Allt detta lärande……

Alla dessa utmaningar. Så mycket vi inte vet. Så mycket vi vill veta och förstå. Vilka lärresor vi gör, för det finns så mycket att fascineras över och så stor nyfikenhet som förhoppningsvis aldrig tar slut. Så mycket som vill upptäckas och så mycket vetande som går in och vänder i oss- och tar sitt […]

Elevers reflektioner över lärprocesser i ämnet slöjd

I denna film presenteras artikeln som är publicerad av Skolporten och är skriven inom ramen för Strövelstorps skola utvecklingsarbete i modellskolan med aktionsforskning som metod. Filmen belyser kort Eva Pennegård och Eva Österberg Ramås tankar varför de valt att fokusera på lärprocesserna i ämnet slöjd. Länk till artikeln på skolporten

Elevlett föräldramöte

I onsdags hade vi föräldramöte. Föräldramöten är ett bekymmer på vår skola. Vi får inte föräldrarna till skolan heter det. Jag backade bandet och funderade på hur jag skulle kunna göra föräldramötet angeläget, meningsfullt och begripligt för både elever och föräldrar. För några år sedan hade vi ett föräldramöte som engagerade (läs mer här https://pedagogsajten.familjenhelsingborg.se/howto-engagerande-foraldramoten/ När vi […]

#2 BFL med Andreia Balan och Petra Gustafsson

I dagens avsnitt ligger fokus på den första delen inom Bedömning för lärande som handlar om att förtydliga och förstå mål och kriterier.

Vad är Google Classroom och varför är det en bra hjälp för pedagoger och elever?

Google Classroom är en del av GAfE. Men vad är egentligen Classroom och varför är det en bra hjälp både för dig som pedagog och för dig som elev?

Skolledarens roll i det kollegiala lärandet – ett praktiknära exempel

En kultur där det är tillåtet att misslyckas, där man känner sig trygg att delge sina erfarenheter och där det råder en prestigelöshet är en förutsättning för kollegialt lärande. Denna förutsättning är en av skolledarens centrala uppgifter att skapa. Att som skolledare sedan lyckas behålla prestigelösheten när man själv deltar i det kollegiala lärandet är […]

Systematiskt kvalitetsarbete i förskola

Förskola i Familjen Helsingborg samlade under en eftermiddag förskolechefer från regionen för att ta del av tre olika föreläsningar med fokus på systematiskt kvalitetsarbete samt för att nätverka. De tre föreläsarna var Camilla Norrhede, förskolechef i Landskrona, Victoria Andersson, förskolechef i Helsingborg och Helena Olivestam Torold från Skolinspektionen. Du kan se alla tre föreläsningarna i […]

Analysgrupper som kollegialt lärande på förskolan

Dalhems förskola i Helsingborg är hittills den enda förskolan i världen som arbetar med analysgruppsmetoden i sitt systematiska kvalitetsarbete. En analysgrupp består av pedagoger och skolledare som tillsammans analyserar ett problem för att så småningom kunna göra en adekvat handlingsplan och sätta adekvata handlingar i verket. Arbetet genomförs systematiskt under cirka två år  i åtta […]

Vad säger forskning om skolledarens roll i kollegialt lärande?

Både ledarskap och kollegialt lärande lyfts idag, i såväl forskning som debatt, fram som nyckelfaktorer för framgångsrik skolförbättring. Det har blivit så kallade masteridéer som vi alla har tagit till oss, tror på och försöker omsätta i praktiken. När vi sedan ska omsätta idéerna kan det dock uppstå svårigheter, för det är inte enkelt. Idéerna […]

#1 Kollegialt lärande med Ulf Blossing

I premiäravsnittet av Pedagogsajtens Podcast pratar Ola Sandén, mediepedagog Helsingborg, kollegialt lärande med Ulf Blossing, docent i pedagogik vid Göteborgs Universitet.

De fem förmågorna som utgångspunkt för kollegialt lärande

För att skapa en röd tråd, ett likvärdigt lärande och för att utveckla det kollegiala lärandet har Västra Ramlösa skola utgått från Göran Svanelids tankar om de fem förmågorna.

Vad innebär spridning?

Våra deltagare i Ifous digitalisering i skolan, Filbornaskolan, Högastensskolan, Rönnowska skolan och Wieselgrensskolan, har under hösten fördjupat sig i formativ bedömning med hjälp av digitala verktyg. Parallellt som de arbetar med detta sprider de sina erfarenheter. Spridning av både erfarenheter och resultat är en viktig del i utvecklingsarbete. I enlighet med direktiv från Ifousprogrammet gör […]

Analysgrupper för databaserade beslut i skola och förskola

I samarbete med Kommunförbundet Skåne och Universitet i Twente i Holland har en skola i Landskrona och åtta skolor i Helsingborg nu inlett ett arbete med analysgrupper.

1000 kollegor samlade för att lära av varandra

När Utbildningsforum arrangerades för tredje gången samlades nära 1000 av Ängelholms kommuns medarbetare inom utbildning och sociala frågor för att lära och inspireras av varandra. Utbildningsforum är en hyllning till det kollegiala lärandet och under dagen föreläste drygt 140 medarbetare för sina kollegor. Den 13 augusti anordnades den tredje upplagan av Utbildningsforum av och för Ängelholms kommuns medarbetare inom […]

Hur kan vi synliggöra elevens kunskap i multimodala sammanhang?

Digitalisering i skolan handlar som mycket annat i skolan om hur vi säkerställer likvärdigheten i undervisning och bedömning för ett ökat lärande för alla. Ett sätt att säkerställa detta är att undvika att den digitala kompetensen blir en personlig spetskompetens hos några eller en kompetens som enbart finns på vissa skolor. Vi behöver alltså lära […]

Aktivera eleverna som ägare av den egna lärandeprocessen

Framgångsrika elever är oftast självreglerande. De kan sätta upp realistiska mål, använda lämpliga strategier för att uppnå dessa mål, reglera sin fysiska och sociala lärandekontext, använda sin tid på ett effektivt sätt, hitta framgångstecken i sina prestationer och utvärdera sina metoder.

Att synliggöra lärandet med hjälp av Instagram

Mörarps förskola i Helsingborg har under det senaste året använt Instagram som en del i att höja den pedagogiska medvetenheten och kvalitén på förskolan. Dokumentation som tidigare mest fångade vad barnen gjorde, fångar idag barnens lärprocesser och synliggör lärandet för barn, pedagoger och föräldrar.

Höganäs skolor lyfter läsningen med ”Läslyftet”

Höganäs kommun fick möjlighet att delta i utprövningen av skolverkets nya satsning ”Läslyftet” och har just avslutat första kursen som bland annat hade fokus på samtals betydelse för olika slags textläsning. Det egentliga läslyftet startar först läsåret 2015-2016.

Förstelärare i förskolan prioriteras i Helsingborg

Nu är det dags att synliggöra barn och pedagogers arbete på förskolorna. Med fokus på förstelärare i förskolan och med en tryckt skrift som utforskar världen genom barns ögon, vill Helsingborg visa på vikten av små barns lärprocesser.

Elevhälsa på vetenskaplig grund med Utsikter

”Ett bra sätt att arbeta för en inkluderande miljö, ett sätt som inte innebär att alla är i samma rum eller precis får samma insats. Där man kan se om eleverna utvecklas likvärdigt och säkerställa att inte någon enda elev står stilla i sin utveckling eller utvecklas så långsamt att hen riskerar att få kunskapsluckor.”