Kooperativt lärande i fritidsverksamheten

Du står utanför en låst dörr och väntar, utan en aning om vad som ska hända där inne. När du kommer in finns uppmaningen: Välj en plats där du kan sitta tillsammans med tre andra personer. Det är en situation som många elever ställs inför, men hur otrygga blir vi vuxna när vi ställs inför […]

Samverkan mellan akademi och praktik

Kanske har du bilden av forskare som en ensamarbetande person fast på sitt kontor? Jag får erkänna att även om jag hade en viss insyn i akademin sedan tidigare blev jag överraskad över hur mycket samverkan mellan akademi och praktik som pågår och hur mycket samarbete som sker både mellan forskare och mellan forskare och […]

Varför satsa på forskning i förskolan?

I mitt förra inlägg beskrev jag min resa från barnskötare till samverkansdoktorand. Hur jag hamnade här. Och i detta inlägg kommer jag att beskriva vad det konkret innebär för mig och Billesholms förskolor.

Lekgrupper och leklotsar i förskolan

Leken och samspelet med andra är av största vikt för lärandet i förskolan. För alla barn faller sig inte lek och samspel naturligt. Hur arbetar man tillsammans med dem för att deras förutsättningar ska bli så goda som möjligt? I Bjuvs kommuns förskolor arbetar man med lekgrupper och leklotsar.

En väg till att forska inom förskolan

Det pågår mycket forskning kring undervisning i förskolan i Sverige idag. Hur är detta kopplat till dig som undervisar i förskola? Hur skulle du kunna ta plats i forskningsfältet? Följ med på min resa från barnskötare, förskollärare till samverkansdoktorand. Jag kommer i en serie av texter dela med mig av mina erfarenheter och vad det […]

Kollegialt erfarenhetsutbyte i förskolan

Möjligheten att dela med sig och att få lära av varandra efterfrågas i personalgrupperna på förskolorna vilket har resulterat i att kollegialt lärande och erfarenhetsutbyte är ett prioriterat mål i många av verksamheterna. Följ med på en välanvänd kompetensutvecklingsdag i Bjuvs kommuns förskolor.

Stärkt valkompetens med gemensamma krafter

Hur ska man veta vad man vill bli när man blir stor om man inte ens vet vilka yrken som finns? Representanter från skolförvaltningarna i hela Familjen Helsingborg samlades våren 2019 till en strategidag för studie- och yrkesvägledning. Syftet med strategidagen var både att lära av varandra och komma på nya idéer om hur vi […]

Föräldramöten – en möjlighet att visa förskolans arbete med digitalisering

I takt med att kraven på digitalisering i förskolan ökar också kritiska röster som menar att barn förlorar den viktiga sociala interaktionen och att språkutvecklingen hämmas. Under hösten har flera förskolor i Bjuvs kommun därför valt att visa upp sin syn på digitalisering under föräldramötena för att nå ut med budskapet till så många som […]

Digital kompetensutveckling i förskola: Adekvat digital kompetens och ett källkritiskt förhållningssätt

I Bjuvs kommuns förskolor växer intresset för användningen av digitala verktyg och matchas med ett ökat utbud av kompetensutvecklingsmöjligheter för personalen.

Yrkesspeed-dating: Bristyrken

I dagens skola finns morgondagens arbetskraft! Många arbetsgivare har idag svårt att rekrytera kompetent personal. Hur får vi elever att söka sig till samhällets bristyrken? I Bjuv jobbar vi med yrkesspeed-dating för att skapa nyfikenhet hos eleverna just kring olika bristyrken. Tillsammans har vi möjlighet att förändra samhället!

Ledarskap i klassrummet

”’Vem är det som har ansvar för ordningen och effektiviteten i skolan?’ Svaret är enkelt: Du.” (Steinberg 2018, 42)

Prao – ett gyllene tillfälle att normspana

På Varagårdsskolan i Bjuvs kommun används praon som ett sätt att möjliggöra arbete med normer och värdegrund utanför skolans väggar.

Digital kompetensutveckling i förskola: QR-koder

I Bjuvs kommuns förskolor växer intresset för användningen av digitala verktyg och matchas med ett ökat utbud av workshops för personalen.

Digital kompetensutveckling i förskola: greenscreen

I Bjuvs kommuns förskolor växer intresset för användningen av digitala verktyg och matchas med ett ökat utbud av workshops för personalen.

Digital kompetensutveckling i förskola: programmering

I Bjuvs kommuns förskolor växer intresset för användningen av digitala verktyg och matchas med ett ökat utbud av workshops för personalen.

Filmskapande väcker kreativitet

Ibland kan avsaknaden av digitala verktyg skapa nya möjligheter och ökat samarbete. Så var det på Brogårdaskolan i Bjuv.

Samverkan Lunds universitet och Varagårdsskolan i Bjuv

Vi tänker berätta om ett projekt vi ska starta på Varagårdsskolan i samarbete med Lunds universitet. Projektet kommer starta efter årets höstlov.

Delaktiga elever

Vi heter Roger Hatter och Jenny Löfgren (förstelärare). Vi arbetar som klasslärare i årskurs 6 på Varagårdsskolan i Bjuv. Vi arbetar sedan 2016 i ett tvålärarsystem. I klassen går det för närvarande 40 elever. Vi vill ge er en liten inblick i hur vi arbetar med delaktighet tillsammans med våra elever.

Klassrumsgym blev en succé

Sedan höstterminen 2017 finns det material till ett gym i varje klassrum på Varagårdsskolan i Bjuv. Vi i årskurs 5 var först ut med vårt.

Kollegialt lärande i Bjuv – Framgångsrika metoder

En dag i mars fylldes Varagårdsskolans aula med ett högt sorl. Bjuvs kommuns alla F-9-lärare, från Varagårdsskolan, Brogårdaskolan, Jens Billeskolan och Ekeby skola, hade kommit för att ta del av framgångsrika metoder i klassrummet. Förmiddagen arrangerades av Bjuvs kommuns förstelärare och #videlar var ledordet.