Vad letar du efter?
Att reagera på saker du ser och hör, på omvärlden och det som händer i den. Det vill vi alla men ibland är det svårt att veta hur. Inger Fuchs är en av de som ständigt driver framåt och involverar eleverna i det som händer på vår planet här och nu. Så här agerar hon efter att ha sett David Attenboroughs film Massutrotningen.
När det var dags att flytta till nya lokaler såg pedagogerna på Kristallens förskolas 5-årsavdelning en möjlighet att skapa lärmiljöer de laddat för att få till under en lång tid. I april 2020 stod deras nya förskola redo. Utformad utifrån ledord som hållbar, tydlig, innovativ, inbjudande och tillgänglig.
Ett kreativt återbruk för alla barn i vår stad. Det är vi många som drömmer om. Och nu har vi lyckats ta ett par steg på vägen mot vårt gemensamma mål.
“Jag vill kunna se mina barn i ögonen och säga att jag gjorde det jag kunde”.
Vet du om att vi dagligen är omgivna av cirka 30 000 kemikalier? Många av dem är helt ofarliga för oss medan andra kan skada oss på olika sätt. De finns där runtomkring oss såväl i våra hem som i skolan och förskolan. Vad kan vi göra för att minska risken att påverkas negativt av dem?
Att arbeta mot de globala målen kan vara både stort och litet. Varför inte skaffa ett TaGe-skåp? På Jordbodalens förskola är TaGe-skåpet tydligt kopplat till mål 12, hållbar konsumtion och produktion.
I dessa mycket märkliga tider behöver vi hitta nya sätt att se, lyssna, höras, mötas och sätta spår. I S:t Jörgens förskolor försöker vi så gott vi kan att inte ställa in utan försöker istället ställa om.
Gantofta är skolan som har valt att koppla samman skolans arbete med samverkan, skola och arbetsliv (SSA) med skolans miljö- och hållbarhetsarbete. Förstelärare Vildana Basic leder arbetet och har som mål att göra det enkelt för sina kollegor att samverka och hitta vägar för att möta verksamheter utanför skolan och uppmärksamma deras arbete och de olika yrkesgrupper som jobbar för en hållbar framtid.
Hur kan en engagera elever till att bli en del i ett stort utvecklingsarbete som involverar en hel stad – i det här fallet Helsingborgs stads stadsmässa H22? Maria Pettersson och hennes kollegor har arbetat fram en projektidé där eleverna gör filmer. Dessutom utmanar de alla elever i årskurs F-3 i hela Helsingborg att också vara med.
Medan Corona-pandemin härjar tvingas vi alla vara mer eller mindre agila och flexibla för att få i hop dagarna och klara våra uppdrag. En lösning i skolan kan vara att helt enkelt ge sig ut. Fågelkvitter och solsken underlättar – liksom Miljöverkstadens tips och stöd. Även Måltidsservice tänker nytt och erbjuder matservering utomhus.
På Vikens förskolor i Höganäs kommun finns det många planethjältar – och de allra flesta är under fem år. Under två års tid har en satsning på hållbar utveckling pågått på Vikens förskolor Norra Hage, Svanebäck och Vikens ry. I våras tog förskolorna emot Skolverkets utmärkelse för sitt arbete med hållbar utveckling.
Kan vi i skolan tillsammans med tjänstepersoner i staden arbeta för att utmana och motiverar eleverna att vara delaktiga i processen att skapa en ny översiktsplan för Helsingborg? Den nya översiktsplanen ÖP2021 ska beskriva hur vår stad ska utvecklas under de närmaste 30 åren. Så nu gäller det att lyssna in vad helsingborgarna tycker och använda de stora penseldragen när många synpunkter ska sammanfogas till en plan. Det är barnen som kommer leva i detta framtida Helsingborg så här behöver deras tankar och perspektiv få komma fram och tas tillvara.