Särskoleklassen bjuder på en hejdundrande show

Särskoleklassen bjuder på en hejdundrande show

Ett arbete som kantats av många roliga historier, upplevelser och nya lärdomar. Tokiga idéer och en process full av skratt. Snart avslutar grundsärskoleklassen 7-9B på Påarps skola ett års projektarbete tillsammans med Dunkers kulturhus och Nycirkus.

I klassen 7-9B går åtta elever som läser efter ämnesområde och tillsammans med fem vuxna och skolans musiklärare har de fått vara med om ett skapande äventyr under snart ett helt läsår.

Marie Degner, Isabell Jönsson, Linda Lott, Mariette Borggren, Sanna Dahlgren och Fanny Schröder är lärargruppen bakom arbetet med eleverna.

– Musik och dans har alltid funnits med i klassen och bidragit till mycket glädje. Eleverna skapar gärna egna uppträden och showar gärna på rasterna. Elevernas egna önskemål har varit att få uppträda ”på riktigt”, säger Marie.

Eftersom eleverna alltid visat så stort intresse för musik och dans bestämde lärargruppen sig för att söka pengar genom skapande skola. När beskedet kom att de blivit godkända började de så frön hos eleverna för att så smått starta upp inför projektet.

– Vi frågade eleverna vad de ville ”skapa” och det var show. Detta byggde vi vidare på och bokade in arbete med Dunkers kulturhus. Eftersom pandemin kom i vägen fortsatte vi tanken med danslärare och musiklärare på skolan och fick chansen att via Dunkers kulturhus ta in en ny aktör – Nycirkus. Detta blev jättepopulärt hos eleverna och vi bestämde tillsammans att vi även skulle lägga in jonglering, balans och akrobatik i vår show. Vi har fortsatt träna digitalt med Nycirkus och vid 3 tillfällen nu i april och maj kommer Nycirkus ut till oss på skolan och tränar med oss, säger Marie.

Vad har varit det bästa?

– Det underbara med detta projekt är att eleverna varit med och byggt upp showen hela vägen. Dom har skapat, ändrat och regisserat. Detta har inneburit att vi tillsammans testat många roliga och tokiga saker som sen lett fram till en bra plan. Eleverna har i många lägen fått undervisa och lära oss vuxna det är deras resa som ska skapa målet, säger Marie.

Hur har ni byggt upp projektet?

  • Våren 2020 ansöker vi vuxna till projektet.
  • Hösten 2020 involverar vi vuxna eleverna i projektet och planeringen startar.
  • Januari 2021 kör vi igång projektet på ”riktigt”. Eleverna väljer vad de vill uppträda med i showen och vad showen ska innehålla.
  • Januari: Idéerna sprudlar, vi testar oss fram och utformar ett program. Vi arbetar med projektet två gånger per vecka.
  • Februari: Vi följer melodifestivalen för att få inspiration till scenutförande, ljud, ljus, kostymer och spektakulära inslag i showen. Vi fortsätter arbeta två gånger per vecka.
  • Mars: Vi bestämmer vad som ska finnas med i varje nummer och väljer kläder. Utökar arbetet till tre gånger per vecka.
  • April: Nycirkus kommer till oss på skolan. Vi skapar också programblad och inbjudningar och arbetar nu 3-4 gånger per vecka med projektet.
  • Maj: Hårdträning och alla förberedelser för scenskapande. Vi planerar för ett genrep den 19 maj och föreställningen den 20 maj. Under hela maj månad gör vi någonting varje dag kring projetet.

Under hela perioden tränar vi sång, dans och cirkusnummer. Både på lektioner i klassrummet och på lektioner med musiklärare och danslärare. Vi har även en teckentolk som kommer finnas med i vissa framträdanden.

Vad säger eleverna om projektet?

När lärarna frågar eleverna vad de tycker om projektet säger de att det är roligt att få dansa och sjunga och att ta på sig fina kläder. Någon tycker om att få vara cool, en annan att få göra teater och vara ”gammal gubbe”. Även de vuxna gläds åt arbetet och tycker att det bästa är vägen till målet är det bästa och längtar nu till att få uppleva slutprodukten med eleverna.

Vilket tips vill ni ge till andra pedagoger?

– Se inga hinder, bara gör det! Låt projektet formas utefter elevernas nivå – inte utefter vuxnas tycke. Ta bort all perfektion och låt det skapas med skratt och glädje.