Så arbetar vi med närvaroombud i Ängelholms kommun

porträtt en kvinna som håller upp en entrédörr

I Ängelholms kommun har samtliga 12 grundskolor, barn- och elevhälsa samt socialtjänst ett eller flera närvaroombud. De olika verksamheterna har möjlighet att utveckla rollen som närvaroombud efter sina egna behov. En av grundskolorna, Kungsgårdsskolan, har valt att satsa lite extra på rollen som närvaroombud och har format en tjänst (60 %).

Främjande, förebyggande och åtgärdande arbete i samverkan

I Ängelholms kommun arbetar vi under läsåret med implementering av en ny modell för samarbete inom lärande och familj. Det vi särskilt fokuserar på är skolnärvaro. Samarbetsmodellen innehåller arbetsprocesser på främjande, förebyggande och åtgärdande nivå men också några nya roller. En sådan roll är närvaroombudet. Alla grundskolans verksamheter, elevhälsan och de verksamheter inom socialtjänsten som arbetar med att stödja familjer och barn har ett närvaroombud.

Det som är gemensamt i uppdraget för närvaroombuden är att de ska vara sin egen verksamhets sakkunniga i samarbetsmodellen och den som kollegor kan vända sig till när man är osäker på vad som ska göras. Alla närvaroombud ingår i ett nätverk som leds av verksamhetsutvecklare. Nätverket träffas två gånger per termin och delar erfarenheter som leder till gemensam kunskap. I nätverket läser de också litteratur kopplat till skolnärvaro och under vårterminen kommer forskaren Malin Green Landell att besöka och inspirera nätverket.

Samarbetsmodell för grundskola, elevhälsa och socialtjänst i Ängelholms kommun. Innehållet vi samarbetar kring under året är skolnärvaro.
Samarbetsmodell för grundskola, elevhälsa och socialtjänst i Ängelholms kommun. Innehållet vi samarbetar kring under året är skolnärvaro.

Välkomna till Kungsgårdskolan!

I reportaget har jag intervjuat Charlotte Nekander som är närvaroombud på Kungsgårdsskolan, en högstadieskola med elever i åk 7-9, för att fånga upp hennes erfarenheter hittills. Hon ingår i skolans elevhälsoteam och har haft stora möjligheter att tillsammans med sina kollegor, både lärare och elevhälsopersoner att forma tjänsten utifrån de behov man har identifierat. En aspekt som hon särskilt lyfter är hennes möjlighet till flexibla och snabba insatser i samarbete med kollegor. Hon är inte schemalagd utan har möjlighet att när en mentor kommer och hör efter om hon kan hjälpa till faktiskt också hinna höra efter vad det handlar om och också ofta kunna säga;
”Ja, det kan jag hjälpa till med”.

Hela skolans angelägenhet

En sak som Charlotte betonar är att hela skolan är med i arbetet. Lärande och familjs satsning med skolstartens kick off för samarbetsmodellen mottogs positivt av kollegorna. Skolans rektorer har varit supertydliga med hur de ser på skolnärvaro. Hur viktig skolnärvaro är för elevers lärande, sociala utveckling och hälsa. Rektorernas tydlighet att skolnärvaro är ett fokusområde till personal, elever och vårdnadshavare tror Charlotte har stor betydelse. Ingen av kollegorna förväntar sig att Charlotte ska fixa problem på egen hand utan det sker i samarbete.

Charlotte lyfter också sina kollegor och menar att stämningen på Kungsgårdsskolan är mycket god. Lärarna och övrig personal trivs på skolan. Vi har roligt tillsammans och med eleverna. Vi tror på att vi kan hjälpa alla elever att växa och vill påverka dem till att förstå att de kan bestämma sig för att de kan utvecklas i skolan. Då blir det ett gott samarbete mellan lärare och elever.

Varje elev är unik

Charlotte betonar också vikten av att inte ha färdiga lösningar, varje elev är en ung människa med en egen utgångspunkt och ett eget sammanhang. Detta gör att dialog med elev, vårdnadshavare och lärare är superviktig för att kunna ringa in problem, se behov som eleven har för att kunna möta eleven med rätt insats.

Snabbt, flexibelt, respektfullt och tydligt

Charlottes möjligheter att agera snabbt har varit fruktbart. Vid läsårsstart har man bestämt att jobba hårt för att alla årskurs 7 elever ska uppleva att skolan är viktig och rolig och agerat mycket snabbt om en elev har haft frånvaro. Terminen har inte gått så långt, vi är bara i oktober men som Charlotte uttrycker det, hittills har vi gjort insatser som har lett till att vi i årskurs 7 har god närvaro.

Både tydlighet om vad skolan står för och respekt för vårdnadshavarnas situation är viktiga aspekter i Charlottes arbete. Vi måste våga prata om de jobbiga känslorna och det egna ansvaret och ibland vägleda föräldrar till att ta emot hjälp i sin föräldraroll. Då har vi ett gott samarbete med föräldrasupporten (https://www.engelholm.se/foraldrasupporten ) där föräldrar kan få snabb hjälp av socialtjänstens biståndslösa insatser.

Vill du veta mer kan du höra av dig till Eva Pennegård som arbetar som lektor med verksamhetsutveckling inom Lärande och Familj.

eva.pennegard@engleholm.se