Från funktionsmaskiner till ekvationer – så anpassas ett mattekoncept för hela skolan






Hur kan man undervisa i mönster och algebra på ett sätt som engagerar elever i alla åldrar, från förskoleklass till årskurs 9? Lärarna på Påarps skola har hittat ett svar genom att anpassa NTA-temat ”Mönster och algebra” för att passa hela skolan.
Genom att flytta matematiken från boken till konkreta, praktiska uppgifter har lärarna skapat en levande lärmiljö där eleverna får möjlighet att fördjupa sina matematiska kunskaper på ett helt nytt sätt. Genom att arbeta med samma tema över flera årskurser har de kunnat skapa en röd tråd i undervisningen. De har också upptäckt vikten av att samarbeta och lära av varandra.
Praktisk matematik ger djupare förståelse
En av de största fördelarna med det här arbetssättet, enligt lärarna, är att matematiken blir mer konkret och praktisk. Det är lättare för eleverna att befästa kunskaper när de får använda händerna och på så sätt skapa mentala bilder av de matematiska sambanden. Eleverna på Påarps skola har fått arbeta med uppgifter som utmanar dem att utforska, resonera och samarbeta.
Ett exempel på en sådan uppgift är NTA:s ”Funktionsmaskin”. I den här uppgiften är en elev en ”maskin” som utför en matematisk operation, till exempel ”dubblera” eller ”addera med tre”, och en annan elev ska lista ut vilken operation maskinen utför.
Så anpassas uppdraget efter ålder
För att uppdraget skulle fungera för hela skolan fick lärarna anpassa svårighetsgraden:
- Årskurs 1: Eleverna arbetar med enkla begrepp som ”dubbelt”, ”hälften”, ”addera med 3” och ”subtrahera med 2”. För att arbetet ska flyta på bra krävs minst två vuxna i klassrummet: en som leder aktiviteten och en som agerar funktionsmaskin. De enkla korten med begrepp hjälper eleverna att utveckla sitt matematiska språk och engagerar dem i diskussioner.
- Årskurs 3: Uppdraget introduceras i helklass genom att visa funktionsmaskinen på NTA:s hemsida. Därefter arbetar eleverna i mindre grupper. Läraren väljer ut kort i förväg för att anpassa nivån och säkerställa att varje grupp får lagom utmanande uppgifter. De elever som agerar funktionsmaskin får träna på att förklara matematiska begrepp.
- Årskurs 5: Här tar man arbetet ett steg längre. Lärarna genomförde uppdraget i helklass och lät eleverna diskutera i par. Därefter introducerade de algebraiska uttryck och visade hur man kunde skriva en ekvation utifrån det som hände i maskinen.
- Årskurs 6-9: Eleverna följde de färdiga instruktionerna i NTA-lådan och fick sedan själva i uppgift att skapa egna, mer avancerade uppgifter till funktionsmaskinen. Detta krävde en djupare förståelse för de matematiska sambanden och utmanade eleverna att tänka kreativt och logiskt.

Samarbete och kollegialt lärande är nyckeln
En viktig framgångsfaktor som lärarna på Påarps skola lyfter fram är samarbetet i arbetslaget. Att tillsammans gå igenom och lösa uppgifterna i NTA-lådan skapade en gemensam förståelse och gjorde att alla kände sig trygga med materialet. De betonar också vikten av att vara öppna med sina kollegor, att dela med sig av hur man har genomfört uppdragen, men också vilka utmaningar man har stött på.
En av utmaningarna som nämns är att vissa uppdrag kan innehålla begrepp som inte alla elever har koll på, till exempel konsonanter och vokaler. Lärarna tipsar därför om att gå igenom uppdragen i förväg och sortera bort de som kan bli för svåra för just den specifika elevgruppen.
Lärarnas tips för andra skolor
- Gå igenom uppgifterna tillsammans: Innan du börjar med eleverna, lös uppdragen tillsammans med ditt arbetslag eller ämneslag.
- Var öppen för anpassning: Anpassa materialet efter elevgruppens behov och nivå. Tänk på vilka kort som ska användas, vilka begrepp som ska introduceras och hur du kan förenkla eller utmana.
- Dela erfarenheter: Prata med dina kollegor om hur arbetet har gått. Berätta vad som fungerade bra och vilka utmaningar du stötte på.
- Hitta din egen kreativitet: Använd NTA-lådan som en grund för att hitta nya, praktiska sätt att undervisa i matematik. Den är ett bra stöd som hjälper dig att komma på nya idéer.
Genom att arbeta på det här sättet har lärarna på Påarps skola inte bara gett sina elever en bättre förståelse för matematik, de har också visat hur man kan skapa en starkare pedagogisk gemenskap där lärare lär av och med varandra för elevernas bästa.
Har du själv erfarenhet av att anpassa ett och samma tema för olika åldrar? Dela gärna dina bästa tips!
Stöd i matematik?
Kontakta Pedagogiskt center om du som lärare eller hela ditt ämneslag vill ha stöd och kompetensutveckling i matematik pedagogisktcenter@helsingborg.se
