Rydebäcksskolans fritidshem reser vidare

Rydebäcksskolans fritidshem fortsätter sin resa mot ett fritidshem i världsklass. Resan stannar nu till vid hållplatsen KOMMUNIKATION och hållplatsen TIDSTJUVAR. 

Vår resa mot ett fritidshem i världsklass

Tillsammans med ”reseledarna” Mona Andersson och Susanne Fras på Pedagogiskt center i Helsingborg har personalen på Rydebäcksskolans fritids gett sig ut på en gemensam resa. Resans tema är grupputveckling. Slutdestinationen är ett fritidshem i världsklass.

Rörelse, rekreation och hälsa genom elevers populärkulturella värld

Lek och rörelse är naturliga inslag i fritidsverksamheten. Lika viktigt är att skapa möjligheter för rekreation och vila för att finna en hälsosam balans.

Rastaktiviteter på Västra Ramlösa skola – reflektion och utvärdering

Som jag skrivit tidigare blev vi lite överraskade över att även de äldre eleverna på skolan var med på rastskoj. De som var mest engagerade fick frågan om de ville vara med och hålla i en aktivitet, vilket utvecklades till att alla elever i en av klasserna i åk 6 fick driva det som ett […]

Det stora Byggprojektet – om den viktiga värdegrunden och hur vi stärker den

Hur kan vi medvetet, utifrån elevernas behov och intressen, arbeta värdegrundsstärkande på fritidshemmet? På Maria Parkskolans fritidshem, avdelning Äppelträdet för åk F-1, blev behovet av att jobba än mer medvetet med att stärka värdegrunden väldigt tydligt när vi för ett par år sedan kom igång med vår modell för systematiskt kvalitetsarbete genom årsklocka på vårt […]

Varför ska vi ha utvecklingssamtal?

Under våra pedagogiska diskussioner tog vi på Ringstorpsskolan upp hur vi hittills erbjudit elever och vårdnadshavare möjligheten till utvecklingssamtal på fritidshemmen. Vi kom fram till att vi gjorde mycket för att stärka trivsel, trygghet och utveckling hos våra elever, men just samtalsdelen med elev och vårdnadshavare, den delen var eftersatt. Vi hade redan en god […]

Hälsotema på fritidshemmet

Just nu pågår en fortbildning för personalen på Bårslövsskolans och Brunnsparksskolans fritidshem. På uppdrag av skolledare genomförs regelbundna träffar tillsammans med personal från Pedagogiskt Center. Teori och praktik varvas med tydlig koppling till vardagens arbete. En av uppgifterna som personalen fick var att tydliggöra ”varför de gör det de gör på sitt fritidshem och hur”. […]

Bild och friluftsliv utvecklar fritidshemmet på Dalhemsskolan

I mitt arbete på Dalhemsskolan kände jag att min behörighet i bild och idrott även kunde skapa ett sammanhang för eleverna på fritids och kompensera skolan. Jag berättade för min rektor att jag hade ett förslag om att jag inte skulle tillhöra någon fritidsavdelning utan att eleverna på våra tre fritidsavdelningar skulle få möjlighet att […]

Rastaktiviteter på Västra Ramlösa skola

För det första, att starta upp en rastaktivitet är enkelt. Det enda som krävs är någon eller några pedagoger som vill vara mer än en rastvakt och som kan få tid till planering av den. Finns det på din skola så är det egentligen bara att köra igång då det finns mängder av tips på […]

Fritidshem med fokus på barns lärande och utveckling

Fritidshemmet kompletterar förskoleklassen och skolan. Verksamheten ska med ett helhetsperspektiv stimulera elevernas utveckling och lärande, erbjuda dem en meningsfull fritid, främja allsidiga kontakter och social gemenskap.

Rasten – om viljan att engagera sig i rastverksamhet

Klockan ringer ut för rast. Jag flyger ut i hallen, tar på mig skorna i luften och landar på fotbollsplanen (och nu snackar vi inte multiarena med konstgräs, stora mål och nyaste VM-bollen, utan stenhård asfalt med små mål och tennisboll). Vi delade upp lagen och körde för fullt i 30 minuter och drömde om […]

Nu lyfter vi fritidshemmen!

Under läsåret 14/15 påbörjades ett arbete kring fritidshem i syfte att utveckla verksamheten med fokus på det pedagogiska uppdraget. Vad innebär uppdraget på fritidshem? Varför gör vi det vi gör? Hur tydliggör vi kopplingen till styrdokumenten? Vad behöver vi utveckla? Hur utvecklar vi arbetet med det systematiska kvalitetsarbetet Vad synliggör vi från vår verksamhet och […]

Vi lyfter vårt fritids – Husensjö skola 2016

Ett år efter starten på vår fortbildning för Husensjö skolas fritids känner vi att vi har fått en helt ny syn på vad vårt uppdrag på fritidshemmet innebär. Bakgrunden var skolinspektionens rapport om fritids som under flera år på rad synliggjorde olika utvecklingsområden. Till exempel elevernas inflytande över planeringen på fritids, att verksamheten inte stödjer […]

Att systematiskt kvalitetssäkra ett fritidshem – Maria Parkmodellen

Förra hösten började vi läsa in oss på de nya Allmänna råden på våra veckovisa möten med Team Fritids, för att därefter diskutera de olika delarna. Frågorna vi hela tiden återkom till var, kraftigt förenklat, ”hur kan vi vara säkra på att det vi gör är det vi ska göra, och hur vet vi att vi […]