IBIS – inkluderande beteendestöd i skolan

ibis fåglar som flyger

Genom ett systematiskt och kunskapsbaserat arbete, där trygghet och närvaro står i fokus, fortsätter Rebbelberga skola sin resa mot en mer inkluderande skolkultur. Med ett nybildat Ibis-team, gemensamma verktyg och reflektioner leder de vägen för att skapa en miljö där både elever och personal mår bra och utvecklas.

Välkommen till Rebbelberga skola en F-6 skola i Ängelholm

Här jobbar man kunskapsbaserat med inkluderande beteendestöd (IBIS) som hälsofrämjande metod. Detta för att öka elevers möjlighet att trivas och utvecklas väl i skolan och på så sätt också främja skolnärvaro.

Välkomna till Rebbelberga skola i Ängelholm
Välkomna till Rebbelberga skola i Ängelholm

Hälsofrämjande arbete kan skapa trygghet och hög skolnärvaro

Begreppet hälsofrämjande arbete leder oss alla till tankar i någon slags riktning och inte alltid i samma eller i en tydlig sådan. Alla lärare vet att en undervisning där elever känner sig delaktiga och intresserade är hälsofrämjande. Undervisning och bemötande med hög kvalitet är ett främjande arbete som kan nå alla barn. I alla fall alla som är där på plats. Men det finns barn som inte känner sig trygga och säkra eller ensamma i skolans miljö och några av dessa utvecklar i dag det som vi kallar för problematisk skolfrånvaro.

Deltar i forskningsstudie

I Ängelholms kommun fokuserar vi under läsåret på skolnärvaro och de möjligheter vi har att inom ett elevhälsoarbete främja en skolkultur där gott psykosocialt mående kan gro.

Jag har tidigare skrivit om vår samarbetsmodell.

Rebbelberga har fått förmånen och tagit chansen att medverka i en forskningsstudie vid Uppsala universitet, vilken leds av Martin Karlberg och får därmed också stöd i arbetet. Under flera år har man på skolan gjort ett gediget utvecklingsarbete med kopplingar till elevhälsoarbete och har identifierat ett behov av ett systematiskt och kunskapsbaserat angreppssätt där synsätt, perspektiv och bemötande reflekteras och leder utvecklingen framåt. Därför har de valt att vara med i forskningsstudien där IBIS, ett program som omfattar hela skolan, både främjande, förebyggande och åtgärdande arbete ska implementeras. IBIS står för inkluderande beteendestöd i skolan.

IBIS-manual
IBIS-manual

Ett IBIS-team har skapats

Första  steget i arbetet har varit att bilda ett IBIS-team. Maria och Camilla som är skolans rektorer har tänkt till noga vid val av deltagare i teamet som fungerar som drivande i det främjande och förebyggande arbetet under den första delen av implementeringen. Teamet har olika professioner och handleder tillsammans skolans sju arbetslag. Det är Helena Forsberg, Emelie Thörn, Marie Myllynen, Katarina Holmer och Lizette Krantz som bildar teamet . De träffas två timmar varje vecka för att ta del av föreläsningar och planera insatser som därefter genomförs i arbetslagen. Deras uppdrag är att vara motorn i skolans IBIS-arbete.

Jag har besökt dem för att höra hur arbetet går och för att kunna dela deras erfarenheter så här långt.

Rebbelberga skolas IBIS-team; Helena Forsberg, Katarina Holmer, Marie Myllynen, Lizette Krantz och Emelie Thörn.
Rebbelberga skolas IBIS-team; Helena Forsberg, Katarina Holmer, Marie Myllynen, Lizette Krantz och Emelie Thörn.

Kunskapsbaserat program driver arbetet framåt

Skolan har påbörjat det systematiska och kunskapsbaserade arbetet och det ska pågå framöver med stöd av Uppsala universitet i tre år. Arbetet bygger på pedagogisk psykologi som förankras genom gemensamma föreläsningar, läsning och konkreta insatser som prövas av all personal och som därefter reflekteras i grupp.

Teamet är i startskedet som arbetsgrupp och får ta del av föreläsningar och texter i god tid före arbetslagen. De hinner därför skräddarsy och planera så att arbetslagen kan genomföra det som är tänkt. På skolan finns redan en positiv energi och vilja till att arbeta med IBIS. Tydligheten i programmet, som har insatser på främjande, förebyggande och åtgärdande nivå, kommer att vara avgörande för implementeringen. Programmet är kunskapsbaserat, systematiskt och möter behovet av att utveckla ett gemensamt språk för att bidra till en god skolkultur där barn kan växa och lära.

Det som hänt hittills på skolan är att all personal provat olika verktyg för positiv förstärkning. Ingen raketvetenskap alltså men alla provar på ett återkommande och systematiskt sätt och därefter reflekterar man över det man ser hända med elever och dem själva.

Har alla elever en god relation till någon vuxen i skolan?

En annan aktivitet som man är på gång med att genomföra är en slags kartläggning och reflektion över pedagogernas relationer till eleverna. På Rebbelberga är pedagogerna angelägna om att alla barn ska ha minst en god relation till någon vuxen på skolan. Som startpunkt i det arbetet gör pedagogerna en bedömning av sina relationer till eleverna.

Genom angreppssättet, individuell kartläggning, gemensam analys av data och bedömning i arbetslaget framkommer det tydligt hur pedagogerna systematiskt och kunskapsbaserat ska främja positiva relationer.

Vi ser fram emot att följa Rebbelbergas IBIS-arbete framöver!

Läs mer om IBIS-programmet på Uppsala Universitet! (uu.se)

Eva Pennegård, lektor i Ängelholms kommun
eva.pennegard@engelholm.se