Personbeskrivningar på franska får liv med AI – så väcker du kreativitet och dialog kring normer

Kollage: Bakgrunden visar ett anteckningsblock handskrivna anteckningar på franska. I förgrunden syns en AI-genererad avbildning av en man med ett porträtt av ett barn på sin tröja. Kollage: Bakgrunden visar ett anteckningsblock handskrivna anteckningar på franska. I förgrunden syns en AI-genererad avbildning av en man med ett porträtt av ett barn på sin tröja. Kollage: Bakgrunden visar ett anteckningsblock handskrivna anteckningar på franska. I förgrunden syns en AI-genererad avbildning av en man med ett porträtt av ett barn på sin tröja. Kollage: Bakgrunden visar ett anteckningsblock handskrivna anteckningar på franska. I förgrunden syns en AI-genererad avbildning av en man med ett porträtt av ett barn på sin tröja. Kollage: Bakgrunden visar ett anteckningsblock handskrivna anteckningar på franska. I förgrunden syns en AI-genererad avbildning av en man med ett porträtt av ett barn på sin tröja. Kollage: Bakgrunden visar ett anteckningsblock handskrivna anteckningar på franska. I förgrunden syns en AI-genererad avbildning av en man med ett porträtt av ett barn på sin tröja.
Bilden är delvis framtagen med hjälp av AI.

Att undervisa i moderna språk innebär ofta att man ständigt söker nya vägar för att tända gnistan och höja motivationen. Vem känner inte igen sig i utmaningen att få elever att uppskatta det klassiska arbetsområdet: personbeskrivningar? Anna Palm, fransklärare på Högastensskolan i Helsingborg, fann ett bra sätt att lyfta detta ämne från det traditionella till något högst aktuellt och engagerande: genom att integrera AI-bildgenerering.

I denna artikel delar Anna, tillsammans med sina elever i årskurs 8, med sig av hur de lät elevernas franska texter bli prompts till AI, i detta fall Gemini. Resultatet blev en lektion som inte bara stärkte elevernas språkliga förmåga, utan också utvecklade deras digitala kompetens och skapade en oväntat värdefull arena för att diskutera bias och normer i AI-tekniken.

Eleverna själva vittnar om ett uppsving i engagemanget:

– Jag gillar inte riktigt AI, men om man väl ska använda det till sånt här projekt så känner jag att det är bra för att då kan man också vara med sin egen kreativitet.

Den här metoden är ett konkret exempel på hur AI kan användas som ett kreativt verktyg i klassrummet och möta läroplanens krav på digitalisering.

Konkret lektionsförslag: Från text till bild – steg för steg

Anna Palms lektionsupplägg fokuserade på att använda den franska personbeskrivningen som en prompt – en instruktion – till AI-verktyget. Detta gav eleverna en omedelbar och visuell återkoppling på sitt språkarbete, vilket ökade engagemanget betydligt.

Steg 1: Skapa den språkliga grunden

Eleverna fick i uppgift att skriva en så detaljerad personbeskrivning som möjligt på franska. Ju längre och mer precis beskrivningen var, desto mer unikt blev slutresultatet. De arbetade antingen en och en, eller med stöd från en kamrat vid behov.
Anna Palm konstaterar att
– ”även de som kanske inte kommit så långt med sin franska kunde få det att bli roligare med en beskrivning. De skapade en bild i AI fast de kanske bara använde ganska enkla ord, men fick ändå ett kul resultat.”

Steg 2: Introduktion till AI-verktyget (gemensamt skapande)

För att hantera den initiala tidsåtgången och fokusera på den pedagogiska vinsten, valde Anna att göra skapandet gemensamt framför klassen på storbildsskärm. Anna lät eleverna skriva in sina franska beskrivningar (promptar) i Gemini, en i taget. En viktig del var att Anna förberedde prompten i förväg med tekniska ramar (t.ex. ”futuristisk”, ”tecknad stil”, ”fotorealistisk”) för att ge eleverna valmöjligheter gällande stil och bakgrund, och därmed styra kvaliteten på de genererade bilderna.

Steg 3: Analys och redigering – AI-literacitet i praktiken

När bilden genererades var fokus inte bara på det estetiska, utan på hur väl AI:n lyckats tolka elevens franska text. Det var här den mest värdefulla inlärningen skedde.

