Kalkyl – praktisk matematik

Nu har det kommit ett par avsnitt ytterligare i den sedan tidigare fantastiska matematikserien från UR – Kalkyl för år 7-9, Programmering och Vinklar. Programmering – Hur programmerar man ett datorspel, hur använder man programmeringsspråket Javascript och vad är egentligen if-satser? Toni-Prince Tvrtkovic och Amir Halim som utgör duon Språk för alla får i uppdrag att […]

Konkretisering av decimaltal

Mitt namn är Maria Davidsson Friberg och jag arbetar på Västervångskolan i Landskrona. I grunden är jag ma/no-lärare för åk 1-7 men har vidareutbildat mig till speciallärare med inriktning mot matematikutveckling, jag är även förstelärare i matematik. I mitt uppdrag ger jag särskilt stöd åt elever, individanpassar material, handleder lärare och arbetar med ämnesutveckling och […]

Förskoleklassen som är bäst på matte

Syftet med processutbildningen för förskoleklassen under våren 2016 var att lyfta förskoleklassen som sin egen skolform och identitet utifrån skolverkets förtydligande mål. En av sex skolor som deltog var Gläntanskolan.

Förankra mål och kriterier

Katarina Wikander och hennes elever har nyligen börjat arbeta med problemlösning i matte. För att förankra mål och kriterier i ämnet började Katarina med att gå igenom målet och de tre nivåerna som de skulle arbeta på. Mål: Du ska kunna lösa enkla problem genom att välja lämpligt räknesätt och bedöma svarets rimlighet. – Därför pratade […]

Ämnescamp hjälper eleverna att nå sina mål

För att hjälpa elever som riskerar att inte klara godkända betyg i ett ämne har Tågaborgsskolan satsat på något de kallar för Ämnescamp. Där får eleverna arbeta med det utvalda ämnet en hel vecka.

Programmera mera

  Programmera mera är den första programserien i en större satsning som UR gör kring programmering. I den första serien har man år 3 som målgrupp och väljer att främst lyfta det datalogiska tänkandet. Barn deltar i utmaningar som har med programmering att göra. Det handlar om logiskt tänkande, sortering, algoritmer och att uppmärksamma mönster […]

Programmering – svenska, matematik och teknik

Vi har börjat arbeta med programmering i årskurs 2 och 3. Eleverna har under hela läsåret fått spela olika spel och göra olika typer av färdighetsträning med hjälp av BlueBots. Detta kan du läsa mer om på  http://matematicum.moobis.se/category/teman/programmering/ Dessa spel och färdighetsövningar ligger nu till grund för att vi ska kunna prata om programmering och sätta […]

Det kollegiala värdet av matematiklyftet

Efter snart två år med matematiklyftet lyfter pedagoger modellen som en av de mest lyckade satsningarna. Det kollegiala värdet i utbytet mellan olika skolor, konstruktiv feedback och  nya perspektiv går inte att ta miste på. Kollegialt lärande ska enligt Skolverkets definition bland annat betona vägen fram för att lösa uppgifter, formulera problem och kritiskt granska inte bara […]

Gemensam utgångspunkt för matematiklärare med Matematikbiennalen 2016

Under två dagar i januari samlades matematiklärare från framför allt Sverige för att fortbilda sig och dela med sig av sina tankar, idéer och forskning. Att som matematiklärare få åka hit och lyssna är en riktig kick. Man får med sig mycket matnyttigt hem, men man kan även känna att man kommit långt med sin […]

Kan man arbeta med samma problem många gånger?

Vi fick i uppgift inom matematiklyftet som vi skulle göra med eleverna. I problembanken i modulen problemlösning (åk1-3) finns följande problem: Tre kattmammor har kattungar samtidigt. Hur många kattungar kan varje kattmamma ha om det sammanlagt finns: a) 3 kattungar? b) 9 kattungar? c) 10 kattungar? d) Hitta på ett liknande problem. Lös det. Det […]