Lexplore i Landskrona – ett systematiskt arbete för att utveckla elevers läsförmåga

Händer som bläddrar i en bok Händer som bläddrar i en bok Händer som bläddrar i en bok Händer som bläddrar i en bok Händer som bläddrar i en bok Händer som bläddrar i en bok

Att läsa är en grundläggande förmåga som påverkar elevers möjligheter att lyckas i alla skolämnen. Men hur kan du som pedagog tidigt identifiera elevers läsbehov och anpassa undervisningen för bästa resultat? I Landskrona har grundskolorna sedan höstterminen 2022 infört Lexplore – ett systematiskt arbete som använder AI och ögonrörelseteknik för att ge lärare ett objektivt underlag för att utveckla alla elevers läsförmåga.

Vad är Lexplore?

Lexplore är ett digitalt screeningverktyg som med hjälp av AI och ögonrörelseteknik mäter elevers avkodningsförmåga och läsförståelse. Sedan höstterminen 2022 screenas alla elever i årskurs 1–9 i Landskronas grundskolor varje termin. Syftet är att ge alla lärare ett tydligt och objektivt underlag för att kunna anpassa läsundervisningen efter varje elevs behov.

Varför Lexplore?

Att kunna läsa är en grundläggande förmåga som påverkar elevers möjligheter att lyckas i alla ämnen. Med Lexplore får både skolor och huvudman:

  • Snabb, likvärdig och objektiv screening (ca 5 min/elev)
  • Direkt tillgång till resultat i en gemensam portal
  • Data som möjliggör tidiga och träffsäkra läsinsatser
  • Överblick på individ-, klass- och skolnivå

Hur används resultatet?

Efter screeningen delas eleverna in i fem läsnivåer: Läser inte än (vit), Låg (röd), Under medel (gul), Medel (turkos), Över medel (ljusblå), Hög (mörkblå). Baserat på detta planerar lärarna tillsammans med Lexplore-ambassadörer och specialpedagoger olika läsinsatser – anpassade efter varje elevs läsnivå och behov.

Diagram i verktyget Lexplore som visar läsförmåga hos 360 elever fördelade på 15 klasser. Fördelning: 0 elever läser inte än, 14 med låg läsförmåga, 35 under medel, 82 medel, 23 över medel och 15 med hög läsförmåga. En inspelning behöver granskas. Diagram i verktyget Lexplore som visar läsförmåga hos 360 elever fördelade på 15 klasser. Fördelning: 0 elever läser inte än, 14 med låg läsförmåga, 35 under medel, 82 medel, 23 över medel och 15 med hög läsförmåga. En inspelning behöver granskas. Diagram i verktyget Lexplore som visar läsförmåga hos 360 elever fördelade på 15 klasser. Fördelning: 0 elever läser inte än, 14 med låg läsförmåga, 35 under medel, 82 medel, 23 över medel och 15 med hög läsförmåga. En inspelning behöver granskas. Diagram i verktyget Lexplore som visar läsförmåga hos 360 elever fördelade på 15 klasser. Fördelning: 0 elever läser inte än, 14 med låg läsförmåga, 35 under medel, 82 medel, 23 över medel och 15 med hög läsförmåga. En inspelning behöver granskas. Diagram i verktyget Lexplore som visar läsförmåga hos 360 elever fördelade på 15 klasser. Fördelning: 0 elever läser inte än, 14 med låg läsförmåga, 35 under medel, 82 medel, 23 över medel och 15 med hög läsförmåga. En inspelning behöver granskas. Diagram i verktyget Lexplore som visar läsförmåga hos 360 elever fördelade på 15 klasser. Fördelning: 0 elever läser inte än, 14 med låg läsförmåga, 35 under medel, 82 medel, 23 över medel och 15 med hög läsförmåga. En inspelning behöver granskas.

Lägesbild över läsförmåga

I det här exemplet har 360 elever i 15 klasser kartlagts.

