Därför är medveten vila och rörelse tillsammans en superkraft i förskolan!

Jennie Glendell berättar hur Nanny väst förskolor arbetar med medveten vila i ett välutvecklat samspel med rörelse.
I en tid då barns vardag är fylld av intryck och ett ständigt flöde av information, blir förmågan att finna lugn och återhämtning allt viktigare. Samtidigt ser vi en ökande samhällsutmaning med barns och ungas stillasittande som kan leda till såväl fysisk som psykisk ohälsa. Därför är det dags att lyfta fram den livsviktiga balansen mellan rörelse och vila – tillsammans utgör de en verklig superkraft som rustar barn för livet, särskilt när grunden läggs redan i förskolan.
På Nanny väst förskolor arbetar några avdelningar aktivt med just medveten vila som ett viktigt verktyg för att hitta balans, och hur det, i samspel med rörelseglädje, skapar hälsofrämjande förutsättningar för barns välmående, utveckling och en hållbar livsstil.
Vad innebär medveten vila och varför är den så viktig?
Medveten vila handlar inte bara om sömn. Det är lika mycket en stund för återhämtning, inkubation, reflektion och välbefinnande, en paus från krav och intryck där barnet får möjlighet att landa och bearbeta sina upplevelser. I en aktiv förskolevardag, fylld av lek, lärande och social interaktion, ger vila en nödvändig motvikt. Vi ser det viktiga med att ”ladda batterierna”, inte att ”vila bort tiden”. Det är också här pedagogens eget lugn spelar en ovärderlig roll. Barn är ytterst känsliga för andras sinnesstämningar; en lugn och närvarande pedagog, som själv funnit strategier för att hantera en intensiv vardag, skapar den trygga atmosfär som krävs för att barnen verkligen ska kunna tillgodogöra sig vilan och återhämtningen.
Utbildningen i förskolan ska planeras och genomföras på ett sådant sätt så att den främjar barnens utveckling, hälsa och välbefinnande. Förskolan ska erbjuda barnen en god och hälsofrämjande miljö.
I Läroplanen för förskolan -18 (Reviderad 2025) kan vi läsa att vi ska erbjuda barnen en god och hälsofrämjande miljö och en väl avvägd dagsrytm med såväl vila som fysiska aktiviteter och andra aktiviteter som är anpassade efter deras behov och vistelsetid. En välplanerad växling bidrar till att dagen blir harmonisk och att barnen ges utrymme att ex. utveckla sin förmåga till självreglering – att känna efter vad kroppen och sinnet behöver.
Den livsviktiga balansen mellan rörelse och vila – en grund för hållbar hälsa
Precis som medveten vila är en superkraft, är rörelse den andra oumbärliga komponenten för barns hälsa och utveckling. Fysisk aktivitet är essentiellt för att bygga en stark kropp, utveckla motorik och koordination, samt för att kanalisera energi på ett positivt sätt. Dessutom har rörelse en direkt positiv inverkan på humöret och den mentala hälsan men också på lärande och motivation.
I dagens samhälle, där stillasittande skärmtid ofta konkurrerar med aktiv lek, har vi på förskolan en unik möjlighet att kompensera och etablera hälsosamma vanor. Det handlar om att fortsätta att erbjuda en rik miljö där både pulshöjande aktiviteter och stunder av medveten vila ses som lika viktiga och naturliga delar av dagen.
De mångfacetterade vinsterna med balans och medveten vila
När barn får tillgång till både stimulerande rörelse och återhämtande vila, ser vi en rad positiva effekter på deras utveckling och välbefinnande:
- Förbättrad självreglering och impulskontroll: Barn lär sig känna igen kroppens signaler för trötthet och behov av lugn, men också behovet av att få röra på sig. Detta hjälper dem att hantera sina känslor och impulser.
- Ökad kroppsmedvetenhet: Förmågan att lyssna inåt och förstå sina egna behov stärks, vilket är grundläggande för både fysisk och psykisk hälsa.
- Stärkt social kompetens: Ett barn som är i balans har lättare att fungera i grupp, samarbeta, hantera konflikter och visa empati.
