till projektet.

I Pedagogsajtens serie Nyfiken på får medarbetare svara på frågor från andra medarbetare. Den här gången svarar Amanda Sträng, lärare på Drottninghögsskolan i Helsingborg, på frågor.

Amanda Sträng blev examinerad lärare för ett år sedan och fick då ett jobb på Drottninghögsskolan i en årskurs 1. Där arbetar hon idag tillsammans med kollegan Ulrika.

Kan du berätta om Future Tech Star?

I våras startade vi ett temaarbete om olika yrken. Vi ville göra detta mer intressant och samtidigt tänka lite utanför boxen. Då började jag fundera en kväll med min storasyster Emelie Sträng om vad vi kan göra med min klass som de inte varit med om innan. Emelie arbetar nämligen på Prisma, och hennes man är VD för HETCH, en tech hub placerad på Prisma. De tog det vidare internt vad vi pratat om, och involverade Aliya Sabir som är HETCH community manager. Vi kom då fram till Future Tech Star.

Hur arbetar ni med initiativet på skolan just nu?

Future Tech Star är ett helt enkelt ett samarbetsprojekt över två år tillsammans med HETCH och deras community manager. Där HETCH arbetar efter tesen att Prisma är varje Helsingborgares potentiella arbetsplats oavsett bakgrund. Jag vet också att nu planeras det med andra skolor i kommunen.

Första träffen som var ute på Prisma hade vi under vårt tema ”olika yrken” och där vi fick träffa en byggare (en av de som byggt Prisma), en programmera och entreprenörer. De berättade vad de gjorde om dagarna och vi fick ställa frågor. Tillsammans dansade, fikade vi och påbörjade att programmera ett litet mobilspel. Till hösten kommer HETCH hit till vår skola så att vi får berätta om vad vi gör.

Hur länge varar projektet och vad kommer hända under den tiden?

Vid nästa besök på Prisma ska vi få gå upp en våning och titta på kontoren och prata lite mer om tech/IT-branschen – och fortsätta vårt spel och slutligen i trean kommer vi att ha 1-2 lektion där de får programmera på riktigt.

Framförallt så ser jag ju hur drömmar kan skapas och hur vi kan hjälpa barnen att presentera olika förebilder! Det ska inte spela roll vilket område du är född i, du ska ändå känna att du kan lyckas!

Fröken detta är helt fantastiskt. Bästa dagen i våras liv.

(Pojke 7 år efter dagen på Prisma)

Varför blev du intresserad av att arbeta med olika yrken på ett nytt och mer intressant sätt?

Ett av våra mål på skolan är att vi ska göra våra elever till aktiva helsingborgare och det gör vi med hjälp av detta roliga samarbete med HETCH! Eleverna får även ta del av vår fantastiska stad, se olika byggnader och se vad staden har att erbjuda för olika yrken. Man får in så otroligt mycket mer än bara den specifika saken man pratar eller läser om. Precis som många vuxna så befäster eleverna saker och ting bättre om de får ta del av vad vi läser på riktigt och inte bara se det i en bok. På så sätt blev resan ner till Prisma och HETCH ett äventyr och förhoppningsvis kommer de komma ihåg detta länge.

Att varva det teoretiska med det praktiska mer tycker jag absolut att fler borde göra. Men det tror jag faktiskt väldigt många redan gör. Sen är det ju alltid kul att få besöka byggnader och platser som man själv inte är så bekant med.

Hur får vi alla i samhället att bli  anställningsbara eller självförsörjande? Läs mer om arbetet för en lite smartare, mer hållbar och omtänksam stad på innovation.helsingborg.se.