Dashboard som visar resultat för 386 elever. Fördelningen mellan årskurser visualiseras med färgkodade staplar, vilket ger en tydlig bild av var insatser kan riktas för att lyfta fler elever. En jämförelse över tre läsår ger perspektiv på utvecklingen över tid. Dashboard som visar resultat för 386 elever. Fördelningen mellan årskurser visualiseras med färgkodade staplar, vilket ger en tydlig bild av var insatser kan riktas för att lyfta fler elever. En jämförelse över tre läsår ger perspektiv på utvecklingen över tid. Dashboard som visar resultat för 386 elever. Fördelningen mellan årskurser visualiseras med färgkodade staplar, vilket ger en tydlig bild av var insatser kan riktas för att lyfta fler elever. En jämförelse över tre läsår ger perspektiv på utvecklingen över tid. Dashboard som visar resultat för 386 elever. Fördelningen mellan årskurser visualiseras med färgkodade staplar, vilket ger en tydlig bild av var insatser kan riktas för att lyfta fler elever. En jämförelse över tre läsår ger perspektiv på utvecklingen över tid. Dashboard som visar resultat för 386 elever. Fördelningen mellan årskurser visualiseras med färgkodade staplar, vilket ger en tydlig bild av var insatser kan riktas för att lyfta fler elever. En jämförelse över tre läsår ger perspektiv på utvecklingen över tid. Dashboard som visar resultat för 386 elever. Fördelningen mellan årskurser visualiseras med färgkodade staplar, vilket ger en tydlig bild av var insatser kan riktas för att lyfta fler elever. En jämförelse över tre läsår ger perspektiv på utvecklingen över tid.

Resultatöversikt i dashboard

Färgkodade staplar visar tydligt var insatser kan riktas, och jämförelser över tre läsår ger värdefulla insikter över tid.

Bild som visar en elevs läsanalys. Till vänster finns en kort text, använd som läsunderlag. Till höger presenteras statistik om elevens läsförmåga (percentil), Lexplor-score, och läsförståelse. Läshastigheten varierar mellan 54 och 72 ord/min beroende på lästyp. Fixationstider för enskilda ord som "kön" och "bakåt" är höga, vilket indikerar svårigheter med ordkodning. Genomsnittlig fixeringstid är 935 ms/ord. Analysen ger en detaljerad bild av elevens läsutmaningar. Bild som visar en elevs läsanalys. Till vänster finns en kort text, använd som läsunderlag. Till höger presenteras statistik om elevens läsförmåga (percentil), Lexplor-score, och läsförståelse. Läshastigheten varierar mellan 54 och 72 ord/min beroende på lästyp. Fixationstider för enskilda ord som "kön" och "bakåt" är höga, vilket indikerar svårigheter med ordkodning. Genomsnittlig fixeringstid är 935 ms/ord. Analysen ger en detaljerad bild av elevens läsutmaningar. Bild som visar en elevs läsanalys. Till vänster finns en kort text, använd som läsunderlag. Till höger presenteras statistik om elevens läsförmåga (percentil), Lexplor-score, och läsförståelse. Läshastigheten varierar mellan 54 och 72 ord/min beroende på lästyp. Fixationstider för enskilda ord som "kön" och "bakåt" är höga, vilket indikerar svårigheter med ordkodning. Genomsnittlig fixeringstid är 935 ms/ord. Analysen ger en detaljerad bild av elevens läsutmaningar. Bild som visar en elevs läsanalys. Till vänster finns en kort text, använd som läsunderlag. Till höger presenteras statistik om elevens läsförmåga (percentil), Lexplor-score, och läsförståelse. Läshastigheten varierar mellan 54 och 72 ord/min beroende på lästyp. Fixationstider för enskilda ord som "kön" och "bakåt" är höga, vilket indikerar svårigheter med ordkodning. Genomsnittlig fixeringstid är 935 ms/ord. Analysen ger en detaljerad bild av elevens läsutmaningar. Bild som visar en elevs läsanalys. Till vänster finns en kort text, använd som läsunderlag. Till höger presenteras statistik om elevens läsförmåga (percentil), Lexplor-score, och läsförståelse. Läshastigheten varierar mellan 54 och 72 ord/min beroende på lästyp. Fixationstider för enskilda ord som "kön" och "bakåt" är höga, vilket indikerar svårigheter med ordkodning. Genomsnittlig fixeringstid är 935 ms/ord. Analysen ger en detaljerad bild av elevens läsutmaningar. Bild som visar en elevs läsanalys. Till vänster finns en kort text, använd som läsunderlag. Till höger presenteras statistik om elevens läsförmåga (percentil), Lexplor-score, och läsförståelse. Läshastigheten varierar mellan 54 och 72 ord/min beroende på lästyp. Fixationstider för enskilda ord som "kön" och "bakåt" är höga, vilket indikerar svårigheter med ordkodning. Genomsnittlig fixeringstid är 935 ms/ord. Analysen ger en detaljerad bild av elevens läsutmaningar.

