Centrala elevhälsan + Fritidshemmet + Kooperativt lärande = ?

Ja, vad kan ett samarbete mellan centrala elevhälsan och en kooperativ utbildningskonsult mynna ut i när de får fria tyglar att planera en kompetensutbildningsdag för fritidshemmet med fokus på NPF? Läs vidare om du är nyfiken.

VFU i fritidshem en del i arbetet för ökad lärarbehörighet

Enligt Skolverkets senaste statistik har endast 39 procent av de anställda i fritidshem i kommunal regi en pedagogisk högskolexamen (andel av heltidstjänster). Precis som många andra kommuner jobbar Bjuvs kommun med att öka lärarbehörigheten i fritidshemmen och VFU är en viktig del i arbetet.

”Vi kom fram till att vi behöver utveckla vårt språkutvecklande förhållningssätt”

I och med satsningen Samverkan för bästa skola har Ekeby skola gjort en del förändringar. Till exempel mer samplanering och sambedömning mellan ämneslärare, ett språkutvecklande förhållningssätt där språkets glasögon ständigt är på, strukturer och stödmallar som hjälp för att ta reda på elevernas förkunskaper och kooperativt lärande där eleverna stöttar varandra. Lärarna Ronja och Josefin […]

Undervisning, lek och kommunikation knyts samman med lekresponsivt nätverk

I en textserie om hur ett uppdrag som samverksansdoktorand kan stötta alla delar av förskolans arbete mot en förskola på vetenskaplig grund riktar vi i denna text fokus mot hur vi tar stöd i ett nationellt nätverk för att utveckla och knyta samman vårt arbetet med undervisning, lek och kommunikation. I denna text beskriver Jenny […]

Nyfiken på att veta mer om I Ur och Skur?

Vad får barn som går i en I Ur och Skur-förskola? Rektor Jonna svarar på nyfikna frågor om vad som kännetecknar en I Ur och Skur-förskola, om att odla med barnen och om Mulle.

Språket nyckel till integration

Vlatka Glumac, verksamhetschef för elevhälsa förskola och skola, samt Erika Blücher, kvalitetschef och skolchef, svarar på nyfikna frågor kring integration och god kunskapsutveckling i det svenska språket till Bjuvs barn- och utbildningsförvaltning.

Alternativ prao med Pitch a Company Week

För att få konkreta erfarenheter och kunskaper om arbetslivet spelar praon en viktig roll. Därför har en arbetsgrupp för alla kommuner i Familjen Helsingborg samlats och arbetat fram konceptet Pitch a Company Week, som ett alternativ till prao. Syftet är att verktyget ska finnas som ett alternativ för att alla elever i grundskolan och motsvarande […]

Kooperativt lärande i fritidsverksamheten – andra året

Under läsåret 2020/2021 har vi fördjupat kunskaperna kring kooperativt lärande i fritidsverksamheten i Bjuvs kommun. Tillsammans formar vi ett gemensamt synsätt och gemensamt språk.

Nyfiken på Maria Christensen – lärare i matematik och no

Maria Christensen är lärare i matematik och no på Varagårdsskolan. Här svarar hon på vad som driver henne som lärare i matematik och på hur hon gör för att sprida att matematik är både viktigt och roligt.

Christinas elever har sytt 150 tygbindor till flickor i Nairobi

Christina Palmqvist slöjdlärare, processledare och schemaläggare på Varagårdsskolan i Bjuv. Brinner för slöjden på Varagårdssskolan, i Bjuv och i Sverige!

”Samarbete grunden till en bra utbildning för barnen”

Helena Nilsson, processledare på Vallmons förskola i Bjuvs kommun, svarar på nyfikna frågor från Anna Jacobsson.

Varför Nätverk för VFU-handledare?

Hur kan ett uppdrag som samverksansdoktorand stötta alla delar av förskolans arbete mot en förskola på vetenskaplig grund? I denna text beskriver Jenny Henriksson arbetet och utvecklingen med Billesholms förskolors Nätverk för VFU-handledare.

Nyfiken på: Anna Jacobsson och kooperativt lärande

I Bjuv har skolorna flera satsningar kring kooperativt lärande på gång. En som är med och driver arbetet är Anna Jacobsson som är utvecklingsstrateg i kommunen. Vi var nyfikna på att veta mer och ställde några frågor till henne.

Vad ska Billesholms förskolor vara för plats? 

På Billesholms förskolor upptäckte vi ett gap, backade tillbaka och tog nya tag på vår utvecklingsresa. Målet är att alla ska vara med på samma tåg. Så häng med, Tag Plats, för nu kör vi.

Hur var er sommar?

Sommarförskola i Billesholms Förskolor, vad kan det vara och hur kan det utvecklas? Sommar och sammanslagning av förskolor skapar möjligheter för nya och andra möten när barn och pedagoger från våra olika förskolor möts och arbetar tillsammans. När olika arbetssätt, rutiner, tankar, erfarenheter och förhållningssätt möts skapas möjligheter men också utmaningar. Hur kan vi tillsammans […]

Istället för prao under en pandemi

I våras var Bjuvs kommun en av alla de huvudmän som valde att skjuta fram praon till hösten. Idag pågår istället arbetet för att ersätta praon med aktiviteter i skolan i syfte att ge eleverna möjligheter att utveckla samma kompetenser som de hade kunnat göra under två veckors prao.

Möten som bygger broar

Solvallen i Ur och Skur förskola har under flera år och på olika sätt skapat utrymme för möten mellan barn och de boende på Ekhaga äldreboende i Billesholm. I detta blogginlägg vill vi berätta om möten mellan generationer och vad detta viktiga arbete skapar för möjligheter för barn och äldre att mötas, glädjas, lära och […]

En resa med förhinder – internationellt samarbete i en föränderlig tid

Detta inlägg handlar om internationellt samarbete i en tid vi inte kunde förutspå, om en utbildningskonferens när det inte blev som det var tänkt utan blev som det blev. Det handlar om hinder och möjligheter och hur vi med teknikens hjälp får till stånd ett kunskapande och erfarenhetsutbyte trots allt.

Kooperativt lärande i fritidsverksamheten – effekter efter ett läsår

Läsåret 2019/2020 med fokus på kooperativt lärande i fritidshemmet börjar lida mot sitt slut. Vad har vi gjort? Vilka effekter kan vi se? Vad tar vi med oss? Hur går vi vidare?

Från live, via distans, till live på distans

Så var vårens kompetensutvecklingsdagar för fritidshemmen kring kooperativt lärande färdigplanerad. I så god tid! Så skönt! Sen kom Covid-19… dags att börja om. Hur gör vi nu? Vi kan inte sammanföra fritidspersonal från flera olika enheter. Vi vägrar att ställa in. Dags att tänka nytt och genomföra en kompetensutvecklingsresa på många plan.