Vad letar du efter?
I dag är det Alla hjärtans dag, men varför firar vi egentligen denna dag? Här är en enkel minilektion som du kan göra med dina elever för att skapa nyfikenhet och lära dem fakta om Valentins dag, eller alla hjärtans dag, på ett roligt sätt.
Processledare som stöd i det lokala utvecklingsarbetet har visat sig skapa tydliga utvecklingsprocesser med brett deltagande. Samtidigt väljer vissa rektorer och skolor bort att ha lärare i processledarfunktioner. Hur leds utvecklingen på de skolorna och hur resonerar rektorerna på dessa skolor om lärare som ledare av utveckling? Dessa frågor har jag och mina forskarkollegor undersökt och de är också i fokus i detta blogginlägg.
Kränkande behandling och mobbning är ingen lätt sak att hantera. Vi i Olweusgruppen är ute på skolorna och träffar många lärare som gör ett fantastiskt jobb. Men ibland behöver vi alla hjälp av någon utifrån som kan se med nya ögon.
SO-läraren Axel Hultman brinner för att levandegöra ämnet historia och utveckla ämnesfortbildningen. Här delar han med sig av lärresurser som du kan använda med dina elever.
En fråga som dykt upp under studiebesöken på Drottninghögskolan har varit: "Vad är en hälsopedagog egentligen?" Ja, vad är vi för några? Och vad har vi för roller på skolan?
Vår vardag är uppbyggd av tekniska system som gör vardagen lättare. Tänk om du ständigt skulle behöva tänka på att hämta vatten till matlagning och tvätt, eller att det i varenda korsning stod en polis som talade om vems tur det var att köra eller att du fick göra dina läxor på kvällen till ljuset av ett stearin ljus. Det har skett mycket när det gäller teknikutveckling men hur hänger olika tekniska system ihop och vad styr dem och vad gör dem sårbara?
Alla tycker väl det är spännande med saker som rör sig? Då kan man använda de olika mekanismerna; hjulet, hävstången, kilen, lutande planet eller block och talja. På Strandängsskolan F-6 i Båstad har klass 3 funderat på hur olika djur rör sig och sedan konstruerat enkla modeller för att visa och förstå hur det går till.
Att vara en av projektledarna i Hjärna-puls-glädje är något av en drömtjänst. För ja, det finns sådana i lärar-Sverige. Och jag har den på Drottninghögsskolan.
På Hamiltons förskola i Helsingborg jobbar vi med hållbar utveckling och ett av våra viktiga mål är att minska vårt matsvinn. Vi har hittat ett spontant och enkelt sätt att få med barnen i arbetet.
Hur hjälper man eleverna att hitta den röda tråden i berättelsen de skriver eller läser? Ett tips är att använda en riktig röd tråd. Med hjälp av den får eleverna hjälp att sammanfatta texten.
Samtalet kan vara fullt av möjligheter till nya relationer. Språket är vår väg, ett verktyg för brobygge i tider där kategorierna blivit viktigare än orden som kunskapsbärare.
En del av Hjärna-puls-glädje är att skapa förutsättningar för en högre måluppfyllelse genom ökad god hälsa. Projektet är inte enbart ett hälsoprojekt utan även en modell för inkludering av eleverna. Genom att låta eleverna använda sig av flexibel sittning ger vi dem möjlighet att arbeta utifrån det sätt som passar dem bäst.