Vad letar du efter?
”Bli ditt bästa jag” har som mål att göra fysisk aktivitet till en naturlig del av barnens vardag. Efter en utvärdering kan skol- och fritidsförvaltningen i Helsingborg konstatera att verksamheten har gett resultat på flera plan.
Få ämnen engagerar så mycket som mat. I det här inlägget tipsar Emma Sjöberg om hur man kan hantera ämnen som mat och hållbar utveckling i klassrummet.
Ida Casparson är skolsköterska med ett brinnande intresse för elevers hälsa. Under förra året arbetade hon på ett hälsoäventyr på sin fritid, som hon nu hoppas ska få vingar i skolan. Här delar Ida med sig av sitt material.
Barn rör sig för lite! Den frasen har nog de flesta hört som har barn eller arbetar med barn. Men om jag säger att barn INTE rör sig för lite, vad tänker du då? De rör sig alldeles tillräckligt. Blir du provocerad av tanken när jag skriver att de rör sig tillräckligt?
Vi NT-utvecklare handleder pedagoger enskilt och/eller i samspel med sina elever. Vi är ofta med vid något av pedagogens pass i klassrummet för att kunna handleda dem vidare. Denna dag var klassrummet utbytt mot Malenskogen i Båstad nära stranden.
På Sandlyckeskolan i Torekov har eleverna i årskurs 1 testat lite olika saker med programmering. Här delar NT-utvecklarna med sig av sina tips och idéer.
Klass åtta på musikgrundskolan Synkopen i Helsingborg står både som skådespelare, manusförfattare och musiker när musikalen ”Giselas gåva” visas på Fredriksdal i samband med att museet fyller 100 år.
Hela arbetslaget F-3 på Östra Karups skola i Båstad har planerat ett gemensamt tema som är mycket aktuellt, nämligen "Hållbar utveckling". NT-utvecklarna fick frågan om vi ville vara med för att starta upp hela projektet, som ska leda till större medvetenhet hos eleverna.
Sedan höstterminen 2017 finns det material till ett gym i varje klassrum på Varagårdsskolan i Bjuv. Vi i årskurs 5 var först ut med vårt.
För många, både barn och vuxna, är det väldigt viktigt vilka kläder man har. Outfiten representerar en stil och en identitet. Så låt kläderna bli en del av värdegrundsarbetet, menar Mark Siegbahn, förstelärare i idrott och hälsa på Drottninghögsskolan i Helsingborg.
En del inom äventyrspedagogiken är att eleverna ska få ta sig an psykiska, fysiska, sociala och kognitiva utmaningar. Det tog pedagogerna Johan Fastberg och Dennis Igelström fasta på när de gjorde Maria Parkskolans fritidshem till ett riktigt äventyr under påsklovet.
En dag i mars fylldes Varagårdsskolans aula med ett högt sorl. Bjuvs kommuns alla F-9-lärare, från Varagårdsskolan, Brogårdaskolan, Jens Billeskolan och Ekeby skola, hade kommit för att ta del av framgångsrika metoder i klassrummet. Förmiddagen arrangerades av Bjuvs kommuns förstelärare och #videlar var ledordet.