Svårigheten att vara exakt: Eleverna fick snabbt insikt i vikten av språklig precision, då AI:n ofta misstolkade deras intentioner. När en bild inte blev som förväntat, fick eleverna gå tillbaka och analysera sin franska text.

En elev som skrev ung fick till exempel en bebis genererad:

– Jag skulle skriva ung, då blev det en bebis istället, men jag menade alltså en ung tjej. Det gällde att vara exakt med beskrivningarna.

De fick då justera sin text, ibland ta bort ord, för att få ett bättre resultat. Det visuella lärandet var starkt.

– Vad var det som var roligast med den här övningen? Att vi får se bilden på sättet vi ville att den ska se ut, berättar en elev.

Elevernas insikter: Hur funkar AI – och varför blir det fel?

Lektionen gav eleverna en djupare förståelse för hur generativ AI fungerar, bortom det rent språkliga. En elev sammanfattade tydligt:

– Jag har lärt mig att AI skapar inte bilden. Den bara tar delar av andra bilder i internet, sen lägger den den tillsammans och den försöker att göra det du tänker på. Det är därför det oftast blir fel.

Denna insikt ledde till värdefulla diskussioner om källkritik och teknikens begränsningar.

Diskussion om normer och stereotyper

Det oväntade positiva med övningen var att AI:n vid flera tillfällen genererade bilder baserade på stereotyper och normer. Det gjorde att diskussionen snabbt landade i frågor om bias och vilka fördomar algoritmerna egentligen har tränats på.

En elevs prompt beskrev en man vid namn Mahmud som bodde i Helsingborg och gillade kvinnor. När bilden genererades stod mannen omgiven av en massa kvinnor, alla med liknande utseende, blondiner klädda i jeans. Detta väckte reaktioner bland eleverna eftersom AI:n inte fått några instruktioner om kvinnornas utseende.

– Jag tänkte inte det skulle hända… Att alla tjejerna ser likadana ut, berättar en elev.

– Det blev en bra utgångspunkt för ett samtal och en pedagogisk diskussion kring normer och stereotyper. Det hör inte i första hand till franskan, men där får man ta det lite där det kommer, säger Anna.

Om man jobbar med de här verktygen, menar hon, måste man vara beredd att plocka upp dessa frågor i alla ämnen där det blir aktuellt.

Porträttfoto på lärare Anna.
Anna Palm i Metaglasögon och pratar med ett AI.

Vinster med metoden: Motivation och samarbete

Vad är då den konkreta nyttan för dig som lärare att prova denna AI-metod?

Nya roller och ökad lust i klassrummet

Att se sin språkliga insats snabbt omvandlas till en unik, visuell produkt gav en tydlig injektion av nyfikenhet och lust i språkämnet – en effekt som Anna Palm lyfte fram som särskilt positivt i moderna språk. Dessutom skapade det ett roligt samarbete i klassrummet.

– Det blev väldigt kul för när det var dags att visa bilder så stod alla vid TV:n och kollade och det var skitkul för att man kom ju tillsammans då, berättar en av eleverna.

Övningen skapade även oväntade samarbeten mellan elever på olika språkliga nivåer; någon hade de roliga idéerna, och någon kunde utföra dem rent språkligt, vilket gav plats åt elever som kanske tidigare varit tystare i klassrummet.

Nästa steg: Att beskriva bilderna muntligt

Anna Palm planerar redan nästa steg, där hon använder de AI-genererade bilderna som ett verktyg för att träna muntlig produktion. Eleverna får då ta sin skapade AI-bild och muntligt beskriva den för en klasskamrat eller i helklass – helt på franska.

Anna ser också potentialen i att bygga gemensamma berättelser:

– Då kan man ju bygga på en story och väva in olika ämnesområden i språket.

Våga testa AI-integration

Även om den största utmaningen är att det tar tid och att läraren initialt står med verktyget, är vinsterna stora. Eleverna ser redan potentialen i AI som ett redskap.

– Om du ska illustrera något du har, men du hittar inte bilden på internet, då kan du skapa den istället. Det hjälper med SO, NO och många andra ämnen, konstaterar en elev.

Vill du ha hjälp att komma igång?

Pedagogiskt center ordnar öppna workshops och nätverksträffar för dig som vill lära dig mer om hur du kan använda AI i undervisningen.

Hitta stöd och information om AI på skol- och fritidsförvaltningen (Helsingborgs stads intranät)