”Samarbete grunden till en bra utbildning för barnen”

Helena Nilsson, processledare på Vallmons förskola i Bjuvs kommun, svarar på nyfikna frågor från Anna Jacobsson.

Varför Nätverk för VFU-handledare?

Hur kan ett uppdrag som samverksansdoktorand stötta alla delar av förskolans arbete mot en förskola på vetenskaplig grund? I denna text beskriver Jenny Henriksson arbetet och utvecklingen med Billesholms förskolors Nätverk för VFU-handledare.

Nyfiken på: Anna Jacobsson och kooperativt lärande

I Bjuv har skolorna flera satsningar kring kooperativt lärande på gång. En som är med och driver arbetet är Anna Jacobsson som är utvecklingsstrateg i kommunen. Vi var nyfikna på att veta mer och ställde några frågor till henne.

Vad ska Billesholms förskolor vara för plats? 

På Billesholms förskolor upptäckte vi ett gap, backade tillbaka och tog nya tag på vår utvecklingsresa. Målet är att alla ska vara med på samma tåg. Så häng med, Tag Plats, för nu kör vi.

Hur var er sommar?

Sommarförskola i Billesholms Förskolor, vad kan det vara och hur kan det utvecklas? Sommar och sammanslagning av förskolor skapar möjligheter för nya och andra möten när barn och pedagoger från våra olika förskolor möts och arbetar tillsammans. När olika arbetssätt, rutiner, tankar, erfarenheter och förhållningssätt möts skapas möjligheter men också utmaningar. Hur kan vi tillsammans […]

Istället för prao under en pandemi

I våras var Bjuvs kommun en av alla de huvudmän som valde att skjuta fram praon till hösten. Idag pågår istället arbetet för att ersätta praon med aktiviteter i skolan i syfte att ge eleverna möjligheter att utveckla samma kompetenser som de hade kunnat göra under två veckors prao.

Möten som bygger broar

Solvallen i Ur och Skur förskola har under flera år och på olika sätt skapat utrymme för möten mellan barn och de boende på Ekhaga äldreboende i Billesholm. I detta blogginlägg vill vi berätta om möten mellan generationer och vad detta viktiga arbete skapar för möjligheter för barn och äldre att mötas, glädjas, lära och […]

En resa med förhinder – internationellt samarbete i en föränderlig tid

Detta inlägg handlar om internationellt samarbete i en tid vi inte kunde förutspå, om en utbildningskonferens när det inte blev som det var tänkt utan blev som det blev. Det handlar om hinder och möjligheter och hur vi med teknikens hjälp får till stånd ett kunskapande och erfarenhetsutbyte trots allt.

Kooperativt lärande i fritidsverksamheten – effekter efter ett läsår

Läsåret 2019/2020 med fokus på kooperativt lärande i fritidshemmet börjar lida mot sitt slut. Vad har vi gjort? Vilka effekter kan vi se? Vad tar vi med oss? Hur går vi vidare?

Från live, via distans, till live på distans

Så var vårens kompetensutvecklingsdagar för fritidshemmen kring kooperativt lärande färdigplanerad. I så god tid! Så skönt! Sen kom Covid-19… dags att börja om. Hur gör vi nu? Vi kan inte sammanföra fritidspersonal från flera olika enheter. Vi vägrar att ställa in. Dags att tänka nytt och genomföra en kompetensutvecklingsresa på många plan.