Bättre fokus och sömn: Forskning visar effekten av mobilfri skola

Närbild på händer som skriver på en smartphone, med skärmen upplyst och texten suddig i förgrunden. Närbild på händer som skriver på en smartphone, med skärmen upplyst och texten suddig i förgrunden. Närbild på händer som skriver på en smartphone, med skärmen upplyst och texten suddig i förgrunden. Närbild på händer som skriver på en smartphone, med skärmen upplyst och texten suddig i förgrunden. Närbild på händer som skriver på en smartphone, med skärmen upplyst och texten suddig i förgrunden. Närbild på händer som skriver på en smartphone, med skärmen upplyst och texten suddig i förgrunden.
Bilden används inom ramen för Helsingborgs stads samarbete med detsynsinte.se

Hur påverkas sömn, skolnärvaro och fysisk aktivitet när mobiltelefonerna stannar utanför klassrummet? I en tid när digitaliseringen tar stort utrymme kan aktuell forskning (Sissela Nutley) bekräfta värdet av en mobilfri miljö för elevers hälsa och lärande. Få konkreta insikter i hur du kan skapa en balanserad lärmiljö – och ta del av praktiska lektionsförslag för att stärka elevers digitala välbefinnande.

Skolan behöver driva en effektiv digitaliseringsstrategi som använder ändamålsenliga digitala verktyg för att utveckla nödvändig kompetens, individanpassa undervisningen och rusta eleverna för ett alltmer digitalt samhälle. Samtidigt gynnas skolan som helhet av ett mobilförbud för att skydda elevernas fokus och hälsa. Det handlar alltså inte om att välja mellan digitalt och analogt, utan om att vuxna skapar hälsosamma miljöer och pedagogiskt genomtänkta ramar för när och hur digitala verktyg ska användas.

Elever som vistas i en skola där mobiltelefoner inte är tillåtna, inte ens under raster, visar påtagliga förbättringar i både hälsobeteende och skolnärvaro. Detta är en tydlig indikation på vårt gemensamma ansvar att hjälpa elever att få en balanserad och stöttande lärmiljö för våra unga.

För bättre hälsa, skolnärvaro och sömn

En nyligen publicerad rapport (Sissela Nutley 2024) lyfter fram att mobilfria skolor har effekt på elevers hälsa och välbefinnande. Studiens resultat indikerar att elever i dessa miljöer i genomsnitt sover tio minuter längre per natt och har en 38% högre sannolikhet att uppnå rekommenderade åtta timmars sömn, jämfört med skolor där mobilanvändning är tillåten under raster. Vidare framkommer det att eleverna upplever en ökad motivation till fysisk aktivitet, särskilt flickor, vilket pekar på en positiv effekt på deras dagliga rörelse.

De positiva effekterna sträcker sig bortom den fysiska hälsan. Skolnärvaron är generellt högre i mobilfria miljöer, med färre fall av olovlig frånvaro. Detta är särskilt framträdande bland elever från socioekonomiskt utsatta bakgrunder och bland flickor. Detta understryker skolans viktiga roll i att minska ojämlikheter och skapa likvärdiga förutsättningar för alla elever.

Lektionsförslag och praktiska tillämpningar baserade på forskningsresultaten:

