Språkaktionen 2018/2019

Språkaktionen 2018/2019

Läsårets språkaktion är i full gång. Den heter, precis som förra året, Inspiration och kunskap i böckernas värld och utgår från en och samma bok. Arbetssättet var mycket omtyckt från förra läsåret, så språkutvecklarna valde att fortsätta i samma spår.

Vision: Skapa berikande möten för livet i böckernas magiska värld.

Mål: Inspirera och undervisa i förskolan med hjälp av spännande litteratur och kreativa lärmiljöer.

Det innebär att :
  • vi arbetar upplevelsebaserat med alla läroplanens mål utifrån en gemensam bok vilket återspeglas i förskolans lärmiljöer
  • vi ger barnen en positiv upplevelse av böcker och läsning
  • vi uppmuntrar barnens berättarlust
  • arbetet med litteratur återspeglar pedagogernas kunskaps- och barnsyn

Den här gången röstades boken “Hugo – vilken cirkus” fram som gemensam bok för området. En fartfylld och färgsprakande berättelse om mod att följa sina drömmar och hjälpa andra att göra detsamma. Boken är skriven och illustrerad av Mia Nilsson.

Cirkus

Som introduktion på höstterminen kom språkutvecklarna ut till varje förskola och delade ut boken. Inte på vilket sätt som helst, utan som en liten omkringresande cirkusföreställning där karaktärer från boken hade huvudrollerna. Det jonglerades, hoppades genom ringar och slogs kullerbyttor till barnens glada hejarop. 

Cirkusbesöket var väldigt uppskattat och det satte igång processer i hela området. Här följer två beskrivningar från två olika avdelningar av hur arbetet har börjat.

Dansa på lina

På en 1-3 årsavdelning upptäckte barnen att det fanns en luftballong i samlingsrummet. I den satt krokodilen Hugo. Han ville att barnen skulle hämta hans bok och titta i den. Där fastnade barnen för en bild på Hugo när han dansar lina. iPaden kom fram och på Youtube hittade pedagogerna och barnen ett videoklipp på en flicka som dansade lina. Nu ville barnen testa själva! Efter några varv testade barnen till och med att gå med ärtpåsar på huvudet. Vilka cirkuskonster!

Krokodilen och björnen

På en annan avdelning var barnen ute i skogen på upptäcksfärd, helt plötsligt ser de Krokodilen som ligger och sover vid bäcken. När barnen väcker honom berättar han att  har bott vid Nilen i Afrika och hur det var att leva där. Krokodilen ger barnen ett uppdrag, att skapa med natursaker.

En annan dag kommer Björnen och hälsar på barnen på förskolan. Björnen berättar att det snart är dags att gå i ide. Vad är ett ide?

Barnen blir introducerade i att olika djur bor på olika sätt och lever i olika delar av världen. Det ska bli spännande att se vilken karaktär i boken som besöker barnen härnäst!

Kollegialt lärande

Det ska bli väldigt spännande att träffa representanter från alla avdelningar på våra träffar för kollegialt lärande nu i november. På dessa möten utbyter vi idéer och visar upp hur projektet fortskrider på våra avdelningar. Språkutvecklarna brukar förbereda genom att skicka ut frågeställningar till alla arbetslag så det finns underlag att ta med till mötena. Det brukar vara givande stunder där alla delar med sig av hur de jobbar och tips på hur man kan komma vidare.

Det ska bli spännande att följa det fortsatta arbetet med boken!


/Språkutvecklarna

Kontakt:
Catarina af Ekenstam Mayr
IKT-pedagog på förskolorna i Ödåkra
catarina.mayr@helsingborg.se

Läs fler inlägg i denna blogg: Ett rikt språk på ett lustfyllt sätt

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *