Sök och filtrera

Välj skolform
Välj tema
Välj Ämne
Välj kommun
Ett foto av en modell av Helsingborgs stad Ett foto av en modell av Helsingborgs stad Ett foto av en modell av Helsingborgs stad Ett foto av en modell av Helsingborgs stad Ett foto av en modell av Helsingborgs stad Ett foto av en modell av Helsingborgs stad

Staden som lärrum – upplevelsebaserat lärande på både grundskolan och gymnasiet

10 november 2021 10:28

Staden som lärrum är ett initiativ som utforskar om teknologier som VR kan stödja lärandeprocesser och utöka möjligheterna till att använda elevskapat material till upplevelsebaserat lärande. I projektet har elever från flera olika årskurser arbetat med upplevelsebaserat lärande på olika sätt.

Fantasifulla serier på Mörarps skola

8 november 2021 09:01

På Möraps skola i Helsingborg har elever i årskurs 6 fått utveckla sin kreativitet i ett för många nytt format.

Implementering av Lgr22, är i startgroparna i Helsingborg

29 oktober 2021 11:07

I november startar satsningen på att implementera de reviderade kursplanerna för grundskolan. Samtliga lärare på Helsingborgs stads grundskolor kommer att träffas i ämnesgrupper för att bekanta sig med revideringarna och utveckla sin bedömarskicklighet. Hör två lärare och en rektor reflektera.

Läs- och filmprojekt på Drottninghögsskolan

18 oktober 2021 17:58

Klass 6 har genomfört ett läs- och filmprojekt tillsammans med skådespelarna, regissörerna och filmarna Michaela Hennig och Rex Brådhe (Bokmyran).

De globala målen och slöjd

11 oktober 2021 11:15

I slöjdlokalerna på Nanny Palmkvistskolan och Söderskolan i Helsingborg skapas det föremål varje dag, men ändå kände vi att fokuset på miljö och resurshållning med material kunde bli bättre. Vi ville börja introducera återbruk och miljömedvetenhet redan när eleverna börjar med slöjd i åk 3 och därför sökte vi och fick stöd från Skapande skola till ett projekt om just detta.

Språket nyckel till integration

30 september 2021 13:10

Vlatka Glumac, verksamhetschef för elevhälsa förskola och skola, samt Erika Blücher, kvalitetschef och skolchef, svarar på nyfikna frågor kring integration och god kunskapsutveckling i det svenska språket till Bjuvs barn- och utbildningsförvaltning.

När intention och beteende skiljer sig åt 

24 september 2021 10:55

Det finns skillnader mellan lärares uttalade intentioner och hur de förverkligar dessa i interaktion med eleverna. Det visar Andreia Balans senaste studie: Relationen mellan lärares intentioner och deras respons till elever – En studie om återkoppling som stöd för matematisk resonemangsförmåga på mellanstadiet.

Alternativ prao med Pitch a Company Week

16 september 2021 11:17

För att få konkreta erfarenheter och kunskaper om arbetslivet spelar praon en viktig roll. Därför har en arbetsgrupp för alla kommuner i Familjen Helsingborg samlats och arbetat fram konceptet Pitch a Company Week, som ett alternativ till prao. Syftet är att verktyget ska finnas som ett alternativ för att alla elever i grundskolan och motsvarande skolformer ska få likvärdiga möjligheter att göra val för framtiden.

Kom igång med mental träning

31 augusti 2021 16:37

Fem konkreta steg för att arbeta med mental träning. Du kan använda guiden för egen mental träning eller som ett program för dina elever. Bakom guiden står Marina Simonsson, lärare i matematik och mental träning på Filbornaskolan.

”Efter projektet hade alla elever i klassen ökat sin läshastighet”

26 augusti 2021 11:48

En årskurs 4 på Nanny Palmkvistskolan arbetade i fyra veckor med ett projekt kring fysisk aktivitet, där konceptet med SCRIIN-aktivitetsmätare var en nyckel i arbetet. Idrottslärare Sebastian Hansson och specialpedagog Maria Dahlgren ser positiva effekter från projektet både gällande klassrumsklimat, läshastighet och elevernas generella rörelse.

Storyfication ökade elevernas digitala kompetens på Gantofta skola

24 augusti 2021 10:59

Kan vi stärka elevernas digitala kompetens med hjälp av Storyfication? Hur gör vi då? Det var något som Annika Schell, förstelärare inom digitalisering, testade på Gantofta skola.

Flow i uteateljén på Maria Parkskolan

17 augusti 2021 19:09

Flow är ett favoritbegrepp för Sanna och Joy, lärare i förskoleklass på Maria Parkskolan, som de ofta använder sig av. Ordet betyder enligt Wikipedia: ”Ett medvetandetillstånd som inträffar när en individ blir helt uppslukad av en aktivitet och går bortom sin reflekterande självmedvetenhet samtidigt som den får en djup känsla av kontroll”. Kan en uteateljé hjälpa till med att skapa flow på skolgården? Det tror i alla fall Sanna och Joy.