Vad letar du efter?
När eleverna inte ville ta hem sina alster från slöjden inleddes ett samarbete mellan skolan och förskolan där slöjdeleverna fick tillverka leksaker till förskolebarnen.
Slottsvångens skola och musikgrundskolan Synkopen i Helsingborg delar skolbibliotek. Under sina tre år som skolbibliotekarie har Emelie Andersson byggt upp det mysiga och omtyckta biblioteket från grunden.
Annika Rignell tror att det är viktigt att alla elever som ska börja arbeta med programmering får börja med något enkelt, även de äldre.
VFU utvecklar och hjälper lärarstudenten att växa in i sin lärarroll. Det tycker i alla fall Jonas Holmström som studerar sin nionde termin till lärare.
Pedagogen ställer en fråga till hela klassen, och låter eleverna som ivrigt räcker upp handen svara. Känns det igen? Inger Edforss-Fuchs är en av dem som gjort samma misstag. Men med hjälp av kooperativa strukturer utmanar hon sina elever och tillsammans tränar de på att alla ska bli hörda.
I analog programmering arbetar man med tydliga instruktioner och tittar till exempel på mönster och upprepningar. Och det är det enkla och det lilla man ska börja med, när man ska börja arbeta med programmering, tycker Ola Sandén.
Planerar du ett arbetsområde omkring hållbar utveckling? Börja konkret och verklighetsnära och inte med näsan i läroplanen, det kan komma senare.
Inspirerad av nationella proven lät Catherine Karnå eleverna redovisa de texter de läst och analyserat inför grupp. Ett upplägg som eleverna gillade skarpt.
Har de nya formuleringarna i läroplanen för grundskolan skapat tydligare riktlinjer för hur vi ska jobba med just filmen i skolan? Det finns ofta en osäkerhet hos oss som jobbar med film i skolan om vilken grund vi har att stå på.
Diskussionerna runt digitala prov är inget nytt. Går det att använda digitala prov utan att eleverna kan hitta svaret på internet samtidigt? Lärarinnan Göransson har testat Inspera, och berättar här om upplevelsen.
När man som pedagog arbetar med programmering tycker Louise Karlsson att det viktigaste är att våga. Våga prova sig fram och våga ta hjälp. Gärna av eleverna.
Vi är tre pedagoger som går kursen Datalogiskt tänkande och programmering för matematiklärare åk 7-9 i samarbete med Lunds universitet på Pedagogiskt center.