Nyfiken på Matilda Dahl – programproducent för barn och unga på Dunkers kulturhus

Matilda Dahl är programproducent för barn och unga på Dunkers kulturhus som har ett stort pedagogiskt program för förskola och skola. Hur gör man för att sätta ihop ett programutbud som riktar sig till förskolor och skolor? Vem kan boka ett besök på Dunkers med sin barngrupp? På vilket sätt förhåller sig ditt arbete till […]

Tvåornas kör är en stor succé i Åstorp

Vi alla behöver ibland en omväxling från den ordinarie skoldagen. Detta har Kulturskolan och skolor i Åstorp kommun sett till. Tvåorna får en paus från skoldagen för att komma i kontakt med kultur och fritid. Annette Holmberg, chef för Kulturskolan, är mycket nöjd med projektet.

Nyfiken på Mikael Fransson som gärna reser med eleverna

Mikael Fransson är förstelärare på Västra Berga skola. I slutet av förra året blev Västra Berga skola beviljade två stipendier från Olof Palmes minnesfond som nu ska användas för att ta med årskurs nio till Berlin och Auschwitz. Detta är en del av att arbeta med demokrati och syftet med resan är att kunna diskutera […]

Eleverna fick upptäcka staden och sedan berätta om det i en utställning på Dunkers

Efter en stadsvandring fick treorna på Ättekullaskolan skriva om och rita informativa affischer till olika tidsepoker, historiska personer och Kärnan i Helsingborg. De fick göra sitt eget läromaterial. Affischerna och faktatexterna har nu resulterat i en utställning av elevernas alster på Dunkers kulturhus.

Fantasifulla serier på Mörarps skola

På Möraps skola i Helsingborg har elever i årskurs 6 fått utveckla sin kreativitet i ett för många nytt format.

Läs- och filmprojekt på Drottninghögsskolan

Klass 6 har genomfört ett läs- och filmprojekt tillsammans med skådespelarna, regissörerna och filmarna Michaela Hennig och Rex Brådhe (Bokmyran).

De globala målen och slöjd

I slöjdlokalerna på Nanny Palmkvistskolan och Söderskolan i Helsingborg skapas det föremål varje dag, men ändå kände vi att fokuset på miljö och resurshållning med material kunde bli bättre. Vi ville börja introducera återbruk och miljömedvetenhet redan när eleverna börjar med slöjd i åk 3 och därför sökte vi och fick stöd från Skapande skola […]

18 sagor och illustrationer av författare i årskurs 2

Anette Qvist och Johanna Hanski berättar hur årskurs 2 på Ättekullaskolan har skrivit en sagobok med 18 fantastiska sagor och illustrationer. Till sin hjälp har de haft barnboksillustratören Mattias Olsson som väglett och stöttat eleverna i deras skapandeprocess vilket resulterat i fina bilder och ett bokomslag som tagits fram efter alla konstens regler.

Barnen på fritids dansar sig in i sagornas värld

Under 5 dagar fick barnen på fritidshemmet på Raus Planterings skola dansa sig in i sagornas värld, som en del i Dunkers kulturhus verksamhet “sommarkulturskola”.

Poetiska ord ger barnen fler möjligheter för drömmar och kreativitet

Under 2021 är både förskolor och grundskolor i Helsingborg engagerade i Skapande skola. En av de grupper som sökt och fått pengar är äldre gruppen på Flohem förskola. Där har barnen arbetat utifrån boken På natten flyger vi som inspirerat till flera olika uttryckssätt.

I leken är det omöjliga möjligt

Pedagogista Maria Sverrhag berättar om ett dramaprojekt med berättande i fokus där ungefär 100 barn deltagit. Barn från Ringstorps förskola, Västra Berga förskola och Pålsjö Östra förskola.

Arkitektur och design i fokus när barnen skapar

Kristallens förskola har under läsåret som projekt “En hoppfull och hållbar framtid” med fokus på deras utegård. Med hjälp av konstnär Kristina Schultz kunde barnen och pedagogerna fördjupa och utveckla sitt byggande.

Ett läs-, drama- och filmprojekt med proffshjälp

Under våren har några elever från årskurs 2 på Rydebäcksskolan genomfört ett läs-, drama- och filmprojekt tillsammans med skådespelarna, regissörerna och filmarna Michaela Hennig och Rex Brådhe (Bokmyran). Malin Andersson berättar här om projektet.

Elever i årskurs 9 fick skriva låtar med Daniel Lemma

Lärarna på Holstagårdsskolan rensade under en hel vecka ordinarie schema för eleverna i årskurs 9. Syftet var att låta dem arbeta helhjärtat med att skriva egen text och musik. Dessutom fick de stöd i arbetet av artisten och musikern Daniel Lemma.

Här får eleverna sätta sitt avtryck i ett graffitiprojekt

Bildlärare Elisa Pålsson ville ge eleverna på högstadiet chansen att lära sig mer om och utforska en effektfull och spännande uttrycksform. Det blev ett graffitiprojekt fyllt av glädje och gemenskap mitt i en tid där pandemin i övrigt satte stopp för mycket.

Förskola visar upp mångkulturalitet med estetiska uttrycksformer

Förskollärarna på avdelningen Stjärnan på Lussebäckens förskola ville synliggöra sin mångkulturalitet och ge barnen en ökad möjlighet att uttrycka sig med estetiska uttrycksformer. Genom Skapande skola och tillsammans med Wilson Dance Factory får barnen möta en riktig danslärare och möjlighet att uttrycka sig via olika sorters musik och rörelse.

Särskoleklassen bjuder på en hejdundrande show

Ett arbete som kantats av många roliga historier, upplevelser och nya lärdomar. Tokiga idéer och en process full av skratt. Snart avslutar grundsärskoleklassen 7-9B på Påarps skola ett års projektarbete tillsammans med Dunkers kulturhus och Nycirkus.

Förskolorna lär sig om teckning och illustration – både som kommunikationsform och som profession

Pedagoger och barn på Sofiebergs förskolor ville lära sig mer om att teckna och illustrera. Tillsammans med en konstnär och illustratör fick 12 pedagoger och 55 barn lära sig mer om att teckna men också om en profession och ett skapande yrke.

6 tips för att dramatisera en bok

Vad läser du med dina elever? Hur jobbar ni med boken tillsammans? Är du kanske sugen på att utvidga läsningen genom att gestalta och dramatisera er bok? Här är tipsen för dig.

Barnen är med och skapar en ny utemiljö

En plats utomhus där barnen får vara med i utformningen men också vara delaktiga i processen och bli egna aktörer och scenkonstnärer. Det är målet med det projekt som Traktörsgatans förskola arbetar med under våren.