Individuell läsanalys

En elevs läsning i fokus. En detaljerad bild som ger stöd för riktade pedagogiska insatser.

Läsinsatser – daglig träning med mätbar effekt

Daglig högläsning

Minst tre veckor per termin ska alla elever i åk 1–9 träna högläsning ca 7–8 minuter/dag. Det kan ske:

  • Parvis (vanligast)
  • I liten grupp
  • Enskilt med vuxen (för de svagaste läsarna)

Läsningen sker under ordinarie lektionstid, ofta integrerat i andra ämnen. Syftet är att utveckla både avkodning, läsflyt och läsförståelse – oavsett om eleven befinner sig på en låg eller hög nivå.

Olika typer av texter

Läsmaterialet varierar beroende på nivå:

  • Läslistor (strukturtränar fonem-grafem)
  • Lättläst litteratur
  • Faktatexter och ämnestexter
  • Skönlitteratur kopplad till LIX (läsbarhetsindex)

Högpresterande elever får utmanande texter, medan elever med svagare läsförmåga ofta får stöd genom talsyntes eller inlästa läromedel.

Verktyg, metoder och pedagogiskt stöd

Exempel på metoder som används:

  • Parläsning – på samma eller olika nivå
  • Festina Lente – läs långsamt, skriv noggrant
  • Upprepad läsning – läsa samma text flera gånger
  • Audio-assisted reading – läsa med inläst text
  • Läslistor och läsflytsböcker – t.ex. Wendick, WIP, Bravkod, Lexplores egna material

Plattformar och appar:

  • ILT Inläsningstjänst (tillgängligt för alla)
  • Legimus (för elever med läsnedsättning)
  • Lexplore-portalen – resultat, läsmaterial, filmer
  • Läsframsteg i Teams – dokumentation och feedback på läsning

Läsning, språk och motivation hänger ihop

  • Elever med svag avkodning behöver ofta lyssna på texter för att kunna tillgodogöra sig innehållet.
  • Hög läsförmåga kräver både teknisk läskunnighet och språkförståelse – enligt modellen The Simple View of Reading.
  • Läsning är nyckeln till ordförråd, vilket påverkar alla skolämnen. Elever som inte läser utvecklar ett betydligt mer begränsat ordförråd.

Systematik och ansvar

  • Lexplore är en del av Landskrona stads centrala screeningplan för grundskolan.
  • Resultaten används av lärare, specialpedagoger, rektorer och förvaltning.
  • Skolans Lexplore-ambassadörer stöttar kontinuerligt implementeringen.

Effekter och framgångsfaktorer

  • Flera skolor rapporterar ökad läshastighet och förbättrad motivation hos eleverna efter läsinsatser.
  • Arbetet har även lett till förbättrad samverkan mellan ämneslärare, specialpedagoger och skolledning.
  • Det kommunövergripande systemet gör det möjligt att snabbt identifiera behov och rikta insatser där de bäst behövs.

Länkar relaterade till Lexplore och lässatsning i Landskrona:

Läs mer om Lexplore på Landskrona stads webbplats landskrona.se

Se Landskronas film om Lexplore – Läsinsatser på rätt nivå för varje elev på youtube.com