Att skapa ett klimat där alla elever kan trivas
Helsingborgs stads skolor har sedan årsskiftet 22/23 ett nytt arbetssätt mot kränkande behandling och ett nytt gemensamt digitalt verktyg; DF Respons. Wieselgrensskolan i Helsingborg har under 2024 inlett ett projekt för att systematisera och stärka värdegrundsarbetet. Skolan har bland annat skapat ett nytt årshjul som tydliggör systematiken. Vid läsårsstarten ht-24 satte skolan igång det nya upplägget som bland annat innebär värdegrundstid på schemat, varje vecka för alla elever.
När Ulrica Gath började som rektor på Wieselgrensskolan februari 2023 hade Carl Leuhusen som arbetat på skolan i många år haft tid på sig att sätta de stora penseldragen för ett nytt arbetssätt mot kränkande behandling och värdegrund som han presenterade för Ulrica.
– Jag hade sått ett frö och vi var på det sättet redan i gång. Vi fick sedan gott om tid att skapa grunden, sätta ett årshjul, välja teman och så vidare, säger Carl.
Bild 1. Carl Leuhusen, Nina Mårtensson och Ivan Smoljan.
Hur har ni organiserat värdegrundsarbetet?
– Under höstterminen -23 skapades Team värdegrund som också tog fram värdegrundskonceptet som bygger på att alla elever jobbar varje vecka med ett och samma tema. Sociala medier, bemötande och normer är tre av läsårets fem olika teman. Varje tema varar i ett antal veckor innan det byts mot ett nytt planerat tema. Varje tema väljs utifrån aktuella resultat och underlag vilka vi får fram från bland annat olika enkäter och DF Respons. Varje tema ska matcha vår skolas utmaningar. För att få effekt arbetar alltså alla elever på skolan med samma tema under samma period. Personalen ingår också i värdegrundssamtal ett antal gånger under läsåret, för att skapa samsyn och gemensam grund att stå på. Samtalen handlar också om hur vi kan vässa konceptet ytterligare, säger Carl.
Carl utgör en del av Team värdegrund tillsammans med socialpedagog Ivan Smoljan och skolkurator Nina Mårtensson. I teamet ingår också rektor Ulrica Gath. Det finns en önskan om att också kunna varva en eller flera lärare till teamet.
– Mycket har handlat om att välja rätt teman och hur man kan jobba med varje tema och skapa material så att det passar våra elever. Och idag har alla elever en värderundslektion i veckan där vi enbart ägnar oss åt värdegrundsarbete. Den tiden är alltså avsatt till det, säger Carl.
Team värdegrund, Team trygg och Team närvaro
Utöver Team värdegrund finns också ett Team trygg och Team närvaro. För att skapa en så tydlig och funktionell organisation som möjligt kring teamens gemensamma frågor planerar vi att skapa ett gemensamt team, eftersom de olika frågorna hänger väldigt tätt ihop.
– Team trygg består av två trygghetsvärdar och två socialpedagoger. Vi finns till för att skapa trygghet och lugn och vi är lite överallt och i samråd med våra kollegor. Det kan vara som stöd vid uppstart av nya ämnesområden eller om det är oro i någon grupp. Man kan ringa eller kalla på oss vid behov. Vi kan möta upp elever som behöver oss utanför klassrummet eller så fångar vi upp någon som inte är på sin lektion. Vi vill allas bästa och vi är väldigt tydliga och stabila personer för eleverna, säger Carl.
– Vi presenterar också Team trygg för alla nya när vi har inskrivningssamtal. Här på skolan har vi väldigt många nya elever under hela läsåret så det här samtalet är väldigt viktigt, säger Ivan.
Hela värdegrundsarbetet samlat i ett årshjul
Wieselgrensskolan har tagit fram ett årshjul för värdegrundsarbetet där alla insatser finns samlade på ett enkelt sätt. Så som läsårets teman, viktiga tidpunkter för enkäter och utvärdering, elevråd och samtalsgrupper för personalen. Det fungerar som ett stöd i arbetet men det är också något som ska kunna visas upp för vårdnadshavare och elever, i början av terminen och på utvecklingssamtal.
Vilket stöd får mentorer i arbetet med värdegrund?
En stor del av det Team värdegrund arbetat med är den materialbank som nu finns tillgänglig för mentorer och lärare. Här har värdegrundsgruppen samlat materialet som ska användas till värdegrundslektionerna. Det ska vara enkelt att använda för mentorer och elever.
– Materialet vi har samlat är då anpassat för att man ska kunna ta det och arbeta med det direkt med sin elevgrupp och det ska finns i tre olika nivåer för att passa elevernas olika åldrar. Det här året är det första och är som ett projekt för att se hur det går. Sen kan vi jobba vidare från det. Det behöver ju vara enkelt att använda men ändå passa in. Det är väldigt kul att följa eleverna i detta som mentor också, säger Ivan.
Varje vecka skickar skolans rektorer ut Wieselbladet, skolans egna veckobrev till all personal. I detta veckobrev kan information från Team värdegrund sammanfattas och en gång i månaden bifogas en sammanfattning av information från DF respons.
– DF Respons är ett bra stöd för att kunna se tydligt när det sker incidenter, om det är flest pojkar eller flickor, vad som händer och så vidare, säger Ivan.
Hur involverar ni elever i arbete mot kränkande behandling och kring värdegrundsarbete?
