Program för unga om evolutionen

Jack och jordens utveckling – är en programserie från UR om evolutionen, i fem avsnitt, anpassad för år f-3. När Jack kommer med klassen till det stora museet får han till uppgift att hitta fakta om jordens utveckling. Att redovisa inför klassen är inte Jack så sugen på, så han smiter i väg och hamnar på […]

Klimatresan för hållbar utveckling

Idag tipsas om programserier i URs extra satsning på program om miljö och hållbarhet. Båda serier som dagens inlägg handlar om passar från år 7 upp till gymnasiet och kopplar väl till styrdokumenten i många ämnen. Läs mer om det nedan. I Klimatresan får tittaren följa med fyra familjer på deras väg mot att drastiskt […]

Hur fungerar skogens ekosystem?

Just idag vill vi på Miljöverkstaden berätta mer om vårt skogsprogram för årskurs 4, Barnens skog, där vi planterar träd och lär oss hur allt liv i skogen hänger samman. I programmet får eleverna lära sig hur skogens ekosystem fungerar och vilken glädje vi har av skogen; den är en viktig livsmiljö för många arter, […]

Globalt lärande om hållbar utveckling

Mitt namn är Karin Warlin och jag är förstelärare i Naturkunskap på Allvar Gullstrandgymnasiet, där jag varit verksam i 27 år. Hållbar Framtid Naturkunskap är i sig ett tvärvetenskapligt ämne – naturen är ju faktiskt inte uppdelad i Kemi, Biologi och Fysik utan det är ju vi människor, som ända från Aristoteles tid, bestämt oss […]

Teorier som ett verktyg för lyssnande i arbetet med de allra yngsta barnen

Tanja Lindborg och Gunilla Hagström arbetar på Humlegårdens förskola i Helsingborg. På Södra nätverket berättade de om sitt arbete med de allra yngsta barnen och om hur teorier blev ett verktyg för lyssnande.

Pedagogisk verksamhet året runt – går det och hur synliggör vi det?

Sommarens sammanslagning och semestrar närmade sig med stormsteg. Ingen vecka är den andre lik och det är omöjligt att försöka ha en pedagogisk verksamhet, eller? Är det möjligt att bedriva ett sommarprojekt utifrån barnens forskningsintresse med en röd tråd även när det är sommar eller ska vi bara överleva? Av olika anledningar så som att […]

Naturvetenskapligt arbetssätt och kritiskt tänkande med tema CSI

Brandorama har förvandlats till en brottsplats. I snön syns långa bromsspår som leder fram till en stillastående bil och jämte bilen ligger en olycksdrabbad person. Platsen är avspärrad och kriminaltekniker är på väg för att undersöka platsen…

Miljökonferens i Portugal med Landskronastudenter i spetsen

När kompisar och kollegor hade påbörjat sitt sommarlov reste Karin Warlin tillsammans med två studenter,  Dzeneta Sadikovic och Oscar Andersson, från Allvar Gullstrandgymnasiet till Portugal i slutet av juni. De reste tillsammans med tre elever från Katedralskolan i Lund och målet var den internationella miljökonferensen, CEI2015, i Oeiras. CEI är en förkortning för Caretakers of the […]

Utställning kring Earth day

Allt började som en tanke hos Pernilla Thomsen och Vildana Basic på Dammhagsskolan i Landskrona. Earth day skulle uppmärksammas i kommunen och då föddes Pernillas och Vildanas sin idé. Kort därefter bjöd de in alla förskoleklasser att delta i en utställning med temat Earth day. Varje klass skulle skapa något inom temat hållbar utveckling. Varje klass/skola fick själv tolka […]

Earth day i Landskrona

Under 2015 kommer förskolor, grundskolor och gymnasieskolor i Landskrona stad att fira Earth day. En internationell temadag initierad av den amerikanske senatorn Gaylord Nelson för att uppmärksamma världens miljöproblem. Dagen har sedan starten 1970 firats den 22 april varje år i mer än 192 länder. Målet med årets Earth day är att Landskrona stad ska bli […]