Vad letar du efter?
Andreia Balan talar om motivation som ett mångfacetterat begrepp och om vikten av förståelsen att det betyder olika saker. Den…
Debatten kan stundvis bli ganska hård vid skolfrågor i Sverige och när det gäller utbildningsforskning likadant. I somras bemötte min…
ESERA-konferensen arrangeras vart annat år sen 1995, varje år på nytt ställe, i år i Dublin och nästa gång 2019…
Åsa Hirsh, lektor vid Jönköping University och Göteborgs universitet. Hon forskar och undervisar, bland annat inom skärningspunkten mellan bedömning och…
Karin Bergöö Ripell använder bedömningsprocessen som ett redskap för elevernas lärande i undervisningen. Hon ser BfL som ett arbetssätt där hon…
- ett inlägg i debatten om skolans digitalisering Det finns många frågor och flugor som under årens lopp har diskuterats…
Hur kan vi få elever att äga sitt lärande? Med hjälp av lärloggar och lärandematriser kan vi få eleverna att…
I sin forskningsöversikt om formativ bedömning, skriver Paul Black och Dylan Wiliam att självbedömning inte bör betraktas som ”ett intressant…
Tankar från Framtidens lärande 2017 Jag ska vara ärlig! Trots goda intentioner och ett antal försök att twittra i jobbvardagen,…
"Lösningen på svensk skolas problem finns redan i systemet, kanske till och med här i rummet!" Så inleddes årets konferens…
I över 150 000 år levde människan som jägare och samlare. Hur gick vi från det ganska enkla nomadlivet –…
I den nya programserien Tänk till - Näthat med Nellie och Daniel träffar vi bloggarna Nellie Berntsson och Daniel Paris…