Med Hackshield och samarbete med hemmet: Så rustar Ringstorpsskolan för att minska nätkränkningar
Genom att integrera det digitala utbildningsprogrammet Hackshield i värdegrundsarbetet, och göra föräldrarna till en aktiv del av lösningen, lyckades Ringstorpsskolan minska antalet kränkningar under förra läsåret. Här delar rektor med sig av skolans pågående arbete med att rusta elever i årskurs 2-6 till ansvarsfulla, digitala medborgare.
Vårt proaktiva värdegrundsarbete
Få saker skapar så stor oro i skolan som nätkränkningar. Som pedagoger vet vi att den digitala världen är en förlängning av klassrummet. Ansvaret för att skapa en trygg miljö sträcker sig utanför skolans fysiska väggar. På Ringstorpsskolan valde vi att arbeta proaktivt och brett utifrån vårt värdegrundsarbete med särskilt fokus på nätetik och internets faror. Med hjälp av verktyg som Hackshield och samarbete med hemmen har vi inte bara lyckats minska antalet kränkningar, vi har också stärkt våra elevers digitala medvetenhet och rustat dem för ett ansvarsfullt deltagande på nätet.
Hackshield: Ett pedagogiskt spel som grund
För att möta utmaningarna med nätkränkningar riktade vi oss mot årskurserna 2 till 6. Arbetet byggde på parallella spår; fördjupade värdegrundslektioner ledda av skolans värdegrundsansvariga och en insats via det digitala utbildningsprogrammet Hackshield som är ett pedagogiskt spel. Hackshield är utformat för att lära barnen att känna igen faror och skydda sig mot både cyberbrottslighet och nätkränkningar. Till skillnad från vissa spel som eleverna spelar hemma är Hackshield mycket pedagogiskt och syftar till lärande och diskussion.
Så implementerade vi Hackshield i klassrummet
Att införa Hackshield har varit mycket positivt. Så här har vi arbetat:
- Läraren spelar Hackshield tillsammans med eleverna. Spelet presenterar olika scenarier och utmaningar som rör nätetik, källkritik och säkerhet.
- Klassrumsdiskussion: Efter varje scenario eller nivå pausar läraren och leder en diskussion. Frågor som: ”Varför var det här alternativet bäst?”, ”Vad hade hänt om vi valt det andra svaret?” och ”Hur kan detta hända i verkliga livet?” har varit centrala. Den gemensamma diskussionen och reflektionen har varit viktig och fått ta tid.
- Eleverna har också möjlighet att spela Hackshield på egen hand hemma. Detta skapar en naturlig brygga mellan skolan och hemmet och underlättar samtal om vad barnen har lärt sig.
Skolans elever har blivit medvetna om nätets faror. De har fått ett språk för att diskutera nätetik och kränkningar. Detta har bidragit till att nätkränkningarna minskade under förra läsåret, även om arbetet självklart måste pågå konstant.
Lgr22: Demokratiuppdraget i det digitala rummet
Arbetet med nätetik och arbetet mot kränkningar är framskrivna i läroplanen, Lgr22. Det handlar inte bara om att förebygga — det handlar om att fostra ansvarstagande, digitala medborgare. Skolans demokratiuppdrag innebär att eleverna ska utveckla förmågan att hantera konflikter, respektera andras åsikter och aktivt delta i ett demokratiskt samhälle. Det gäller i högsta grad även det digitala rummet. Genom att diskutera scenarierna i Hackshield får eleverna öva på att ta ställning, motivera sina val och förstå konsekvenserna av sina handlingar online. Detta är grundläggande demokratisk träning.
Mål i läroplanen:
Kapitel 1 och 2 i Lgr22 lyfter fram skolans värdegrund och uppdrag. Eleverna ska lära sig att använda digitala verktyg och medier för kommunikation och informationssökning och förstå hur digitalisering påverkar individ och samhälle.
Lärare i årskurs 2-6 kopplar detta arbete till både svenska och samhällskunskap, exempelvis:
Nyckeln till framgång: Aktivt samarbete med hemmet
Vår erfarenhet visar att nyckeln till framgång ligger i en helhetssyn – att se nätkränkningar som ett delat ansvar mellan skola, elev och hem. Skolkuratorns insatser i klasserna var en viktig pusselbit men den mest kraftfulla delen var hur vi involverade föräldrarna.
Vi hade ett föräldramöte om internets möjligheter och risker tillsammans med externa experter, bland annat kommunpolisen och stiftelsen Ett tryggare Sverige. Detta möte var välbesökt. Vi bjöd även särskilt in föräldrar, vars barn hade gjort mindre lyckade saker på nätet. Vår erfarenhet är att just dessa föräldrar inte alltid kommer till ordinarie möten. Genom att föra ett enskilt samtal visade vi att vi ser samarbete som nödvändigt.
Vi uppmanade föräldrarna att använda Hackshield som ett gemensamt verktyg men framför allt bad vi dem vara nyfikna. Vi menar att det ska vara lika naturligt att fråga barnen ”Hur har du haft det på nätet idag?” som ”Hur har du haft det i skolan idag?”. Det är också bra om föräldrarna sitter bredvid sitt barn som spelar. På så sätt förstår de mer av vad deras barn är med om. Även Hackshield kan föräldrar och barn utforska tillsammans.
Slutsats: En helhetssyn skapar trygghet
En positiv bieffekt av det intensiva arbetet är att även vår personal har lärt sig ännu mer om nätets faror. Digital säkerhet och källkritik är inte bara för elever, det är en kompetens som gynnar hela personalgruppen. Kunskaperna de har fått har de haft nytta av både inom sitt yrke och privat.
Arbetet med att förebygga nätkränkningar är en del av skolans viktigaste uppdrag – att skapa trygghet och fostra medborgare. Genom att använda konkreta, pedagogiska verktyg som Hackshield, integrera det i det löpande värdegrundsarbetet och aktivt samarbeta med hemmen kan vi göra stor skillnad.
Våra framgångsfaktorer på Ringstorpsskolan har varit proaktivitet, tydlig koppling till läroplanen och insikten att den digitala demokratin kräver aktiv träning. Ta steget och använd Hackshield för att lyfta samtalet om nätetik i ditt klassrum.
Hackshield på Ringstorpsskolan – Rektor Helena Rosenlöf berättar (youtube)