Är en forskningscirkel något för oss?

Enligt skollagen ska undervisning ske på vetenskaplig grund. Vad innebär det och hur kan man arbeta med det på ett mer aktivt sätt än vad som görs idag på våra skolor? Kan beprövad erfarenhet och vetenskap mötas på ett effektivt sätt i en forskningscirkel och därmed vara en del av ett sätt att driva skolutveckling?

Lärarnas skolutvecklingskonferens

Är du nyfiken på att delta i Lärarnas Skolutvecklingskonferens 2019? Ett intressant och utvecklande tillfälle till att lära tillsammans med kollegor och en möjlighet  att bidra till att skapa beprövad erfarenhet.

Kollegialt lärande i Bjuv – Framgångsrika metoder

En dag i mars fylldes Varagårdsskolans aula med ett högt sorl. Bjuvs kommuns alla F-9-lärare, från Varagårdsskolan, Brogårdaskolan, Jens Billeskolan och Ekeby skola, hade kommit för att ta del av framgångsrika metoder i klassrummet. Förmiddagen arrangerades av Bjuvs kommuns förstelärare och #videlar var ledordet.

Hur utvecklar och lyfter vi fritidshemmet?

I Helsingborgs stads skolor pågår en stor satsning för att utveckla fritidshemmet som ska bli ännu bättre på att stimulera till lärande hos barnen hela dagen. Men hur gör man för att uppnå detta?

Emily är spindeln i skolans hälsonät

Hälsosamma mellanmål och mat- och bakskola är bara två av flera inslag som Emily bidrar med i Drottninghögsskolans verksamhet. I skolans hälsosatsning bidrar skolvärdinnan på sitt sätt. 

Varför väljer rektorer bort lärare som processledare?

Processledare som stöd i det lokala utvecklingsarbetet har visat sig skapa tydliga utvecklingsprocesser med brett deltagande. Samtidigt väljer vissa rektorer och skolor bort att ha lärare i processledarfunktioner. Hur leds utvecklingen på de skolorna och hur resonerar rektorerna på dessa skolor om lärare som ledare av utveckling? Dessa frågor har jag och mina forskarkollegor undersökt […]

Vad gör hälsopedagogerna på Drottninghögsskolan egentligen?

En fråga som dykt upp under studiebesöken på Drottninghögskolan har varit: ”Vad är en hälsopedagog egentligen?” Ja, vad är vi för några? Och vad har vi för roller på skolan?

Snacka om att rivstarta terminen

Att vara en av projektledarna i Hjärna-puls-glädje är något av en drömtjänst. För ja, det finns sådana i lärar-Sverige. Och jag har den på Drottninghögsskolan.

Vad kan processledare bidra med? 

Vad kan det egentligen resultera i att rektor eller förskolechef kompetensutvecklar lärare i att leda förbättringsprocesser? Det beror givetvis på vilka förutsättningar lärarna får i form av mandat, tid, verktyg och modeller samt vilka processer de ska leda och i vilken verksamhet.

Processledare för skolutveckling

Utvecklingsledare, lärledare, processledare, förstelärare och liknande mellanledare finns på många skolor och förskolor för att stödja skolutvecklingsprocesser. Jag har, tillsammans med en forskargrupp vid Göteborgs universitet, studerat denna typ av mellanledare. Efter att vi publicerade vår senaste forskningsrapport för några månader sedan, har jag fått förfrågningar från förvaltningar och lärosäten om att komma och presentera […]

Forskarcirkel om kooperativt lärande!

En av de roligaste arbetsuppgifter som jag kan få som specialpedagog är att medverka till att undervisning utvecklas för att bli mer inkluderande och passa fler elever.Jag önskar att vi pratade mer om undervisning som leder till att många elever lyckas. Likaså att vi prövar mer systematiskt när vi försöker förändra undervisningen för att anpassa […]

Digitalisering = datorer?

– ett inlägg i debatten om skolans digitalisering Det finns många frågor och flugor som under årens lopp har diskuterats kring skolan. Sommaren 2017 har en nygammal fråga varit högaktuell igen. Ska vi verkligen använda datorer i skolan? Leder det till ökade resultat? Men digitaliseringen innebär så mycket mer än bara datorer. Det handlar om […]

Var finns klokheten? På Twitter?

– Tankar från Framtidens lärande 2017 Jag ska vara ärlig! Trots goda intentioner och ett antal försök att twittra i jobbvardagen, så får jag inte till det. Däremot så har jag upptäckt tjusningen med att själv twittra och ta del av andras när jag är på konferens eller liknande tillställningar. Det här är ett försök […]

Likvärdighet och kollegialt lärande – teman på Framtidens lärande 2017

”Lösningen på svensk skolas problem finns redan i systemet, kanske till och med här i rummet!” Så inleddes årets konferens Framtidens lärande.

Urban utveckling, särskilt stöd och mjuk inkludering ur systemteoretiskt perspektiv

Jag heter Mattias Svensson och anställdes i Landskrona 2014 för min ämneskombination, svenska/svenska som andraspråk/teater/estetisk kommunikation samt min specialpedagogiska kompetensen. Jag skulle utveckla särskilt stöd, vara en länk mellan EHT och den operativa delen i klassrummet. Den specialpedagogiska kompetensen har jag skaffat mig som lärare i särskolan under många år, med fortbildning och som process […]

Programmering är inte kod – det är ett tankesätt

För Ola Sandén, mediepedagog och Jonas Christensen, teknikpedagog handlar programmering i skolan om ett tankesätt. Det är inte kopplat till ett ämne och det handlar inte bara om att skriva kod. Det handlar om tankesättet bakom programmering och om att utveckla förmågor.

Analysgruppsarbete – en mirakelmetod?

Vi närmar oss sluttampen på projektet analysgrupper. Vad har skett och vilka är utmaningarna och möjligheterna framöver? I detta blogginlägg reflekterar jag kring dessa frågor utifrån Bårslövsskolans analysgrupp som ett konkret exempel. Bårslövsskolans analysgrupp består av skolans rektor och ett arbetslag på lågstadiet. I augusti 2015 konstaterade gruppen att endast 26 procent av deras elever […]

Modell för elevers självbedömning i dans

I arbetet med att ta fram en modell för elevers självbedömning och reflektion i dans insåg Susanne Andersin att skolutveckling är något som sker hela tiden. Hennes modell gav också oväntat bra resultat när det gäller elevernas förmåga till självinsikt.

Gemensam pedagogisk plattform för gymnasieskolorna

Har du någon gång undrat över vad som utmärker kvalitet i verksamheten? Det har skolledarna för de kommunala gymnasieskolorna i Helsingborg fokuserat på under sina kollegiala dialoger de senaste åren.

Det stora mötet

Varför blir vi som vi blir? Varför reagerar vi som vi gör i olika situationer? I morgon är det äntligen dags för resans stora möte med professor Carol Dweck. Vi är alla mycket förväntansfulla och en aning nervösa. Kanske är det tur att vi inte riktigt förstår vilken tur vi har haft som ska få […]