Omtankesamtal för att främja skolnärvaro

händer som formar ett hjärta

I Ängelholm har skola, elevhälsa och socialtjänst gått samman i en ny samarbetsmodell för att tidigt identifiera och stödja barn med risk för problematisk skolfrånvaro. Genom  omtankesamtal och en vetenskapligt förankrad behovskompass hoppas man på ett förebyggande arbete som hjälper elever att trivas och utvecklas i skolan.

Hur kan vi arbeta för att förhindra att barn hamnar i problematisk skolfrånvaro?

Inom lärande och familj i Ängelholm har vi tagit fram en samarbetsmodell för hur grundskola, elevhälsa och socialtjänst tillsammans ska kunna samarbeta tidigt i ett skede där risk uppmärksammats. Risk för att ett litet problem ska utvecklas till ett större och leda till skolfrånvaro som i sin tur spär på en problemsituation för ett barn.

Samarbetsmodellen som Ängelholm använder för att fokusera och förbättra samarbetet mellan grundskola, elevhälsa och socialtjänsten. Under 2024/2025 är det skolnärvaro vi särskilt fokuserar och samarbetar kring.
Samarbetsmodellen som Ängelholm använder för att fokusera och förbättra samarbetet mellan grundskola, elevhälsa och socialtjänsten. Under 2024/2025 är det skolnärvaro vi särskilt fokuserar och samarbetar kring.

Vi har enats om att skapa en mötesform som vi kallar för omtankesamtal där skolan långt innan det finns fog för orosanmälan till socialtjänsten kan samarbeta med socialtjänst, föräldrar och barn. Vi vill med detta  bidra till att de öppna insatser som socialtjänsten erbjuder används i ett tidigt skede. Exempel på insatser som socialtjänstens Föräldrasupport har är stödjande samtal till föräldrar och föräldragruppsutbildningar. Omtankesamtalet räknas som en förebyggande process som kan användas innan problematisk skolfrånvaro har uppstått, när det finns risk för att skolfrånvaro ökar.

Så fungerar omtankesamtal

Till omtankesamtalet kan föräldrar och barn bjudas in och då medverkar också en person från socialtjänstens råd och stöd. I samtalet använder vi en behovskompass som vi hämtat från Backa Barnets mycket innehållsrika sida på nätet. Behovskompassen har vetenskapligt stöd och har översatts till Svenska från det som kallas för Skottlandsmodellen ”Getting it Right for Every Child” (GIRFEC).

Dialogen i omtankesamtalet ska vara nyfiket undersökande och de som deltar ska leta efter vilka av barnets behov som kanske inte är fullt ut tillgodosedda? I behovskompassen finns åtta grundläggande behov beskrivna och det finns stödfrågor som kan användas. Barnets egen uppfattning är en mycket viktig del av samtalet och vi strävar efter att barnet själv ska kunna uttrycka sig. Känner barnet sig med i en gemenskap, har barnet vänner, sover barnet gott om natten osv?

Behovskompassen är hämtad från Backa Barnets verktygslåda (backabarnet.se)

Syftet med omtankesamtalet är att skapa förståelse för barnets behov för att därefter kunna koppla en insats som ska bidra till att behovet blir bättre tillgodosett. Vi strävar efter att se barnets situation utifrån ett helhetsperspektiv, alltså inte bara barnet i skolan.

Att vi har med professioner från både skola, elevhälsa och socialtjänst bidrar till att vi kan lägga ett pussel utifrån olika professioner och verksamheter och på så sätt skapa en fördjupad förståelse för barnets situation.

Det är också vår förhoppning att vårt interprofessionella samarbete på så sätt ska utvecklas mot att vi till stor del informerar varandra i ett samarbete till att vi konkret arbetar tillsammans mot ett gemensamt mål; att barnet ska trivas och utvecklas väl.

Vill du läsa mer om vår nya mötesform finns en längre text där omtankesamtalet förklaras ytterligare. I texten beskrivs erfarenheter från ett pilotarbete där några omtankesamtal genomförts. Om du vill ha tillgång till texten hör av dig till Eva Pennegård.

Nu fortsätter vi arbetet i Ängelholm inom den ordinarie verksamheten där omtankesamtalet kommer att vara  arbetsprocess process i ett tidigt skede som en tidig insats för att förebygga att skolfrånvaro blir problematisk.

Blir du nyfiken och vill veta mer hör av dig till Eva Pennegård
eva.pennegard@engelholm.se