Nyfiken på modersmålslärarna Martina och Heidi

Vi har ställt nyfikna frågor till två av modersmålslärarna på modersmålsenheten i Helsingborg – Heidi Wolter och Martina Mihalic. Heidi och Martina föreläste nyligen på Skolportens modersmålskonferens om tematisk och funktionaliserad undervisning i modersmål.
Hej, vilka är ni?
– Vi heter Heidi och Martina och arbetar som modersmålslärare på Modersmålsenheten i Helsingborg. Tillsammans har vi lång erfarenhet av undervisning i modersmål och den pedagogiska utvecklingen i verksamheten. Martina är även studiehandledare och Heidi undervisar också moderna språk tyska. Vårt fokus ligger på att skapa en inkluderande och meningsfull undervisning som stärker elevernas språk, kunskaper och identitet, eftersom verksamhetens vision är att flerspråkighet är en resurs.
Hur kan en vardag se ut för er?
– Våra dagar är varierande för att vi undervisar elever i olika åldrar och på olika skolor, ofta i heterogena grupper där både ålder och kunskapsnivå skiljer sig åt. Efter ordinarie undervisningstid möter vi elever på flera skolor runt om i staden. Vi tar oss mellan skolor med cykel, bil, buss eller till fots. Så ser du en modersmålslärare med mycket packning, vinka gärna!
– Fokusområden i vårt arbete är modersmålsundervisning, studiehandledning på elevens starkaste språk och vår egen kompetensutbildning. Vi planerar, undervisar, stöttar och utmanar elever, men också oss själva och varandra som kollegor. Vi skrattar mycket, har roligt tillsammans och utvecklas varje dag tillsammans med stadens alla elever.
Hur ser det kollegiala samarbetet på modersmålsenheten ut?
– Vi arbetar tillsammans, främst över språkgränser. Genom regelbundna träffar delar vi erfarenheter, diskuterar gemensamma utmaningar och utvecklar undervisningen tillsammans.
– Under de senaste tre åren har vi även deltagit i kompetensutveckling i samarbete med Malmö Universitet, inom ramen för satsningen Att höja kvaliteten i modersmålsundervisningen. Det har gett oss gemensamma verktyg och stärkt vår pedagogiska samsyn.
– Varje onsdag förmiddag har vi konferenstid med fortbildning utifrån aktuella behov. Det är i det här kollegiala sammanhanget som vi har kunnat fördjupa vårt arbete med temaplanering och innehåll som berör eleverna utifrån Cummins modell om språkutveckling där kontext, stöttning och interaktion har en avgörande roll.
Hur kommer det sig att ni föreläste på Skolportens konferens om modersmålsundervisning?
– Vi blev inbjudna att föreläsa på Skolportens konferens om modersmålsundervisning i Stockholm i februari tack vare vårt utvecklingsarbete med temabaserad modersmålsundervisning. Vårt arbetssätt har väckt intresse eftersom det visar hur man kan höja kvaliteten i modersmålsundervisningen genom kollegialt lärande, innehåll som berör och ett inkluderande förhållningssätt. Det var en fantastisk möjlighet att få dela med oss och inspirera andra.
Varför arbetar ni med temaplanering?
– Temaplanering hjälper oss att skapa en tydlig röd tråd i undervisningen med innehåll som känns relevant och engagerande för eleverna. Genom att koppla samman språk, kultur och identitet stärker vi både språkutvecklingen och den allmänna kunskapsutvecklingen.
– I vår kollegiegrupp finns över 45 olika språk representerade, vilket gör det utmanande att hitta läromedel som passar alla och samtidigt följer svenska styrdokument. Därför har vi valt att utgå från innehåll som är meningsfullt och relevant utan att vara låsta till fasta läroböcker. Vi har valt att inte utgå från färdiga läromedel eftersom de ofta är begränsade och inte speglar våra elevers verklighet eller behov.
– I våra rörliga klassrum finns istället ett brett urval av material: Allt från skönlitteratur, artiklar och bilder till faktatexter, kulturella föremål, filmer, poddar, spel och material för lärande lek. Det gör att vi kan skapa en dynamisk och inkluderande lärmiljö där elevernas egna erfarenheter får ta plats.
Håll ögonen öppna för Heidis och Martinas exempel på temaplanering som publiceras i början av höstterminen!