Digitalt medborgarskap i fokus med Hackshield: Tävlingsperioden med Hackshield är igång!

En elev gör en "high five" i bakgrunden syns skärmar där spelet Hackshield syns. Bilden är framtagen med hjälp av AI. En elev gör en "high five" i bakgrunden syns skärmar där spelet Hackshield syns. Bilden är framtagen med hjälp av AI. En elev gör en "high five" i bakgrunden syns skärmar där spelet Hackshield syns. Bilden är framtagen med hjälp av AI. En elev gör en "high five" i bakgrunden syns skärmar där spelet Hackshield syns. Bilden är framtagen med hjälp av AI. En elev gör en "high five" i bakgrunden syns skärmar där spelet Hackshield syns. Bilden är framtagen med hjälp av AI. En elev gör en "high five" i bakgrunden syns skärmar där spelet Hackshield syns. Bilden är framtagen med hjälp av AI.

Vi vet att den digitala världen inte är ett tillägg – den är själva fundamentet för våra elevers framtida liv, medborgarskap och demokrati. Att rusta dem med digital kompetens handlar inte om att kunna hantera datorer, utan om kritiskt tänkande, etik och värdegrund. Hackshield är ett konkret sätt att ta oss an dessa utmaningar.

Hackshield är inte bara ett engagerande spel – det är interaktivt och transformerar det abstrakta med digital kompetens till meningsfulla samtal i klassrummet.

Hackshield: Lärande genom rollspel

Hackshield ger oss en unik möjlighet att beröra känsliga värdegrundsfrågor på ett nära och lustfyllt sätt.

Eleverna ges rollen som cyberagenter, vilket naturligt ökar engagemanget.
De lär sig om risker på nätet, från bedrägerier till hur man bemöter varandra online.

Redo att använda: Lektionsuppdragen

Hackshields lektionsuppdrag är designade för att vara redo att användas direkt i undervisningen, komplett med färdiga lärarhandledningar. Detta sparar värdefull tid för planering och förberedelser och ger dig:

  • Ett komplett, autentiskt och engagerande undervisningsmaterial.
  • Konkreta diskussionsunderlag och reflektionsfrågor.

Eleverna får genom dessa uppdrag en större förståelse för konsekvenserna av sina digitala handlingar, hur de skyddar sig själva och andra online, och vikten av ett gott digitalt klimat.

Steg för steg: Konkret lektion om autenticitet online

Ett av de mest effektiva uppdragen för att integrera digital kompetens och värdegrundsfrågor är lektionsuppdrag 9: Autenticitet online.

Ett viktigt tips: Betona att ni ska spela Hackshield tillsammans i klassrummet. Det är i den gemensamma upplevelsen som det stora utrymmet för samtal och diskussion uppstår.

Lektionsstruktur:

  1. Förberedelse och nulägesbild (innan lektionen): Använd t.ex. Google Forms för undersökande frågor.
    • Exempel: ”Vad tror du att en ’influencer’ gör på nätet?”, ”Har du någon gång sett något på internet som du först trodde var sant, men sedan visade sig vara falskt?”
  2. Introduktion och inramning (ca 10 minuter): Prata om hur vi presenterar oss själva på nätet.
  3. Genomförandet – Autenticitet online (ca 30 minuter): Starta lektionsuppdrag 9 på digitala tavlan.
    • Skapa aktivitet: Använd aktiva arbetsformer, till exempel låt eleverna ställa sig upp för ett val och sitta kvar för ett annat.
    • Diskutera influencers: Använd begreppet som introduceras i spelet för en SO-diskussion om reklam och källkritik.
  4. Avslutning och uppföljning (cirka 5 minuter): Reflektion och uppföljning. Uppmuntra eleverna att dela med sig till vårdnadshavare. Ge dem koden för att få Shields och extra poäng på sina individuella profiler.

Framgångsfaktorer: Undvik fällan

Den största fällan är att låta eleverna enbart se Hackshield som ett spel. Om du missar den strukturerade reflektionen efteråt, riskerar du att de digitala lärdomarna går förlorade.

För att maximera nyttan och säkerställa djupa diskussioner:

  • Prioritera samtalet: Använd tysta ”tänktider” före gruppdiskussioner för strukturerad reflektion.
  • Samarbeta med skolbibliotekarien: Bjud in experten på källkritik och mediekunskap för ett mervärde i diskussionsdelen.

Nyheter i Tävlingsperioden – vecka 47 till 19

Den stora nyheten inför denna tävlingsperiod, som sträcker sig nästan fram till vårterminens slut, är introduktionen av klasstävling. Detta är en fantastisk möjlighet att bygga gemenskap och uppmuntra samarbete.

  • Eleverna kan tävla individuellt.
  • Nytt: Hela klassen kan nu tävla mot andra klasser, vilket skapar ett kollektivt mål som lyfter fram lagandan.

Dessutom introduceras ”Snyggt jobbat-priset”. Detta pris riktas till den skola som visar prov på ett helhetstänk kring arbetet med Hackshield. Det kan handla om allt från samverkan med skolpsykologen och föräldrar för att öka kunskapen kring ungas cyberbrott, till initiativ som belyser hur eleverna är mot varandra på nätet. Denna helhetssyn är precis vad vi behöver för att värdegrundsarbetet ska få verklig effekt.

Arbetar du i Helsingborg och har frågor eller behöver stöd i uppstarten?

Tveka inte att kontakta Pedagogisk Center – vi erbjuder stöd i att komma igång med Hackshield pedagogisktcenter@helsingborg.se