– För att samla in elevernas åsikter tittar vi på skoltempen och på värdegrundsenkäten som eleverna fyller i varje termin. Vi har under hösten startat upp ett nytt koncept för skolans elevråd, där eleverna får möjlighet att föra fram sin röst i frågor som bland annat rör värdegrundsarbetet, där förs det fram förslag på bland annat rastaktiviteter och möblering, säger Carl.
Eleverna är delaktiga även om det inte är de som till exempel väljer tema. Tema väljer Team värdegrund, urvalet görs utifrån underlagen som kommit in i våra enkäter. Just nu är temat bemötande och nästa tema blir sociala medier.
– Våra elever har många gånger ett typ av trekulturperspektiv och vårt jobb är att få ihop alla deras perspektiv och kunna möta dem där de befinner sig. Det är skolans värderingar som ska möta den förstakultur som kan finnas i hemmet men sen har vi också det tredje perspektivet som är den värld eleverna befinner sig i dagligen på sociala medier. Mycket av vårt arbete sker också i korridorerna och därför var vårt första tema också bemötande. Ibland har vi en jargong på skolan som är ganska hård, det pratar vi mycket om, säger Carl.
Vilka tror ni är era framgångsfaktorer?
Nina, Ivan och Carl är rörande överens om att en av de viktigaste framgångsfaktorerna är att det finns en öppenhet på skolan och i teamet.
– Vi pratar om allt, säger Ivan.
– Jag tycker också att våra framgångsfaktorer är att vi håller i och håller ut. Det har tagit lite tid men nu vi är på gång. Vi i Team värdegrund träffas en gång i veckan, säger Nina.
Vilka behov och utmaningar är viktiga att belysa?
– Vi behöver göra prioriteringar för att säkerställa att vi gör rätt saker i rätt tid. Vår prio är att jobba nära och tillsammans med eleverna så att vi strävar efter en lugn och trygg skola tillsammans. En skola som alla vill prata gott om, både elever och vuxna. Trivseln på skolan bland eleverna är redan hög, men att öka tryggheten och lugnet i både korridorer och klassrum är en strävan, säger Ulrica.
– Alla har inte kunskap om värdegrundsarbetet än men vi är på gång och på god väg. Vi har gjort många bitar men inte hela vägen och det är väldigt uppskattat att det blir utbildning för fler snart. Det som är svårast att hinna med är dokumentationen. Svårt att få till och det kommer med många frågor. Till exempel ”Ska vi göra en anmälan när vi som vuxna ser en kränkning eller är det bara en kränkning om en elev själv upplever sig kränkt?” säger Ivan.
Carl och Nina håller med och menar att utmaningen är att tiden försvinner till annat. Det finns många saker på bordet och även om tiden är avsatt så finns det ett behov av att hitta ett sätt att disponera tiden bättre.
– Vi har också ytterligare en viktig arena förutom skolan. Det är ju fritids och tiden utanför skoltid. Eleverna på skolan vill gärna vara kvar här när skolan slutat så att fånga upp dem är något vi jobbar med. Kanske kommer det visa sig att vi behöver jobba mer individuellt framöver. Dela på tjejer och killar i arbetet eller på annat sätt. Det får visa sig, säger Carl.
Vilka är era erfarenheter av nätverksträffar med värdegrundsansvariga och skolkuratorer?
Bodil Westergren är sedan den 1 januari 2023 samordnare för värdegrundsfrågor på skol- och fritidsförvaltningens Elevhälsan.
– Varje termin arrangerar jag nätverksträffar, två olika veckodagar, för att möjliggöra att många kan komma. Min vision är att det ska vara ett forum för kompetensutveckling, erfarenhetsutbyte, att skolor delar med sig och att det är prestigelöst för alla stadens barn, säger Bodil.
Alla de 35 kommunala grundskolorna i Helsingborgs stad utser värdegrundsansvariga som dels kan vara med i nätverket för värdegrundsansvariga och skolkuratorer, men även i arbetet med Plan mot diskriminering och kränkande behandling i DF Respons. I nuläget är nätverket på cirka 200 medarbetare, med olika professioner.
– Det är en fördel att alla skolor jobbar på sitt håll och inte måste göra likadant, men man kan ändå inspireras av varandra och hitta egna specifika lösningar utifrån det. Det var kul att prata med andra skolor och arbeta tillsammans utifrån gemensamma case som vi gjorde på en föreläsning nyligen, säger Ivan.
– Vi tycker det är positivt när andra delar med sig och det är inspirerande att höra om eller läsa om hur andra skolor gör. Det är också skönt att ha Bodil som samordnare. Det är peppande och värdefullt att kunna ringa och ha ett bollplank som har den rollen, säger Carl.
– Vi behöver inte uppfinna hjulet helt från början när vi vet att det finns många som löser sådana här saker på olika sätt, säger Nina.
Vad är det bästa med att vara värdegrundsansvarig på Wieselgrensskolan?
– Det är väldigt mycket som händer och det är roligt att få vara med. Att få vara en del av att skapa något stort. Och så har vi kul tillsammans också. Det är också väldigt bra att vi har Ulrica som säger att hon vill att vi provar oss fram och alltid stöttar oss med att säga ”om det inte funkar med en gång så får vi göra om”, säger Nina.
– Vi är mitt i en förändringsfas och i en process… Det är roligt att få skapa något nytt. Det gick långsamt i början för då kände vi oss så nya. Det är väldigt skönt nu när vi kommit igång, säger Ivan.
– Att få vara med på den här resan att kunna bidra till att vår skola blir en attraktiv skola för fler elever är det bästa. Mitt mål är ju att jag inte ska behövas. Att få bidra till att skapa ett klimat där alla trivs är ju fantastiskt, säger Carl.