Vad letar du efter?
Här hittar du tips som kan hjälpa dig att planera och genomföra nätbaserad undervisning.
Anneroskolan började redan under vårterminen att förbereda sig för att undervisningen skulle behöva ske på distans. Det har de haft nytta av hela läsåret och när högstadiet i Helsingborg gick över på distans rullade undervisningen på med full närvaro och med både elever och lärare som visste vad de behövde göra.
Sedan den 18 mars har gymnasieskolan kört undervisning fullt på distans på grund av corona. Onsdag 29 april 2020 besöker vi Rönnowska skolan i Helsingborg. I köket och bageriet får vi följa med Peter Johansson, Ulrika Wenster och Patrik Olsson tillsammans med deras elever på två olika lektioner på distans.
Tiden går så fort att vi knappt hinner reflektera över det som sker. Ett fantastiskt arbete sker ute på förskolor och skolor - superhjältar som kavlar upp ärmarna, provar nytt, utmanas och med ett stort lösningsfokus!
Barn och ungdomar som av olika anledningar inte kan komma till skolan har idag med teknikens hjälp möjlighet att ändå delta och vara delaktig i undervisningen. Dock är den sociala delaktigheten en utmaning bland annat som ett resultat av tekniska begränsningar. Men det kan finnas sätt att lösa utmaningarna, och lärarna är centrala.
Kan en robot vara lösningen när en elev har svårt att gå till skolan? Det ville Eva Svensson, kommunlicentiand i Helsingborgs stad, ta reda på.
Eleverna på Varagårdsskolan i Bjuv har använt Gleerups digitala läromedel sedan höstterminen startade och skolan blev en helt digital skola. Hur påverkas eleverna av den digitala omställningen? Var, när och hur använder de sina digitala läromedel? Alla elever har chromebooks och vi arbetar med G Suite. Här skriver pedagogerna Linus Lorentzon och Håkan Larsson om resultatet av undersökningen de genomfört bland eleverna.
Eva Svensson arbetar på Laröds skola och är Helsingborgs stads kommunlicentiand i naturvetenskapernas didaktik på Campus Helsingborg. Under våren har...
Google Classroom är en del av GAfE. Men vad är egentligen Classroom och varför är det en bra hjälp både för dig som pedagog och för dig som elev?
På Rydebäcksskolan hittar vi Andreas Cederberg som under sommaren 2014 ville förändra sitt arbete i grunden. Han skapade en digital slöjdsal där han kan samla allt som eleverna behöver på ett teoretiskt plan i sitt slöjdarbete. Han kallar den sin digitala verktygslåda.