  • Dialog om digitalt välbefinnande: Starta en öppen diskussion i klassrummet kring hur mobilanvändning påverkar sömnkvalitet, fysisk aktivitet och social interaktion. Använd de presenterade forskningsresultaten som en naturlig utgångspunkt och uppmuntra eleverna att reflektera över sina egna digitala vanor.
  • Införande av mobilfria zoner: Experimentera med att införa mobilfritt klassrum eller på hela skolan, exempelvis under lektionstid eller på raster. Genomför en gemensam utvärdering av effekterna tillsammans med eleverna.
  • Skärmfria aktiviteter: Integrera regelbundet aktiviteter i undervisningen och under raster som aktivt uppmuntrar till fysisk aktivitet och social interaktion utan inblandning av mobiltelefoner. Exempel kan vara lekar, sportaktiviteter eller kollaborativa gruppuppgifter.
  • Samverkan med vårdnadshavare: Bjud in vårdnadshavare till föräldramöte och lyft fram de aktuella forskningsresultaten och kartläggning från Det syns inte. Diskutera tillsammans med vårdnadshavare hur ett samarbete kan se ut, för att skapa en gemensam och sammanhållen strategi kring mobilanvändning både i skolan och hemma.
Stapeldiagram med rubriken ’Använder mobilen större delen av rasten’. Diagrammet visar svar från årskurs 7, 8 och 9 för åren 2023 och 2024. Tre kategorier: Ja (rosa), Nej (blå) och Nej, skolan har mobilförbud (orange). Andelen mobilförbud ökar kraftigt 2024 i alla årskurser, medan andelen som svarar Ja minskar.
Svarsfördelning på frågan: “Tänk på en vanlig skoldag, använder dumobilen under större delen av rasten?”, med svarsalternativet: “ja”, “nej” och “nej,skolan har mobilförbud”, uppdelat för läsåret 2023/2024 respektive 2024/2025(höstterminen).

Nyckelresultat från Nutleys rapport

Elever i mobilfria skolor mådde i allmänhet bättre, hade mindre skolfrånvaro (i synnerhet elever från lägre socioekonomisk bakgrund) och tillbringade i genomsnitt 33 minuter mindre per dag på mobilen för underhållning. Dessutom fick elever i mobilfria skolor i genomsnitt 10 minuter längre sömn per natt och hade 38% högre odds att uppnå minst åtta timmars sömn per natt jämfört med elever i skolor där mobilen var tillåten.

Flickor i mobilfria skolor hade en ökad ansträngning till vardagsmotion jämfört med pojkar, och både flickor och elever med socioekonomiskt svagare bakgrund rapporterade färre problematiska interaktioner (såsom elaka kommentarer) online.

Oddsen för att ha mobilen placerad vid sängen under natten, precis bredvid sig vid läxläsning, var 41% respektive 22% lägre för elever i mobilfri skola.

Citerat från Sissela Nutley, 2024

Avslutningsvis

Rapportens slutsatser är inte enbart uppmuntrande, de utgör en tydlig uppmaning till oss som verkar inom skolans värld. Skolan har en central roll i att utforma en lärmiljö som aktivt främjar elevers välmående på alla plan. Genom att införa mobilfria zoner och medvetet erbjuda meningsfulla alternativ till skärmtid, kan vi ge våra elever bättre förutsättningar att utveckla hälsosamma livsstilsvanor och därmed maximera sin potential.

För er som redan har tagit steget mot en mer balanserad lärmiljö för era elever, är detta en bekräftelse på ert värdefulla arbete. För er som står inför denna förändring, vill vi tipsa om resurser och konkreta verktyg som finns tillgängliga att läsa mer om.

Läs mer

Rapport 2025. DET SYNS INTE – Hur elever i mobilfria skolor mår. (pdf) Sissela Nutley, Arts & Hearts och Det syns inte AB (SVB), Anknuten till Karolinska Institutet.

Nationellt förbud mot mobiltelefonerUtredarens sammanfattning av utredningen om ett nationellt mobilförbud i de obligatoriska skolformerna och fritidshemmet (pdf)

Det syns inteLärverktygets moduler på detsynsinte.se

Smartphone Bans, Student Outcomes and Mental Health. (pdf) Sara Abrahamsson, Norwegian Institute of Public Health, 2024.

Information för dig som arbetar i Helsingborgs stads skolor

Få svar på dina frågor om Det syns inte på intranätet

Som inloggad medarbetare kan du också få tillgång till utbildningsmaterial, moduler, föreläsningsmaterial och forskning.

Har du frågor?

Kontakta Pedagogiskt center i Helsingborg pedagogisktcenter@helsingborg.se