- Effektiv bearbetning av intryck: Vila ger hjärnan tid att sortera och bearbeta dagens alla upplevelser och lärdomar.
- Skärpt koncentration och uppmärksamhet: Växlingen mellan aktivitet och vila gör det lättare för barn att fokusera när det behövs.
- Minskad stress och oro: Både fysisk aktivitet och avslappning är effektiva verktyg för att sänka stressnivåer och minska oro.
- Bättre sömnkvalitet: En dag med en god balans mellan rörelse och medveten vila främjar en djupare och mer återhämtande sömn.
- Stärkt immunförsvar: Mindre stress och tillräcklig återhämtning bidrar till ett starkare immunförsvar.
Från teori till praktik: Så integrerar vi medveten vila och rörelse i vardagen
Att skapa en balanserad vardag handlar om att vi medvetet planerar för både rörelse och vila. Så här integrerar vi medveten vila hos oss:
- Skapar en lugn och trygg miljö: En plats där barnen kan känna sig trygga och avslappnade är A och O. Det kan vara en särskild plats/zon med ex. dämpad belysning, mjuka material eller under ett skuggande träd, alltså både inne och ute.
- Introducerar enkla avslappningsövningar: Korta stunder av mindfulness, guidade avslappningar eller lugn rörelseyoga anpassad för barn gör stor skillnad.
- Lugn musik: Att lyssna till en guidad nedvarvning eller rogivande musik hjälper barnen att varva ner.
- Tid för stillsam lek och eget kreativt skapande: Erbjud öppna material som inbjuder till kreativa aktiviteter, som att skapa med lera, rita eller bygga, men tänk på att vila för någon kan vara kravfyllt för någon annan. Att göra det som man tycker om och värdesätter kan också vara en form av återhämtning.
- Var en förebild: Visa att du som vuxen värdesätter och tar dig tid för återhämtning. Ditt eget välbefinnande och din förmåga att hantera den intensiva förskolevardagen – kanske genom att medvetet välja ett lugnt och ödmjukt förhållningssätt till dagens utmaningar och den egna stressen – smittar av sig. När pedagogerna själva utstrålar lugn och närvaro, blir det lättare att motivera barnen till medveten vila och rörelseglädje. Det handlar om att orka finnas där, vara en förebild, fullt ut, för varje barn, vilket förutsätter att man också tar hand om sig själv.
Vi kompletterar detta med att säkerställa rikliga möjligheter till varierad fysisk aktivitet under dagen, både planerade högpulserande rörelsepass och utevistelse som lockar till rörelse. Detta är vi oftast redan väldigt bra på i förskolan där vi ju dagligen erbjuder utevistelse med möjligheter till stora rörelser, spring och klättring till dans.
Tillsammans skapar vi grunden för en hållbar livsstil
Genom att i förskolan aktivt arbeta med balansen mellan lek, rörelseglädje och medveten vila, gör vi mer än att bara möta barnens omedelbara behov. Vi ger barnen verktyg och kunskaper för att själva kunna reglera sin energi, hantera stress och förstå vikten av att ta hand om både sin kropp och sitt sinne.

Vårt viktiga arbete förutsätter pedagoger som själva har verktyg för att upprätthålla sitt lugn och sin energi, för att på bästa sätt kunna stötta barnen och skapa en harmonisk miljö för alla.
Detta är särskilt viktigt som en kompensatorisk åtgärd mot de samhällsproblem vi ser med ökat stillasittande och psykisk ohälsa bland unga. Genom att erbjuda en miljö som främjar både fysisk aktivitet men också mental återhämtning, stöttar vi barnen att utveckla de viktiga förmågor och kunskaper de behöver för att må bra, nu och i framtiden. Vi lägger grunden för en hållbar och hälsosam livsstil.
Tillsammans gör vi skillnad och bidrar till att forma en generation som har superkraften att leva ett hälsosamt liv i balans.
// Jennie Glendell, förstelärare och pedagogista, Nanny väst förskolor.