Läroplan och värdegrund – en del av Lärarvägen

I rollen som lärare på Lärarvägen arbetar Maria Lundquist och Jennie Bladh bland annat med att introducera läraraspiranter till styrdokumenten och den demokratiska värdegrunden i dem. Syftet med Lärarvägen är att ge nyanlända med utländsk lärarutbildning eller ämneskunnighet en snabbare väg in på arbetsmarknaden. Kontinuerlig utbildning på Pedagogiskt center är en del i det arbetet.

Svenska högtider

Påsken närmar sig med stormsteg och det pyntas för fullt med ägg, fjädrar och kvistar. En sed som troligen ter sig lite annorlunda för våra nyanlända t.ex. I Sverige firas många högtider under året. I filmen Våra svenska högtider går man igenom ett helt år och tittar närmare på några av de högtider och traditioner […]

Hur svårt är svenska språket?

Mahmoud Bitar ska med hjälp av sin kompis Simon lära sig svenska genom att göra olika vardagliga aktiviteter. Det kan handla om att fika, köpa kläder eller att handla på ett apotek. Syftet är att lära ut enkla ord som man har nytta av i vardagen. Mahmoud Bitar gjorde sig känd på sociala medier när […]

Studiehandledning – rätten till kunskap

I det mångkulturella Helsingborg berikas våra skolor av olika kulturer och språkliga bakgrunder. I sin tur berikas våra klassrum med elever med olika språk och kunskaper. Detta ger våra skolor fantastiska möjligheter och utmaningar i uppdraget med språk- och kunskapsutvecklande arbete och i vårt viktiga arbete med  mottagandet av våra nyanlända elever. Språkutvecklingen är en central del av alla […]

Litteraturtips för nyanländas lärande

Litteratur- och boktips för dig som arbetar med nyanländas lärande.

Ung företagsamhet för nyanlända på Nicolaiskolan

Pilotprojektet Framtidens entreprenörer är ett projekt för Ung företagsamhet för nyanlända. Eleverna i projektet går på språkintroduktion på Nicolaiskolan i Helsingborg. Jenny Linderos Nilsson, projektledare och Karin Baross Eliasson, lärare i svenska som andraspråk berättar i den här filmen om projektet samt hur eleverna utvecklats i processen. Film: Ola Sandén, mediepedagog Helsingborg

Att använda sitt modersmål som en lärstrategi

Vi människor är mera lika än olika, men det talade och skrivna språket kan skilja oss åt. Det tar lång tid för oss om vi måste lära oss allt på ett nytt språk om vi kommer till ett nytt land. Vi behöver bli utmanade och få lov att tänka på vårt modersmål för att utvecklas. […]

Trygghet och tydlig struktur skapar möjligheter för nyanländas lärande

Dalhemsskolan vill att nyanlända elever ska vara en del av helheten på skolan. Arbetet kräver tydlighet och struktur, men det allra viktigaste är att först bygga relationer och fina band med eleverna. När de nyanlända eleverna kommer till Dalhemsskolan får de börja i en klass, precis som alla andra elever. Tidigare var alla nyanlända samlade […]

Språkutvecklande arbetssätt med genrepedagogik

I det språkutvecklande arbetet har Drottninghögsskolan valt att använda genrepedagogik och cirkelmodellen som ett praktiskt stöd till pedagogerna. Genrepedagogiken innebär att pedagogerna arbetar parallellt med språkinlärning och ämnesinlärning. Skolan vill med hjälp av ett språkutvecklande arbetssätt att alla elever ska utveckla alla sina språkliga resurser samt det svenska skolspråket. – Vi har gått från att ha […]

Flerspråkighet och modersmålsstöd i förskolan

Flerspråkighet är på många sätt en tillgång och olika språk gynnar varandra. Det står också klart att modersmålsstöd är betydelsefullt för barns språkliga och kulturella identitet och att det ger skolframgång.